Astăzi 23 Septembrie 2018, Duminică - Ultima actualizare la 22 Septembrie 2018
Abonamente

Artă 23 Iunie 2012, ora 07:41    Din editia print

Primăvara Teatrului în Chișinău

Marime Font
 
 
 

Chișinăul s-a întrecut în primăvara asta pe sine în evenimente teatrale. 

Startul a fost dat de Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru și Film Classfest, ediția a II-a, care a venit într-o nouă formulă în care promovează nu numai producțiile teatrale studențești, ci și pe cele cinematografice. Festivalul a propus un program care a adus la Chișinău participanţi din 10 ţări, cu evenimente care s-au desfăşurat în opt spaţii de joc din capitală. Companii studențești din domeniul artelor spectacolului, decani ai facultăților, maeștri în artă, critici și oamenii interesați de cultură au putut urmări, timp de cinci zile, spectacole dramatice, spectacole muzicale oferite de studenții Facultății Artă Instrumentală, AMTAP, proeicții cinematografice și expoziții de scenografie. Actorii, regizorii și teatrologii au avut ocazia să participe la ateliere de creație conduse de actorul, regizorul și performerul polonez Janusz Stolaski și David Esrig, regizor și director al Academiei de Teatru și Film din Athanor, Burghausen, Germania. De asemenea, în cadrul Academiei de Muzică Teatru și Arte Plastice dlui Esrig i s-a conferit titlul de doctor honoris causa. Este pentru prima dată în istoria Academiei când i se oferă acest titlu unui regizor străin.

Nu mult după încheierea festivalului, a avut loc Bienala Teatrului de Păpuși Guguță, Festivalul Internațional al Teatrelor de Păpuși Sub Căciula lui Guguță, ediția a X-a. O adevărată sărbătoare a copiilor.



A urmat Festivalul European Cultural Tandem, eveniment ce urmărește să promoveze arta contemporană europeană gen performance, instalații de lumini, proiecții etc. Acesta a fost organizat în parteneriat cu Teatrul Spălătorie și în rândul spațiilor de joc a fost inclus și Muzeul Zemstvei. Un spațiu extraordinar de viu în ceea ce ține de promovarea artei contemporane.

Tandem a avut (ne)fericirea să se deruleze în paralel cu Festivalul Internațional al Artelor Scenice BITEI, ediția X-a.
Lume de pe lume a dorit să fie parte din acest festival care în acest an a venit cu nume importante în program ca: Roman Viktyuk, Radu Afrim, Stefano Ricci, Radu Poclitaru, Adrian Santana etc. În fiecare zi se derulau câte două-trei spectacole, lansări de carte, conferințe de presă cu trupele invitate, concerte live cu cele mai cotate trupe din Chișinău. Toate astea au făcut ca sediul Teatrului Eugene Ionesco să se transforme în cel mai vizitat local cultural din Chișinău. Trei evenimente importante au marcat ediția de anul acesta. În primul și-n primul rând, Teatrului Eugene Ionesco i-a fost înmânat Premiul European pentru Cultură de către directorul Forumului European pentru Cultură, Diter Topp. Acest premiu se oferă doar teatrelor și centrelor culturale care promovează toleranța și respectul reciproc. Decernarea Premiului European Pentru Cultură este o certificare a Festivalului BITEI în calitatea sa de ambasador al culturii. Al doilea mare eveniment a fost declarația dlui Petru Vutcărău cu privire la faptul că BITEI se va transforma în FestTEI, deoarece festivalul va fi anual. Al III-lea mare eveniment a fost premiera spectacolului Iosif și Amanta sa, spectacol montat de regizorul Petru Vutcărău, la Teatrul Eugene Ionesco. Spectacolul a fost salutat ca fiind reînvierea Teatrului Eugene Ionesco, care-și propune ca în cel mai scurt timp să se transforme într-un Centru European Cultural.

Primăvara teatrală a culminat cu Forumul Internațional al Tinerilor Creatori de Teatru, ediția I a adus la Chișinău cele mai bune producții teatrale montate de tinerii regizori din spațiul CSI, din Ţările Baltice și Georgia.

Una dintre problemele acute ale teatrului moldovenesc este lipsa tinerilor creatori de teatru. Și nu atât lipsa creatorilor, cât lipsa de susținere a acestor creatori. Ei se nasc pe băncile Academiei și mor odată cu luarea diplomei de licență. Păi, uite acest eveniment a venit cu ideea de a susține tinerii regizori, dramaturgi, critici și să le ofere o platformă de lansare.

În cadrul forumului au fost prezente mai multe personalități de teatru. Unele cu jurizatul, altele cu susținerea unor ateliere, dar nimeni nu a fost pasiv. De dimineață erau organizate mese rotunde ale tinerilor critici, laboratoare în care se discuta despre problemele teatrului contemporan și ceea ce este, de fapt, teatrul contemporan. Problema era preluată ulterior de tinerii regizori la atelierele de regie moderate de Victor Rîjacov, regizor și pedagog la MHAT.

