Afaceri

Metode de finanţare a afacerilor

O modalitate de obţinere a finanţelor este creditarea bancară sau solicitarea unui împrumut de la companiile de microcreditare. Pentru micul business sunt mai bine setate instituţiile de microcredit care sunt gata să îşi asume un risc mai mare, deoarece lucrează cu capitalul propriu. Acestea acordă creditul într-un timp relativ scurt şi au condiţii mai puţin rigide în comparaţie cu băncile, totuşi, chiar dacă aceste companii sunt gata să vă ofere creditul fără garanţie, atenţie la dobândă care, de regulă, este mult mai mare decât la o bancă comercială, în unele situaţii depăşind 21% .

Expertul financiar Sergiu Gaibu recomandă tinerilor antreprenori să cântărească bine înainte de accesarea unui credit şi să stabilească varianta optimă pentru afacerea lor. „Este bine să se adreseze la centrele de asistenţă a micilor întreprinzători şi să ceară consultaţii, înainte de a merge la bancă”, spune Sergiu Gaibu.

Potrivit lui Eugen Roşcovan, preşedintele Asociaţiei Micului Business, problema primordială pentru tineri este dobândirea unor surse financiare ieftine. „Noi avem un mediu de afaceri nefavorabil şi banii se obţin foarte greu. Un tânăr, dacă are rude care ar putea să îi garanteze aceste împrumuturi, le poate obţine, dar dacă nu are, atunci el trebuie să înceapă de la zero, să acumuleze bani mai mulţi ani la rând şi să îşi dezvolte afacerea încet. Anume astfel se formează o clasă de oameni de afaceri buni”, subliniază Eugen Roşcovan.

Tinerii care nu au acces la credite pe motiv că nu pot prezenta garanţii, pot apela la Fondul de garantare a creditelor gestionat de ODIMM, care asigură instituţia bancară că, în cazul unor eventuale eşecuri, mijloacele financiare împrumutate de antreprenor vor fi rambursate în proporţia asumată. La moment, Organizaţia pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii oferă întreprinderilor care activează garanţie de până la 50% din mărimea creditului, în limita a 700 mii lei, iar pentru întreprinderile nou-create până la 70% din mărimea creditului, în limita a 300 mii lei. Detalii pe site-ul www.odimm.md.

Economiştii le recomandă tinerilor să fie atenţi atunci când semnează un contract de creditare – să-l citească şi să nu ezite să pună întrebări atunci când ele apar, sau să ceară ajutorul unui consultant independent, a unei terţe persoane care a contractat deja un credit şi cunoaşte procedura.

Ca să nu fii păcălit de bancă:

Informează-te înainte de a merge la bancă.

Mergi la mai multe bănci pentru a vedea care sunt ofertele.
Cere sfatul unui expert în domeniu.

Citeşte cu atenţie contractul, mai ales ceea ce este scris cu litere mărunte.

Mare atenţie la rata dobânzii, comisioane şi termenul de rambursare a creditului.

Calculează bine dacă o să poţi să întorci creditul. Nu lua un credit care te depăşeşte, pentru că poţi pierde şi afacerea, şi casa pe care ai pus-o în gaj.

ABCDEconomic – abecedarul tânărului antreprenor

Ce este o organizaţie de microfinanţare?

Este o organizaţie nonguvernamentală care acordă împrumuturi băneşti persoanelor fizice sau întreprinderilor micro, mici şi mijlocii, în baza unui contract, cu sau fără dobândă, ce urmează a fi restituite la scadenţă şi sunt orientate spre antreprenorii care nu au acces la resursele financiare bancare.

Care sunt actele necesare pentru contractarea unui credit?

Solicitantul trebuie să depună la bancă o cerere în care se regăseşte suma solicitată, perioada de rambursare a creditului: pentru creditul investiţional – cinci-şapte ani, iar pentru un credit de capital – doi ani. Cererea mai trebuie să conţină o scurtă descriere a obiectivelor, scopul în care urmează să fie utilizate aceste surse financiare, garanţiile şi o serie de acte justificative. De regulă, sunt anexate bilanţul, cash flow-ul – circulaţia mijloacelor băneşti şi business planul întreprinderii.

Ce conţine un business plan?

Planul de afaceri îţi defineşte activitatea, fixează obiectivele întreprinderii pe termen scurt, mediu sau lung şi căile de atingere a lor. Un business plan conţine descrierea întreprinderii, managementul, persoanele-cheie implicate în activităţile respective, experienţa pe care o are solicitantul şi persoanele cu care colaborează. De asemenea, planul vizează şi marketingul, piaţa de desfacere, furnizorii cu care colaborează întreprinderea. Trebuie să prezinte aşteptările în cazul în care ideea este aplicată şi capitalul propriu.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *