Astăzi 25 Septembrie 2018, Marţi - Ultima actualizare la 24 Septembrie 2018
Abonamente

Actualitate 26 Ianuarie 2017, ora 06:45    Din editia print

Mass-media în gura lumii

Marime Font

La începutul anului 2017, piața mediatică din Republica Moldova a suferit o serie de schimbări care au fost provocate de două evenimente neprevăzute. La sfârșitul anului 2016, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a oferit companiei „Exclusiv Media” SRL, al cărui fondator este deputatul socialist Corneliu Furculiţă dreptul de a lansa un nou canal tv – Exclusiv TV. 

La începutul anului curent postul Jurnal TV și-a schimbat grila de emisie, fiind păstrate doar câteva produse originale. Decizia a fost luată de conducerea trustului după ce proprietarul clădirii în care compania media își avea sediul, a decis să rezilieze contractul de locaţiune, pe motiv că nu a fost achitată plata pentru chiria imobilului. În contextul întâmplărilor recente din sistemul mass-media, am ieșit în stradă ca să aflăm de la cetățenii țării din ce surse media se informează.

Nina, 20 de ani

Practic nu privesc deloc televizorul, despre radio și ziare nici nu mai vorbesc. În general nu mă prea interesează știrile, doar când sunt în vacanță mai privesc Jurnal TV. Despre cum prezentau informația nu pot să vă spun nimic, pentru că vizionam mai mult emisiunile de divertisment și filmele. Nici chiar pe internet nu mă uit la știri pentru că nu văd nimic interesant acolo.

Natalia, 62 de ani

Nici nu știu care dintre mass-mediile noastre spun adevărul și care nu, așa că n-am cum să judec pe nimeni. În general, mă informez de la Pervîi kanal, RTR Planeta, Rusia 24, NTV, îmi place cum prezintă informațiile și cum vorbesc jurnaliștii de acolo. Dacă vorbim despre posturile noastre de televiziune, atunci vizionez Accent TV și NTV Moldova și din când în când Publika. Sunt bravo jurnaliștii de acolo, spun tot adevărul.

Zinaida, 65 de ani

În mod special vizionez postul tv „India tv”, acolo filmele sunt foarte interesante. Mă informez însă de la posturile noastre de televiziune „RTR Moldova”, „NTV Moldova” și „Prime”, îmi plac știrile de acolo, au un spectru larg și cuprind toate sferele vieții.



Ioana, 56 de ani

Ziare nu citesc, posturi de radio nu ascult, dar iată că la televizor mă uit. De obicei vizionez, Prime, Jurnal TV, Moldova 1 și Pervîi kanal, depinde de dispoziție. Dar vreau să menționez că de multe ori la Jurnal TV sunt niște noutăți nu chiar adevărate. Cunoscând personal, unii oamenii vizați în știri pot spune că s-au spus minciuni despre ei la televizor. Cei de la Jurnal TV umblă așa ca niște persoane care ar urmări pe cineva, de parcă jurnaliștii ar fi niște juriști care vor să facă singuri dreptate, dar nu se face așa.

Iurie, 75 de ani

Zilnic vizionez doar Jurnal TV, că restul televiziunilor sunt ale hoților, care transmit numai minciuni. Cum a făcut și Dodon înainte de alegeri a mințit și-a pângărit-o pe Maia Sandu peste tot și a câștigat, exact așa și posturile tv. Chiar dacă acum Jurnal TV și-a schimbat grila de emisie, o să vedeți că o s-o restabilească. Oamenii susțin acest post de televiziune și acesta va deveni canalul poporului.

Nicolae, 68 de ani

Principala sursă de informare este ziarul TIMPUL pe care îl citesc din scoarță în scoarță. În mod special îmi plac articolele lui Silviu Tănase, Octavian Țâcu și ale lui Moni Stănilă. Mai privesc și posturile tv cum ar fi Moldova 1, TV 7, PRO TV.

Iurie, 52 de ani

Eu urmăresc mai mult ce se întâmplă în Ucraina și mă uit la filme, în mod special vizionez posturile de televiziune 2+2 și 1+1. La canalele din Moldova mă uit foarte rar, nu mă interesează ce se întâmplă aici, că e un haos peste tot. Uneori mai privesc canalul cel cu ferestruică, cum îi spune Publika, dar acolo e mai mult politică, decât ceva util, alteori mă uit și la Moldova, unde câte o dată mai transmit filme interesante.

Andrei, 45 de ani

De ceva timp nu mai privesc televizorul deloc, în schimb m-am abonat la ziarul TIMPUL și la Ziarul de Gardă, de acolo și mă informez. Decât să stau și să ascult ce spun la televiziunile despre care se zvonește că-s vândute, mai bine citesc niște materiale de analiză și trag singur concluzii.

Natalia, 46 de ani

Nu prea am timp să privesc televizorul, nici să citesc ziare. Iată m-am abonat la „Jurnal de Chișinău”, dar încă nu l-am primit. La televizor, avem antenă parabolică și acum ne uităm mai mult la Publika. Jurnal TV s-a închis nu știu de ce, cred că s-a defectat antena. La Publika e numai politică de dimineață până seara și se ceartă acolo ca la ușa cortului, nimic interesant.

Gheorghe, 67 de ani

De zece ani sunt abonat la ziarul TIMPUL. Îmi plac subiectele de acolo și cum sunt aranjate articolele în pagină. Citesc cu mare interes prima pagină, acolo unde Silviu Tănase, răspunde la întrebări despre politică, populism, geopolitică etc. Îmi plac rubricile „Scrisoarea săptămânii” și „Omul săptămânii” și pagina de mijloc unde se descrie un sat sau o comună. Am fost diplomat și îmi place să fiu informat, de aceea mă uit și la televizor. Printre posturile tv preferate se numără BBC, Jurnal TV și TV 7.

Potrivit datelor prezentate pe site-ul oficial al Consiliului Coordonator al Audiovizualului, Vlad Plahotniuc deține cel puțin patru posturi tv: Publika TV, Prime TV, Canal 2 şi Canal 3. Chiril Lucinschi era proprietarul postului TV7, iar în spatele Jurnal TV se afla Victor Țopa. Proprietarii N4 erau Alexandru Sârbu, care deţinea 80 la sută din acţiuni, Andrei Borşevici şi Eugeniu Sârbu care aveau câte zece la sută din acţiuni. În spatele televiziunii Pro TV este Traian Giosan Cătălin, iar în alte investigații s-a spus că în spatele televiziunii sunt un şir de companii off-shore înregistrate în străinătate. Postul Accent TV aparține companiei „Telesistem TV” SRL, administrată de Stanislav Vâjga, iar conform actelor depuse la CCA beneficiarul televiziunii, este Vadim Ciubară, care a fost prezentat drept consilierul lui Igor Dodon, pe vremea când cel din urmă era liderul fracțiunii PSRM. Televiziunea NTV Moldova este gestionată de firma „Exclusiv Media” SRL, care este administrată de Petru Burduja, consilier municipal socialist, şi fondată de Corneliu Furculiţă, deputat pe listele Partidului Socialist. Aceeași firmă deține și ziarul de limbă rusă „Argumentî i faktî”.


 

Un articol de: Ana Marchitan Contactează autorul
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 23 Septembrie 2018, ora: 15:40 de Ana Marchitan

PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud: „Acordarea autocefaliei unei biserici nu va provoca un război mondial”

PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud:  „Acordarea autocefaliei unei biserici nu va provoca un război mondial” Din editia print

Pentru a afla opinia Bisericii Ortodoxe Române (BOR) privind eventuala recunoaștere a autocefaliei Bisericii din Ucraina, TIMPUL a discutat cu Preasfințitul Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud din cadrul Mitropoliei Basarabiei, fost secretar al Sfântului Sinod al BOR.

( ) Citeşte tot articolul

Carte 23 Septembrie 2018, ora: 05:03

Cum vorbim, cum scriem // Eu vreém, eu beem

Cum vorbim, cum scriem // Eu vreém, eu beem Din editia print

Mai ieri, de câte ori deschideam vreo pagină în internet, îmi sărea în faţă un spot publicitar, sonorizat de o tânără care întreabă, punând un accent puternic pe primul cuvânt al frazei: „Vrai să trăieşti, să înveţi şi să...

( ) Citeşte tot articolul

Istorie 21 Septembrie 2018, ora: 17:00

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut”

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut” Din editia print

Un reportaj al ziarului „Ardealul (Transilvania)” despre prima ședință a parlamentului Basarabiei, care în 1918 a votat Unirea cu România Continuăm publicarea materialului „Dare de seamă asupra primei ședințe a Sfatului Țării din 21 noiembrie 1917”,...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:51 de Doina Stimpovschii

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern Din editia print

Prin schimbarea a doi miniştri, guvernarea face o mișcare de PR înainte de alegeri, consideră analiştii politici

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:28

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion, ACTIVIST CIVIC, ZIARIST

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion,  ACTIVIST CIVIC, ZIARIST Din editia print

Liderul unioniștilor, George Simion, s-a născut pe 21 septembrie 1986, la Focșani. În 2005, a absolvit Colegiul Național „Gheorghe Lazăr‟ din București.

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 24 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Unioniștii, alegerile și opoziția

Campania electorală pentru următoarele alegeri parlamentare în R. Moldova a început deja. Toate partidele își pregătesc armele pentru această luptă.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 24 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Republica Moldova cu o mână dă, cu alta lovește

Republica Moldova e un ceas cu rotițele stricate. Sau, mai degrabă, fiecare rotiță funcționează de capul ei. Iar dacă ele nu funcționează cum trebuie, nu avem nici oră, nu avem nici ceas. Moldova ca stat e de mult timp nefuncțională.

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Viața și moartea doamnei Clara

…O cheamă doamna Clara, locuiește într-un apartament cu două odăi, are 45 de ani, doi băieți, unul de 22, iar altul de 19 ani.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 14 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Vestirea patimilor și a învierii

„Pe când străbăteau Galileea, Iisus le-a spus: Fiul Omului va să fie dat în mâinile oamenilor. Şi-L vor omorî, dar a treia zi va învia. Şi ei s-au întristat foarte!” (Matei 17; 22-23)

() Citeşte tot articolul