Piața de telefonie mobilă din R. Moldova în continuă scădere

publicat în Economie pe 4 Septembrie 2018, 18:10

Tendinţa de scădere a cifrei de vînzări pe piața de telefonie mobilă s-a menținut și în semestrul întîi 2018, în condiţiile în care numărul de utilizatori ai acestor servicii și traficul de voce s-a diminuat.

Volumul veniturilor realizate din vînzările de servicii de telefonie mobilă a scăzut în primele șase luni ale acestui an cu 6.0 la sută, pînă la 1 miliard 546 mln de lei, conform datelor agregate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), făcute publice astăzi.

Potrivit ANRCETI, numărul utilizatorilor s-a micșorat cu 51.5 mii față de sfîrșitul anului 2017, pînă la 4 milioane 408,5 mii, iar volumul traficului de voce s-a redus în această perioadă cu 26,2 milioane de minute și a alcătuit 3 miliarde 63,2 milioane de minute. Piața a urmat trendul din anul 2017 cînd cifra de vînzări s-a diminuat cu 3.3 la sută, după declinul din 2016 cînd pentru prima dată în ultimii ani vînzările au scăzut sensibil. Conform datelor prezentate ANRCETI de către cei trei furnizori de servicii de comunicaţii mobile (Orange Moldova, Moldcell şi Moldtelecom - Unite), scăderea pieței de telefonie mobilă a fost determinată, de fapt, de micșorarea vînzărilor realizate de Moldcell și Orange Moldova. Cifra de vînzări înregistrată de Moldcell s-a redus cu 9 la sută, iar vînzările efectuate de Orange Moldova s-au diminuat cu 5,9 la sută. Totodată, vînzările Moldtelecom au sporit cu 12,1 la sută. Experții explică trendul negativ al principalilor indicatori ai pieței de telefonie mobilă prin schimbarea preferințelor de consum ale utilizatorilor de la serviciile acestui tip de telefonie la serviciile alternative de comunicare prin rețeaua Internet - aplicaţii OTT: Skype, Viber, WhatsApp, etc. - care sînt mai ieftine sau se oferă gratuit. Analiza traficului de voce generat de utilizatori arată că aceștia continuă să dea preferință convorbirilor realizate în rețelele proprii și celor direcționate către alte rețele mobile. La finalul primului semestru al anului curent, cotele de piață ale celor trei furnizori de servicii de telefonie mobilă, în funcţie de volumul de vînzări, au fost următoarele: Orange Moldova – 64,6 la sută, Moldcell – 30,1 şi Moldtelecom – 5,3 la sută.