Astăzi 24 Septembrie 2018, Luni - Ultima actualizare la ora 16:51
Abonamente

Constantin Tănase 20 Februarie 2016, ora 09:00    Din editia print

Marime Font

Miracol și monstruozitate

Fragment din cartea „Blestemul de a fi”, 2009  

 
 
 

… Lucian Blaga a avut dreptate când a spus că veșnicia s-a născut la sat, dar astăzi trebuie să mai adăugăm ceva foarte important: veșnicia tot acolo a și murit. Pentru că satul moldovenesc de mult nu mai naște veșnicii. Ani la rând ni s-a cultivat, inclusiv în perioada sovietică, o percepție lirică falsă asupra satului și a țăranilor. În anii când canibalii roșii, reveniți peste Basarabia în iunie 1940, distrugeau temeiurile morale, filozofice, etice și culturale ale unei civilizații unice și de excepție, care se numea „satul moldovenesc”, flașnetarii noului regim prezentau ostentativ, în presa scrisă, la radio și la televiziune o imagine idilică, diluată, forțat etnografică a unui sat care nu exista. Anume atunci, când țăranul, componenta fundamentală a acestei civilizații, era distrus prin noile moravuri ale noii stăpâniri – beții, furatul de la colhoz, lucru de mântuială, zis și normă – zic, anume atunci ni se prezenta un țăran etnofolcloric, îngenuncheat în brazdă, cu ciocârlii în palme… E adevărat că era îngenuncheat – dar nu în brazdă, ci sub gard, și nu cu ciocârlii în palme…

Imaginea acestui sat a fost perpetuată în timp, astfel încât și astăzi trăim cu respectivul mit. Acel sat nu mai există! S-a stins viața falnicii Veneții… Fostul sat moldovenesc s-a transformat dintr-un miracol într-o monstruozitate… Toată fosta frumusețe a satului moldovenesc a fost nimicită de noul val de „civilizație”, venit peste noi, ori transformată în kitsch. A fost „simplificată” sau lichidată cu totul o „dramaturgie” milenară a satului, începând de la obiceiurile de nuntă și terminând cu cele de înmormântare – cât a mai rămas ca bocitul mortului să nu se facă de cei apropiați, ci de bocitoare profesioniste, aduse de pe la vreun SRL din Chișinău, care-l vor boci pe mort rusește, pentru că bocitoarele care știu limba (bocitul) de stat au plecat la munci în Italia?... Grotesc? Da. Neverosimil? Nu!



Cine are marele interes ca acest stat, în forma lui actuală, să fie conservat, și nu numai conservat, dar și… dezvoltat în continuare? Și de ce, în ce scop? Actualul sat moldovenesc a devenit ostaticul propriei sale psihologii și filozofii. E un adevăr axiomatic faptul că țăranul este conservator – satul în general este conservator. A fost o perioadă când acest conservatorism s-a manifestat ca un factor pozitiv, ca un scut protector în fața străinilor. Faptul cu adevărat miraculos că Basarabia, fiind ocupată de ruși în 1812, în condițiile unei politici feroce de deznaționalizare, și-a păstrat și după o sută de ani limba și ființa națională îl datorăm anume satului. Basarabia a fost și este o regiune agrară și R. Moldova de astăzi este o țară a satelor. Noi nu observăm că aceste sate refuză civilizația și s-au transformat dintr-un factor de progres într-o frână a dezvoltării și modernizării. După dispariția URSS și proclamarea independenței R. Moldova, „satele și sloboziile liberate”, cântate la începutul anilor ‘90, au redevenit „roșii”, „nostalgice” după fostul regim, care le asigura dreptul de a fura de la colhoz, de a face și a vinde vin cu apă, de a primi la timp o pensie ce le satisfăcea un minimum de viață rudimentar. Astăzi, satul moldovenesc este o adevărată oază a comunismului, la cârma lui, pe post de primari și consilieri, revenind fosta elită nomenclaturistă – președinții de colhoz, secretarii de partid, brigadierii…

