Actualitate

Motivele lipsei de bani pentru beneficiarii de ajutoare sociale

Reducerea sărăciei și asigurarea protecției sociale sunt prioritățile Strategiei naționale de dezvoltare „Moldova 2020”. De aceea protecția socială a populației este declarată prioritară în cadrul cheltuielilor suportate de stat. Aceasta este asigurată financiar din mai multe surse, inclusiv din fondurile de susținere socială a populației. La sfârșitului anului 2017, Curtea de Conturi a examinat Raportul auditului performanței Fondului republican și fondurilor locale de susținere socială a populației.

Fondul republican de susținere socială a populației și fondurile locale de susținere socială a populației sunt create pentru acordare de ajutor material păturilor socialmente vulnerabile ale populației. Fondul republican și fondurile locale de susținere socială a populației sunt instituții publice autonome. Acestea fiind fonduri extrabugetare și componente ale bugetului consolidat, administrarea lor are loc atât la nivel central, cât și local.

Fondul republican activează pe lângă Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, iar fondurile locale – pe lângă autoritățile administrației publice ale unităților administrativ-teritoriale de nivelul doi și ale mun. Bălți.

A fost audiat modul de utilizare a banilor destinați peroanelor social-vulnerabile

Auditul Curții de Conturi a avut drept scop evaluarea performanței domeniului, prin prisma eficienței și eficacității utilizării mijloacelor Fondului republican și a fondurilor locale de susținere socială a populației, acordate în calitate de ajutoare materiale păturilor social-vulnerabile. Motivele care au dus la selectarea întrebărilor de audit reies din insuficiența mijloacelor bănești pentru acoperirea tuturor potențialilor beneficiari și lipsa criteriilor de stabilire a cuantumului ajutorului material diferitelor categorii de beneficiari.

Prin urmare, auditul și-a propus ca obiectiv general să afle dacă satisfacerea necesităților păturilor social-vulnerabile ale populației se asigură prin modul actual de formare a fondurilor de susținere socială a populației și de acordare a ajutoarelor materiale. În această ordine de idei, Curtea de Conturi și-a propus să audieze performanța formării și utilizării mijloacelor Fondului republican şi ale fondurilor locale de susținere socială a populației în perioada 2015-2017 (nouă luni), în scopul identificării îmbunătățirilor necesare, pentru eficientizarea gestionării acestora și, respectiv, satisfacerea necesităților păturilor socialmente vulnerabile ale populației.

Unele ajutoare materiale nu corespund scopului lor de bază

Auditarea formării veniturilor în această perioadă a stabilit că acest proces a fost afectat de inconsecvența cadrului legal-normativ. Astfel, începând cu anul 2016, au fost dispersate funcțiile de administrare a veniturilor. Mai bine zis, Serviciul Fiscal de Stat deținea informațiile privind calcularea acestor bani, pe când fondurile de susținere socială a populației cunoștea doar sumele achitate real. În mare parte, anume lipsa pârghiilor de urmărire a plenitudinii calculării și achitării integrale a plăților la aceste fonduri a determinat neîncasarea veniturilor de la casele de schimb valutar în sumă de 2,7 mln de lei.

Totodată, se denotă că, în perioada supusă auditului, la finele anului bugetar, în condiții de imposibilitate a valorificării depline a mijloacelor de către fondurile de susținere socială a populației, soldurile acestora au fost retrase în bugetul de stat, în sume semnificative (27,9 mln de lei). Aceste circumstanțe au generat dificultăți în activitatea organului executiv al Fondului republican și lipsa de resurse suficiente pentru acordarea ajutoarelor materiale potențialilor beneficiari, deoarece volumul mijloacelor distribuite sunt direct proporționale cu volumul veniturilor disponibile.

E necesară tratarea egală a beneficiarilor

La capitolul utilizarea mijloacelor acordate ca ajutor material au fost constatate unele probleme și carențe, în special în ceea ce ține de abordarea neunificată la selectarea beneficiarilor, lipsa criteriilor de stabilire a cuantumului acestora, neconcordanța cuantumului ajutoarelor acordate cu nevoile reale ale beneficiarilor, precum și acordarea unor ajutoare materiale în cadrul programelor cu destinație specială, care nu corespund scopului de bază al fondurilor etc.

Astfel, acest proces necesită îmbunătățiri prin elaborarea reglementărilor exhaustive și unificate la nivel de țară, ceea ce ar asigura tratarea egală la nivel național a titularilor de ajutoare materiale și, respectiv, imparțialitatea și echitatea la acordarea ajutoarelor, precum și eficiența și eficacitatea utilizării mijloacelor publice.

Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de șase luni de la data publicării în Monitorul Oficial al R. Moldova.
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *