Pledoarie pentru ie

publicat în Tendințe pe 19 Iunie 2012, 05:37

Zi de vineri, centrul Chişinăului. La un moment dat, văd trecând pe stradă un alai de nuntaşi.

Nimic ciudat pentru o zi de vineri din capitală. Surpriza a venit însă când i-am identificat pe miri - îmbrăcaţi în straie naţionale, el în opinci legate cu nojiţe, ea cu năframă de borangic în locul tradiţionalului voal.



Alegerea mirilor, iar mai nou colaborarea dintre un designer german şi artizanii populari din s. Palanca, m-au dus cu gândul la ia noastră tradiţională. De cele mai multe ori alegem să ignorăm bluza tradiţională românească doar până când apare un creator de modă străin, care să o reinventeze.



Regina Maria a României şi fiica ei Ileana au fost primele din lumea aristocratică, care au introdus ia în portul de fiecare zi al doamnelor şi domniţelor din Bucureştiul sec. XIX. Ulterior, celebrul Matisse a fost atât de impresionat de coloritul şi puritatea iilor, încât a pictat câteva tablouri, unde elementul central îl juca „La Blouse Roumaine”.



În ultima perioadă, au apărut tot mai mulţi designeri internaţionali, dar şi de la noi, care se reîntorc la tradiţii. În acest sezon, ia românească a apărut în colecţiile Isabel Marant sau Tom Ford. Pentru sezonul toamnă-iarnă 2012/2013, Dolce & Gabbana aduce în prim-plan rochiile şi fustele brodate cu trandafiri mari. Aşa cum i-am văzut prima dată pe covoarele ţesute de bunicile mele. Aici, trebuie să subliniez că niciunul din aceşti creatori nu menţionează tradiţia românească. Tom Ford spune că s-a inspirat din bluzele ţăranilor spanioli, iar cuplul Dolce & Gabbana - din broderiile tradiţionale italiene.



Aşadar, avem nevoie de creatorii noştri pentru ca ia românească să-şi trăiască propriul nume. La Chişinău, o avem pe Valentina Vidraşcu, care de curând a început să creeze şi rochii speciale pentru cununii. Iar într-o ie semnată de dna Vidraşcu merită să-ţi investeşti banii. De asemenea, la câteva expoziţii „fabricate în Moldova” am descoperit câţiva meşteri care cos ii tradiţionale, lucrate manual şi destul de accesibile ca preţ.



Şi designerii din România par să se reîntoarcă la tradiţii, după ce au văzut că vin străinii şi folosesc artizanii populari. De exemplu, Adrian Oianu a încercat să capteze spiritul românesc în recenta colecţie „Suflecată pân’ la brâu”. Imprimeurile rochiilor sunt cu adevărat originale, fiind obţinute prin fotografierea macro a detaliilor unor covoare bucovinene.



Cred că ia românească va deveni o piesă vestimentară de neignorat doar atunci când noi, cei din R. Moldova sau România, în lista de haine ce conţine tradiţionala rochie neagră şi perechea de blugi vom introduce ia românească. Şi o vom purta cu mândrie!

Sursa: Timpul Suplimentul Femeia