Interviu

Marco Boemi a revenit la Chisinau

Dupa ce, in 2008, a participat la o noua montare a spectacolului „Rigoletto” de Verdi la Opera Nationala, care s-a bucurat de un succes rasunator in 40 de teatre din Olanda, marele dirijor italian Marco Boemi s-a implicat intr-un nou proiect teatral in RM. Dirijorul si pianistul care a lucrat cu Luciano Pavarotti, Céline Dion, Spice Girls, Natalie Cole, Stevie Wonder sau Jon Bon Jovi vrea ca si publicul nostru, obisnuit mai mult cu stilul clasic, sa urmareasca, in luna februarie, renumitele spectacole „Traviata” de Verdi, in regia lui Jeannette Aster, si „Norma” de Bellini, in regia lui Laurence Dale, in viziuni moderne, neobisnuite.

– Munciti deja la al doilea spectacol la Opera din Chisinau. Cum apreciati acesti muzicieni, care sunt totusi izolati de procesul cultural european?

– Anul trecut, impreuna cu regizoarea Jeannette Aster, ne-am bucurat de un mare succes la spectacolul „Rigoletto”, impreuna cu Orchestra Operei Nationale. Muzicienii de aici sunt niste oameni minunati, care vor, intr-adevar, sa faca performanta in plan profesional. Desigur, ei au mai interpretat operele „Norma”, „Rigoletto” si „Traviata”. Acum, pentru ei e foarte interesant sa se adapteze unor noi abordari artistice ale acelorasi creatii, total diferite de ceea cu ce ei erau obisnuiti pana nu demult. Am vrea sa eliminam vechile traditii de interpretare la Opera din Chisinau, deoarece sunt nepotrivite si depasite pentru anul 2010. Deocamdata, nici orchestra si nici solistii de aici nu au iesit din tiparele vechi. Incercam sa-i remodelam.

– Nu credeti ca „revolutia” dvs. ar putea esua, in conditiile unui mediu cultural inchis, cum a fost cel din RM?

– Desigur, avem o asemenea temere, in fiece clipa. Ambele noastre echipe internationale, desi muncesc la doua spectacole diferite, merg in aceeasi directie. Facem nu doar muzica, dar si teatru muzical. Acesta este obiectivul nostru final. Chiar daca „revolutia” noastra va esua, cei implicati in reprezentatii vor ramane la fel de fericiti, pentru ca lucreaza cu pasiune si vor sa aduca noutatea si modernitatea la Opera din Moldova.

– Ce v-a determinat pe dvs., care lucrati cu nume sonore din marile centre mondiale, sa veniti si in acest oras provincial, care inca ramane in afara procesului cultural european?

– Buuuna intrebare… Desigur, noi suntem obisnuiti sa lucram cu cei mai importanti artisti. Dar ceea ce ne incita aici este provocarea de a face ceva deosebit, intr-o tara unde am descoperit voci… exceptionale. Suntem provocati sa aducem schimbarea si noutatea la Teatrul National de Opera din Chisinau. Daca mergi intr-o alta tara – de exemplu, in Germania, Marea Britanie sau chiar in Japonia ori SUA -, ai dirijat si ai plecat. In RM, insa, trebuie sa muncim altfel, e cu mult mai solicitant, fapt ce ne entuziasmeaza.

– RM are o imagine in Italia?

– Cei foarte multi moldoveni care muncesc in Italia au imaginea de oameni harnici si cu bun-simt. In mod paradoxal, italienii nu prea cunosc geografia si nu fac diferenta unde se afla RM, Bulgaria ori Romania. Perceptia sociala generala este ca romanii nu sunt oameni atat de buni ca moldovenii.

– Totusi, de mai multa vreme, exista o ofensiva culturala romaneasca, sustinuta de artisti de renume mondial, precum Felicia Filip si Angela Gheorghiu, care au schimbat la maximum imaginea cetatenilor romani…

– Ani de zile, nu am avut o imagine a vietii culturale din Moldova sau din Romania. Doar cetatenii veniti la munca in Italia creau perceptia generala a italienilor despre tarile lor de origine. Dar cand am venit la Chisinau si am auzit ce voci minunate are Moldova, am ramas incantati si vrem sa lucram cu artistii de aici.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *