Performanţe critice
În paginile cÄrÅ£ii, criticul chiÅinÄuian relevÄ noutatea esteticÄ pe care a adus-o în literatura românÄ din Republica Moldova Vladimir BeÅleagÄ prin cele douÄ romane ale sale. Îndeosebi, e vorba despre „complexitatea tehnicilor narative”. AdicÄ, despre înlocuirea „unui discurs monologic cu o structurÄ dialogicÄ”. Dar Åi despre „multiplicarea punctelor de vedere” sau despre faptul cÄ „eÅafodajul subiectului nu coincide cu fabula”. Alexandru Burlacu subliniazÄ foarte exact cÄ unul dintre procedeele cele mai frecvente din Zbor frânt este punerea în abis. „ Unul Åi acelaÅi eveniment”, ne spune criticul literar, „este reluat Åi abordat din diverse perspective”, iar prin aceastÄ „strategie” literarÄ”, susÅ£ine autorul studiului, marile evenimente din roman sunt anticipate Åi anunÅ£ate de niÅte evenimente minore Åi lipsite aparent de importanÅ£Ä.
DupÄ Alexandru Burlacu, romanul ViaÅ£a Åi moartea nefericitului Filimon e „un roman excepÅ£ional” pentru cÄ e un roman polifonic, iar asemenea romane sunt „mai rar întâlnite în literatura românÄ”. În acest roman, dupÄ cum ne spune criticul, are loc o confruntare între personaje, puncte de vedere, mentalitÄÅ£i, feluri de-a vedea lumea, dar Åi o ciocnire a lui Filimon cu el însuÅi. În acest roman autorul mai întrebuinÅ£eazÄ „fluxul conÅtiinÅ£ei, memoria involuntarÄ Åi monologul interior”, dar Åi „alteritatea sau dedublarea protagonistului”.
Un alt aspect al noutÄÅ£ii celor douÄ romane e cÄ sunt subversive Åi consemneazÄ marile drame pe care le-au trÄit românii din Republica Moldova în perioada totalitarismului sovietic, a cÄrei teleologie era sÄ transforme omul într-o cârpÄ sau într-un papagal.
În ViaÅ£a Åi moartea nefericitului Filimon toate marile drame se consumÄ în familie. Cu toate cÄ între victimÄ Åi cÄlÄu, reprezentanÅ£i ai sistemului Åi disidenÅ£i, opresori Åi maltrataÅ£i, comisari roÅii Åi deportaÅ£i sunt diferenÅ£e uriaÅe, aceÅtia sunt uniÅ£i prin relaÅ£ii de rudenie. Nu numai cÄ, în felul acesta, romanul depÄÅeÅte pericolul tezismului, dar aratÄ cât de încurcate au fost lucrurile în perioada comunismului stalinist Åi brejnevist. DeÅi Alexandru Burlacu consemneazÄ amestecarea contrariilor, trece prea repede peste omul amestecat. DacÄ ar mai fi sÄ-i fac un reproÅ, ar fi acela cÄ nu explicÄ unii termeni pe care-i foloseÅte (terminologia manolescianÄ ionic, doric sau unele concepte de-ale lui Bahtin), pentru cÄ nu chiar toatÄ lumea le cunoaÅte. Altfel, cercetarea sa foarte serioasÄ, fiindcÄ aratÄ foarte clar prin ce anume cele douÄ romane ale lui BeÅleagÄ îÅi mai pÄstreazÄ Åi astÄzi actualitatea Åi noutatea esteticÄ.
FiÈi la curent cu ultimele noutÄÈi. UrmÄreÈte TIMPUL pe Google News Èi Telegram!