Astăzi 20 Septembrie 2018, Joi - Ultima actualizare la 19 Septembrie 2018
Abonamente
 
 
 

Actualitate 11 Decembrie 2014, ora 06:18

Școala viitoruluiO clasă dotată cu tehnică modernă a fost inaugurată la Fălești

Marime Font

Au înlocuit tabla obișnuită cu una interactivă, iar în loc de cărți și caiete, pe bănci sunt tablete electronice conectate la Internet. Astfel arată clasa multimedia inaugurată de curând la Liceul „A. Pușkin” din Fălești unde elevii au posibilitatea să facă atât ore de informatică, cât și lecții de matematică, biologie sau orice altă disciplină.  

Dacă elevii finlandezi în curând vor renunța de tot la scrisul de mână, în favoarea tastaturii, atunci elevii din R. Moldova se bucură când în școală mai apare câte un calculator de generație nouă. Și asta pentru că noile tehnologii sunt încă inaccesibile pentru elevii și profesorii moldoveni, raportul la nivel național fiind de un calculator la 25 de elevi. Astfel că o clasă dotată cu tehnologii moderne este încă un vis pentru mulți manageri școlari din republică care abia de reușesc să împartă bugetul pentru strictul necesar.

Liceul „A. Pușkin” din Fălești este a treia instituție din țară în care a fost deschisă o clasă multimedia, proiect finanțat de Fundația Soros-Moldova. În total, pentru facilitarea procesului de predare-învățare vor fi inaugurate 29 de săli de clasă multimedia în școlile din republică, dotate cu echipamente IT de ultimă generație.

O clasă multimedia ultramodernă

În fiecare clasă multimedia este câte o tablă interactivă cu un proiector, un laptop pentru profesor și 20 de tablete electronice cu tastatură detaşabilă pentru elevi, un ruter Wi-Fi, o cameră Web de rezoluție înaltă și difuzoare. Încântat de noua achiziție, directorul Liceului Pușkin din Fălești, Petru Lungu remarcă faptul că „dacă trăim într-o societate a informației, este numaidecât să știm să lucrăm cu tehnologiile”.



„Fiecare elev poate rezolva lucrarea la el pe tabletă. Ele vor conține softuri educaționale care le vor permite să facă asta. Iar de la laptop, profesorul poate vedea și verifica lucrul fiecărui elev. Mai mult, fiecare poate afla nota imediat. Și astfel nu mai poate apărea pretenții că profesorul ar fi subiectiv, aprecierea o fac calculatoarele”, explică directorul liceului.

Potrivit lui, în clasa multimedia vor avea lecții elevii claselor a VII-a – XII-a. „Cei mici încă nu învață informatica, în schimb, pe cei din clasele a VII-a și mai mari îi putem pune să lucreze la tablete”, motivează Petru Lungu.

Totuși, deocamdată, lecții în clasa multimedia vor face profesorii liceului. Ei vor învăța cum să exploateze oportunitățile ce le oferă noile tehnologii. „Timp de câteva luni, profesorii care au fost la training la Chișinău, îi vor învăța pe ceilalți profesori din liceu cum să lucreze cu tehnica. O să fie mai greu, dar după o să fie interesant”, se arată optimist directorul, deși recunoaște că media de vârstă a pedagogilor este de 50 de ani, iar unii dintre ei nu s-au arătat interesați de noile tehnologii.

De la Pentium 1 la tablete de ultimă generație

După o scurtă demonstrație a posibilităților ce le oferă tehnica achiziționată, cu emoții, Tatiana Filipov, profesoară de informatică, povestește: „De 18 ani activez aici. Când am venit să lucrez în școală nu era nici măcar un calculator vechi. Inițial am primit calculatoare Pentium 1 și eram fericiți. Opt ani am lucrat cu calculatoarele alea. Totuși, această clasă multimedia nu se compară cu nimic. Vom avea alt nivel de studii. Mulți profesori n-au avut ocazia până acum să lucreze cu așa tehnică”.

Ea spune că are planuri mari pentru lecții. „Eu sunt și profesoară de fizică, iar când mi-am adus elevii de clasa a VI-a aici și le-am arătat o lucrare de laborator la fizică care este făcută de un profesor de la o universitate de prestigiu, desigur că elevii au rămas fascinați. Pentru că noi nu avem așa tehnică, și nu vom avea niciodată. Dar așa ei pot vedea aceste experimente”, subliniază Tatiana Filipov.

Iar profesoara de matematică, Gabriela Diaciuc s-a arătat încântată de faptul că acum elevii vor putea lucra cu elemente tridimensionale și nu doar cu figuri geometrice desenate în caiete. „Noi demult utilizăm proiectoarele la lecții, de vreo 10 ani. Dar acum avem alte posibilități. Nu doar putem prezenta o informație, ci este o activitate interactivă, elevii singuri pot căuta informațiile împreună cu profesorul, pot descoperi lucruri noi”, remarcă Gabriela Diaciuc.

„Trebuie să fim în pas cu tehnologiile”

Totuși, cei mai fericiți sunt elevii din liceu, unii dintre ei au reușit deja să testeze tabletele electronice. „Când am aflat că vom avea o clasă multimedia nu ne venea să credem. Asta e super. Școala va deveni mai aproape de noi. Profesorii încearcă să ne înțeleagă și din aceste considerente nouă ne este mai ușor. O să avem lecții mai interesante pentru că și acasă noi lucrăm cu calculatoarele. Anterior încercam să le arătăm profesorilor că putem și altfel, aduceam laptopurile la școală le arătam ce posibilități oferă tehnologiile. Dar acum profesorii pot utiliza aceste oportunități”, afirmă Ecaterina, elevă în clasa X-a. „Datorită acestor tehnologii putem desfășura lecții la un nivel mai ridicat și va fi mai ușor să înțelegem temele”, consideră Sergiu, elev în clasa a XI-a, pasionat de IT. De aceeași părere este și Ana Maria, elevă în clasa X-a: „Aici putem face diferite lecții. Putem privi filme la literatură, după ce citim cărțile. La geografie o să ne fie mai ușor, o să avem diverse hărți. Așa ne vom dezvolta, vom lucra mai mult cu calculatoarele, pentru că pe viitor credem că totul va fi computerizat și noi trebuie să fim în pas cu tehnologiile”.

Autoritățile se arată mulțumite de rezultatele proiectului finanțat de Soros Moldova și anunță că până la finele anului curent alte 40 de clase vor fi dotate cu tehnică de ultimă generație. „Toate dotările pe care le facem noi vin să diminueze din rata de penetrare a tehnologiilor informaționale în sistem care este de 1 la 25. Ideal ar fi ca fiecare elev să aibă calculator. Al doilea aspect este abordarea transdisciplinară. Tehnologiile respective ne permit să folosim IT-ul nu doar la informatică, dar la orice disciplină. Și atunci îi permite și profesorului să pregătească lecția mai bine”, a menționat pentru TIMPUL ministrul în exercițiu al Educației, Igor Grosu. Potrivit lui tehnologiile achiziționate conțin un soft de management a clasei care îi permite profesorului să monitorizeze activitatea elevilor. Un alt soft este de conținut. „Ceea ce am văzut aici este un soft cu diferite sarcini, pe care elevii trebuie să le rezolve. Iar softul de management îi permite profesorului să vadă dacă toți elevii au rezolvat problema”, a subliniat Igor Grosu după ce a participat la o lecție demonstrativă la Liceul rus, Pușkin din Fălești.
Proiectul de Sprijin al Reformei Educației în R. Moldova se va desfășura în perioada 2014-2016. Pentru anul curent valoarea sprijinului financiar va constitui peste 1,4 mln. dolari.

Ana Corețchi, director de proiect:
„Din momentul selectării școlilor, am oferit profesorilor și instruirea necesară pentru a introduce noile instrumente tehnologice în procesul de predare-învățare. Suntem siguri că odată cu deschiderea acestor clase multimedia, școala va deveni mai interactivă și atractivă pentru elevi”. 

Un articol de: Ala Coica Contactează autorul
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Istorie 18 Septembrie 2018, ora: 19:33

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut”

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut” Din editia print

Un reportaj al ziarului „Ardealul (Transilvania)” despre prima ședință a parlamentului Basarabiei, care în 1918 a votat Unirea cu România Continuăm publicarea materialului „Dare de seamă asupra primei ședințe a Sfatului Țării din 21 noiembrie 1917”,...

( ) Citeşte tot articolul



Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 13 Septembrie 2018, de Dan Nicu

O tragedie uitată – Cehoslovacia anului 1968

În a doua jumătate a lunii august, Europa a marcat 50 de ani de la invadarea Cehoslovaciei de către trupele URSS şi ale altor state din blocul sovietic.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 12 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Caritate sau reclamă?

Ori mai degrabă aș spune că ambele. Și când spun acest lucru, o fac cu convingerea că reclama va fi condiționată cu timpul de caritate.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 11 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

Zece ani de la războiul ruso-georgian. Cauze și efecte

În această săptămână, s-au împlinit zece ani de la războiul ruso-georgian, care a condus la apariția a două noi conflicte înghețate în Regiunea Extinsă a Mării Negre: Abhazia și Osetia de Sud, recunoscute ca state independente, cu precădere, de către Federația Rusă. 

() Citeşte tot articolul

Editorial 10 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Tata cu trei feciori

Nu știu de ce, poate de-atâta că vine sezonul rece, când moldovenii (etnicii români), dârdâind de frig, revin la îndeletnicirea lor milenară – crearea folclorului – poate pentru că s-au întors deputații din vacanță și reîncepe sezonul fierbinte,...

() Citeşte tot articolul