Pe lângă spectacolele propriu-zise, au fost organizate și câteva spectacole de lectură, regizate de tinerii regizori de la MHAT. Piesele erau alese din Almanahul de piese editat de Confederația Interanațională a Uniunilor Teatrale. Regizorii au lucrat cu actori din țările participante, actori studenți și actori profesioniști din teatrele noastre, selectați de Veaceslav Cebotari. A fost o coproducție internațională, ceea ce de fapt lipsește teatrului moldovenesc: lucrul în echipă: dramaturg/regizor/critic și colaborarea cu alte teatre, regizori, dramaturgi.
Veaceslav Cebotari a reprezentat Moldova la acest forum cu spectacolul Richard al III-lea de William Shakespeare, la Teatrul Rus Dramatic de Stat „A. P. Cehov”.

Forumul a fost un eveniment competitiv, și din cele 11 spectacole unul avea să primească biletul spre Festivalul „A. P. Cehov”.
Premiul III a fost oferit spectacolului din Armenia Zbor deasupra Orașului, în regia lui Narine Grigorean. Un spectacol care ne arată viața unei tinere nevăzătoare care-și creează propria realitate, dar care, în urma unei implicații chirurgicale, își recapătă vederea și se ciocnește cu o nouă realitate, nu atât de feerică ca cea cu care se obișnuise. Doar dragostea pentru doctorul ei curant o ajută să scape de această realitate și s-o transporte în alta… Cea a dragostei eterne.

Premiul II a mers la Piligrim, spectacol montat de letonianul Karlis Kruminiș, după istoriile fraților Houkka. Piligrim este povestea drumului anevoios al omului către adevăr. O alegorie despre însemnătatea credinței, dragostei față de Dumnezeu, despre sensul vieții și al omului pe pământ.

Officiul, în regia tinerei belaruse Katsiaryna Averkova, a luat Premiul Mare al Forumului, premiu care-i asigură prezența la Festivalul Internațional de Teatru „A. P. Cehov”. Spectacolul este o comedie în cheie grotescă, critică dură a sociețății moderne de consum.

Premiul Pentru îngrijorare față de teatrul contemporan, oferit de Liga Tinerilor Critici, i-a fost înmânat lituanianului Vidas Bareikis, actor care la moment își face studiile de masterat la Centrul V. S. Meyerhold din Moscova, pentru spectacolul Cartea de telefoane. Denumirea Cartea de telefoane face aluzie la o expresie cunoscută privind abilitatea regizorului de a monta chiar și o carte de telefoane. Textul de bază a fost scris în procesul lucrului, iar ca punct de pornire a servit însăși realitatea cu problemele teatrului: rutina, clișeele, dictatura, visurile spulberate, spaimele, intrigile etc.

Au mai fost oferite două premii pentru joc actoricesc. Vladimir Snegurcenko a fost apreciat pentru rolul dementului din monospectacolul Iulie de Ivan Vîrîpaev, iar Constantin Haret - pentru rolul lui Richard al III-lea din spectacolul omonim, în regia lui Veaceslav Cebotari.
Spre final, UNITEM-ul a hotărât să-i acorde un premiu special dlui Valeri Șadrin, director general al Festivalului Internațional de Teatru „A. P. Cehov”, ce a constat dintr-o sticlă enormă de șampanie.

Am avut o primăvară prodigioasă din punct de vedere a evenimentelor teatrale. Teatrele s-au întâlnit la Chișinău pentru a face posibil dialogul intercultural, așa că, pe bună dreptate, Chișinăul poate fi considerat Capitală Culturală Europeană. 

Un articol de: Rusanda Curcă
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Istorie 21 Septembrie 2018, ora: 17:00

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut”

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut” Din editia print

Un reportaj al ziarului „Ardealul (Transilvania)” despre prima ședință a parlamentului Basarabiei, care în 1918 a votat Unirea cu România Continuăm publicarea materialului „Dare de seamă asupra primei ședințe a Sfatului Țării din 21 noiembrie 1917”,...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:51 de Doina Stimpovschii

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern Din editia print

Prin schimbarea a doi miniştri, guvernarea face o mișcare de PR înainte de alegeri, consideră analiştii politici

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:28

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion, ACTIVIST CIVIC, ZIARIST

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion,  ACTIVIST CIVIC, ZIARIST Din editia print

Liderul unioniștilor, George Simion, s-a născut pe 21 septembrie 1986, la Focșani. În 2005, a absolvit Colegiul Național „Gheorghe Lazăr‟ din București.

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 21 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Unioniștii, alegerile și opoziția

Campania electorală pentru următoarele alegeri parlamentare în R. Moldova a început deja. Toate partidele își pregătesc armele pentru această luptă.

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Viața și moartea doamnei Clara

…O cheamă doamna Clara, locuiește într-un apartament cu două odăi, are 45 de ani, doi băieți, unul de 22, iar altul de 19 ani.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 13 Septembrie 2018, de Dan Nicu

O tragedie uitată – Cehoslovacia anului 1968

În a doua jumătate a lunii august, Europa a marcat 50 de ani de la invadarea Cehoslovaciei de către trupele URSS şi ale altor state din blocul sovietic.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 12 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Caritate sau reclamă?

Ori mai degrabă aș spune că ambele. Și când spun acest lucru, o fac cu convingerea că reclama va fi condiționată cu timpul de caritate.

() Citeşte tot articolul