Interviu

Mihai Sleahtitchi: Comunistii distrug intentionat invatamntul

– Domnule Sleahtitchi, care sunt tendintele generale din invatamantul autohton si in ce masura ne inscriem in conceptul educational european?

– In ultimii ani, sistemul educational din R. Moldova inregistreaza o degradare progresiva. Tot mai frecvent suntem nevoiti sa constatam ca scoala autohtona este una ineficienta, iar majoritatea absolventilor institutiilor de invatamant nu pot confirma ulterior notele obtinute la examenele finale.

Mai pot afirma ca sistemul nostru educational este unul irelevant, ceea ce inseamna ca, de cele mai multe ori, absolventii institutiilor de invatamant fac dovada faptului ca nu pot sa-si asigure o reusita personala, ca sunt insuficient pregatiti pentru a fi performanti in viata profesionala, sociala si cea familiala. Numeroase cauze fac posibila o asemenea stare de lucruri si, inainte de toate, incoerenta cadrului legislativ.

Codul Invatamantului, elaborat si adoptat in graba de catre deputatii comunisti din legislatura precedenta, constituie expresia unui document reglator agramat, incomplet, contradictoriu, amorf, prost structurat si insuficient racordat la realitatile sistemelor educationale autohton si european. Asa se intampla ca, in ultimii ani, reformele educationale s-au axat preponderent pe nivelele primar, secundar general si superior, nivelului prescolar si celui secundar profesional revenindu-le o atentie nesemnificativa. Are loc remunerarea insuficienta a muncii, salariile in educatie sunt printre cele mai mici din sfera bugetara, remunerarea muncii angajatilor din invatamant fiind sub nivelul salariului mediu pe tara. De aici si exodul masiv de specialisti. Numai in anul de invatamant 2007-2008 scoala a fost parasita de circa 2200 pedagogi; din numarul total al cadrelor didactice tinere repartizate in scoli si licee doar cateva procente si-au facut aparitia la locul de lucru. Mai exista si fenomenul imbatranirii progresive a corpului profesoral (din cca 36.000 de cadre didactice antrenate in invatamantul preuniversitar 8% au o vechime de munca de pana la trei ani, 62% de 15-20 de ani, iar 30% – de peste 20 de ani; o situatie similara se inregistreaza si in cazul invatamantului prescolar sau al celui universitar), caracterul extenuant al muncii ( 60% de angajatii din sfera invatamantului activeaza in regim de supra norma). Toate acestea creeaza o atmosfera apasatoare care i-l aduce pe pedagog la gandul ca nimeni nu are nevoie de sistemul educational.

– Dar comunistii raporteaza permanent ca sunt reconstruite sau reparate sute de scoli si gradinite?
– Vreau sa mentionez ca in aproximativ 270 de localitati din R. Moldova, bunaoara, nu exista nicio institutie de invatamant prescolar, peste o suta de scoli au desfasurat anul de studii 2008-2009 in cladiri avariate. Numarul scolilor care se construiesc este infim. O buna parte de cheltuieli la intretinerea bazei logistice este din granturi si din banii parintilor. Statul nu face nici a zecea parte din ceea ce trebuie in mod normal de facut pentru a mentine sistemul la minimul necesar. Mai constatam si o ramanere in urma a scolilor din zona rurala fata de cele din orase. Am in vedere incalzirea ,asigurarea cu apa curenta si incalzire centrala,dotarea laboratoarelor si a cabinetelor, inzestrarea cu echipament. Anume in sate este inalt abandonul scolar. Aici din an in an creste numarul copiilor care nu frecventeaza scoala. Numai in anul de invatamant 2007-2008, spre exemplu, de scoala s-au dezis peste o mie de elevi.

– Ce parere aveti despre politizarea procesului de invatamant despre care presa vorbeste tot mai frecvent?
– Din pacate, sunt nevoit sa constat ca are loc o politizare tot mai accentuata a scolii. Inrolarea masiva a managerilor din invatamantul preuniversitar in randurile Partidului Comunistilor; revenirea la practicile bolsevice de corupere ideologica a copiilor si tinerilor, reactivarea organizatiilor de pionieri si de comsomolisti, imixtiunea excesiva a structurilor administrative centrale si locale in managementul institutiilor de invatamant – toate acestea compromit scoala. Dupa mai bine de 15 ani de adevar stiintific si istoric, copiii invata clisee staliniste si notiuni proprii ideologiei stat-partid. E foarte trist ca aceste lucruri se intampla la noi, in centrul Europei, la inceputul secolului XXI. Am inteles cu totii ca aderarea R. Moldova la procesul de la Bologna este pur formala si are loc doar o simulare a ralierii la traditiile si paradigmele educationale europene. Astazi sunt grav incalcate unele principii de baza cum ar fi autonomia universitara, mobilitatea academica interna, transparenta managementului institutiilor de invatamant, asigurarea parteneriatului dintre sistemul educational si societatea civila.

– Partidul Liberal Democrat din Moldova anunta educatia ca prioritate nationala. Puteti sa concretizati, ce presupune acest statut?
– PLDM considera ca educatia este primordiala pentru redresarea economica, sociala si morala a R. Moldova. Tot educatia ne va ajuta sa evadam din totalitarismul care este frate cu obscurantismul. Consideram ca e nevoie de un pact national pentru educatie moderna si europeana. Aceste actiuni politice trebuie urmate de actiuni legislative care sa aduca in concordanta legislatia nationala in domeniu cu cea europeana. In continuare vom aloca cel putin opt la suta din PIB pentru educatie, astfel transformand aceasta ramura cu adevarat in prioritate nationala. Vom aduce salariul din invatamant la nivelul salariului mediu pe economie si pana in anul 2013 vom asigura nivelul de 500 de euro. Sunt importante si conturile educationale prin care fiecare cetatean sa-si poata asigura educatia.

– Dle Sleahtitchi, considerati sincer ca educatia este un panaceu, inclusiv pentru viitorul nostru politic?
– Cred cu tarie in acest lucru. Toate statele cu un sistem educational avansat sunt dezvoltate economic si au regimuri democratice, si invers – tarile cu regimuri dictatoriale au sisteme educationale extrem de inapoiate. Cred sincer ca cei de la guvernare distrug intentionat invatamantul. In acest context, viitorul tarii noastre depinde nu numai de rezultatele alegerilor. In masura mai mare depinde de faptul ce vor intreprinde partidele politice venite la putere pentru reformarea sistemului educational. PLDM are un program si specialisti care cu siguranta vor ralia invatamantul national la valorile si exigentele europene.

– Va multumesc pentru amabilitatea de a acorda acest interviu.

PP
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *