Carte

Performanţe critice

În paginile cărÅ£ii, criticul chişinăuian relevă noutatea estetică pe care a adus-o în literatura română din Republica Moldova Vladimir Beşleagă prin cele două romane ale sale. Îndeosebi, e vorba despre „complexitatea tehnicilor narative”. Adică, despre înlocuirea „unui discurs monologic cu o structură dialogică”. Dar şi despre „multiplicarea punctelor de vedere” sau despre faptul că „eşafodajul subiectului nu coincide cu fabula”. Alexandru Burlacu subliniază foarte exact că unul dintre procedeele cele mai frecvente din Zbor frânt este punerea în abis. „ Unul şi acelaşi eveniment”, ne spune criticul literar, „este reluat şi abordat din diverse perspective”, iar prin această „strategie” literară”, susÅ£ine autorul studiului, marile evenimente din roman sunt anticipate şi anunÅ£ate de nişte evenimente minore şi lipsite aparent de importanţă.

După Alexandru Burlacu, romanul ViaÅ£a şi moartea nefericitului Filimon e „un roman excepÅ£ional” pentru că e un roman polifonic, iar asemenea romane sunt „mai rar întâlnite în literatura română”. În acest roman, după cum ne spune criticul, are loc o confruntare între personaje, puncte de vedere, mentalităţi, feluri de-a vedea lumea, dar şi o ciocnire a lui Filimon cu el însuşi. În acest roman autorul mai întrebuinÅ£ează „fluxul conştiinÅ£ei, memoria involuntară şi monologul interior”, dar şi „alteritatea sau dedublarea protagonistului”.

Un alt aspect al noutăţii celor două romane e că sunt subversive şi consemnează marile drame pe care le-au trăit românii din Republica Moldova în perioada totalitarismului sovietic, a cărei teleologie era să transforme omul într-o cârpă sau într-un papagal.

În ViaÅ£a şi moartea nefericitului Filimon toate marile drame se consumă în familie. Cu toate că între victimă şi călău, reprezentanÅ£i ai sistemului şi disidenÅ£i, opresori şi maltrataÅ£i, comisari roşii şi deportaÅ£i sunt diferenÅ£e uriaşe, aceştia sunt uniÅ£i prin relaÅ£ii de rudenie. Nu numai că, în felul acesta, romanul depăşeşte pericolul tezismului, dar arată cât de încurcate au fost lucrurile în perioada comunismului stalinist şi brejnevist. Deşi Alexandru Burlacu consemnează amestecarea contrariilor, trece prea repede peste omul amestecat. Dacă ar mai fi să-i fac un reproş, ar fi acela că nu explică unii termeni pe care-i foloseşte (terminologia manolesciană ionic, doric sau unele concepte de-ale lui Bahtin), pentru că nu chiar toată lumea le cunoaşte. Altfel, cercetarea sa foarte serioasă, fiindcă arată foarte clar prin ce anume cele două romane ale lui Beşleagă îşi mai păstrează şi astăzi actualitatea şi noutatea estetică.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

babasının taş gibi bir kadını bulup evlenmeye karar vermesi porno ve onu bir de kendi yaşadıkları eve getirmesi sonucunda mobil porno hayalini kurduğu seksi kadının ÃŒvey annesi gibi sex hikayeleri olduğunu fark eden genç adam seks tecrÃŒbesinin ve ÃŒst sex izle seviye olduğu dışarıdan bakıldığında çok net şekilde porno seyret belli olan ÃŒvey annesini hayal edip 31 çekerek dÌşlerken porno izle odanın oradan geçen mature ÃŒvey oğlunu görÃŒr Odaya hd porno gelip sikini kimin için kaldırdığını soran ÃŒvey annesiyle porno farkında olmadan yakınlaşan genç adam boşalmak mobil porno izle için olgun bir kadının hayallerini kurduğunu söyleyince mature porno izle sikini eline alıp amına sokmadan çıplak şekilde ÃŒzerine çıktı