Într-un cuvânt, satul moldovenesc de astăzi este o adevărată mină de aur electorală pentru comuniști – el votează comunismul, partea cea mai luminată a satelor fiind plecată la munci peste hotare, și este patul germinativ al moldovenismului și al antiromânismului. Satul tradițional a fost distrus, iar actualul regim comunist dorește să transforme definitiv ceea ce a mai rămas într-o biomasă îndoctrinată, ostilă progresului și civilizației. Când comuniștii vorbesc despre „programul de dezvoltare a satului moldovenesc”, au în vedere anume acest obiectiv – o biomasă roșie îndoctrinată, refractară, o „civilizație” care conservă „limba moldovenească”, „națiunea moldovenească”, „biserica moldovenească”, „stilul vechi moldovenesc” ș.a.m.d. Comuniștii stimulează păstrarea acelui mod de viață „ca la noi, la moldoveni”, care înseamnă sate fără drumuri asfaltate, closete din bețe de răsărită în fundul grădinii, case fără ziare și cărți – poate, doar, un televizor care prinde numai „M-1”… Acest sat a devenit o frână în dezvoltarea și modernizarea Moldovei și cât va exista acest sat, va exista și acest stat, așa cum e el astăzi!
Cuiva poate să i se pară radicală și extremistă soluția ce se impune, dar asta e: acest sat nu trebuie dezvoltat, ci distrus și pe temelia lui să fie clădită o altă civilizație rurală – o Moldovă rurală urbanizată și intelectualizată prin elementul autohton progresist, neîndoctrinat, europenizat. Stoparea migrației, păstrarea genofondului, industrializarea satului, „internetizarea” lui, accesul la informație ș.a.m.d. sunt primele condiții pentru salvarea Moldovei.

Iată de ce când vorbim despre salvarea satului moldovenesc, trebuie să răspundem clar la întrebarea: dar care sat moldovenesc dorim să-l salvăm? Cel născător de civilizație și progres sau cel născător de comunism?

Un articol de: Constantin Tănase
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 23 Septembrie 2018, ora: 15:40 de Ana Marchitan

PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud: „Acordarea autocefaliei unei biserici nu va provoca un război mondial”

PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud:  „Acordarea autocefaliei unei biserici nu va provoca un război mondial” Din editia print

Pentru a afla opinia Bisericii Ortodoxe Române (BOR) privind eventuala recunoaștere a autocefaliei Bisericii din Ucraina, TIMPUL a discutat cu Preasfințitul Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud din cadrul Mitropoliei Basarabiei, fost secretar al Sfântului Sinod al BOR.

( ) Citeşte tot articolul

Carte 23 Septembrie 2018, ora: 05:03

Cum vorbim, cum scriem // Eu vreém, eu beem

Cum vorbim, cum scriem // Eu vreém, eu beem Din editia print

Mai ieri, de câte ori deschideam vreo pagină în internet, îmi sărea în faţă un spot publicitar, sonorizat de o tânără care întreabă, punând un accent puternic pe primul cuvânt al frazei: „Vrai să trăieşti, să înveţi şi să...

( ) Citeşte tot articolul

Istorie 21 Septembrie 2018, ora: 17:00

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut”

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut” Din editia print

Un reportaj al ziarului „Ardealul (Transilvania)” despre prima ședință a parlamentului Basarabiei, care în 1918 a votat Unirea cu România Continuăm publicarea materialului „Dare de seamă asupra primei ședințe a Sfatului Țării din 21 noiembrie 1917”,...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:51 de Doina Stimpovschii

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern Din editia print

Prin schimbarea a doi miniştri, guvernarea face o mișcare de PR înainte de alegeri, consideră analiştii politici

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:28

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion, ACTIVIST CIVIC, ZIARIST

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion,  ACTIVIST CIVIC, ZIARIST Din editia print

Liderul unioniștilor, George Simion, s-a născut pe 21 septembrie 1986, la Focșani. În 2005, a absolvit Colegiul Național „Gheorghe Lazăr‟ din București.

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 24 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Unioniștii, alegerile și opoziția

Campania electorală pentru următoarele alegeri parlamentare în R. Moldova a început deja. Toate partidele își pregătesc armele pentru această luptă.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 24 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Republica Moldova cu o mână dă, cu alta lovește

Republica Moldova e un ceas cu rotițele stricate. Sau, mai degrabă, fiecare rotiță funcționează de capul ei. Iar dacă ele nu funcționează cum trebuie, nu avem nici oră, nu avem nici ceas. Moldova ca stat e de mult timp nefuncțională.

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Viața și moartea doamnei Clara

…O cheamă doamna Clara, locuiește într-un apartament cu două odăi, are 45 de ani, doi băieți, unul de 22, iar altul de 19 ani.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 14 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Vestirea patimilor și a învierii

„Pe când străbăteau Galileea, Iisus le-a spus: Fiul Omului va să fie dat în mâinile oamenilor. Şi-L vor omorî, dar a treia zi va învia. Şi ei s-au întristat foarte!” (Matei 17; 22-23)

() Citeşte tot articolul

 


Cele mai citite articole Timpul.md