Actualitate

Provocari interne si perspective de integrare euroatlantica

„Parteneriatul dintre Moldova si NATO in cadrul IPAP si PARP a servit la implementarea reformelor esentiale si necesare in domeniul apararii si securitatii. NATO are experienta si expertiza unice si cooperarea in aceste domenii cu Alianta nu sunt incompatibile cu principiul de neutralitate al tarii”, se arata in Raportul special „R. Moldova: provocari interne, perspective de integrare euro-atlantica”, prezentat sambata, 14 noiembrie la Sesiunea de toamna a Adunarii Parlamentare NATO de la Edinburg, Marea Britanie.

Raportorul luxemburghez Marc Angel a mentionat ca populatia Moldovei trebuie informata cat mai detaliat despre diversele aspecte ale acestei cooperari. „Deputatii din parlamentul moldovean au un rol important in promovarea dialogului cu societatea in acest aspect. AP a NATO spera in continuarea cooperarii active cu Parlamentul Moldovei si delegatia moldoveana la AP NATO”, se arata in raportul mentionat.

Raportul a fost prezentat in cadrul sedintei Comitetului dimensiunii civile a securitatii si examineaza evenimentele politice din R. Moldova care au urmat dupa alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009 si 29 iulie 2009, evalueaza nivelul curent al relatiilor dintre R. Moldova – NATO – UE, precum si perspectivele de integrare europeana si de solutionare a conflictului transnistrean.

R. Moldova este membru asociat al Adunarii Parlamentare NATO din noiembrie 1994. Actuala guvernare liberal-democrata a promis ca Moldova va continua sa participe la actiunile prevazute in Planul individual de parteneriat R. Moldova – NATO.
Astfel, in raport se mentioneaza ca alegerile parlamentare din 5 aprilie 2009 au initiat o serioasa criza politica care a alimentat mai multe tensiuni interne din tara si care a condus la inrautatirea relatiilor Moldovei cu vecinii si unii dintre partenerii internationali si care au prejudiciat institutiile statului pe fundalul unei crize financiare internationale.

„In pofida acestui fapt, procesul democratic si-a continuat cursul si, dupa alegerile din 29 iulie 2009, fortele politice din tara s-au dovedit a fi decise sa continue dialogul constructiv pentru a pune capat crizei politice si sa stabileasca drept prioritate promovarea reformelor politice, economice si sociale. Comitetul NATO considera ca solutionarea crizei constitutionale legate de alegerea presedintelui tarii si reluarea dialogului politic constituie elementele esentiale pentru Moldova in atingerea scopurilor in politica externa”, se arata in raport.

Odata cu lansarea Parteneriatului Estic, Uniunea Europeana intentioneaza sa aduca un suflu nou relatiilor cu vecinii sai din Est. Succesul acestei initiative va depinde de angajamentele partilor. Partenerii trebuie sa utilizeze toate avantajele acestui nou cadru de cooperare. In Raportul AP NATO se mentioneaza ca UE va trebui sa demonstreze ca este gata sa faca accesibile resursele de care dispune pentru ca Parteneriatul sa-si atinga obiectivele ambitioase. „Incepand cu 2003, Moldova a adoptat o politica ferma de integrare europeana.

Desi au fost efectuate unele reforme, inca mai raman multe de facut pentru a realiza obiectivele de parteneriat al Moldovei cu UE. Preconizata adoptare a unui nou plan de cooperare ar putea fi o oportunitate pentru relansarea relatiilor dintre Bruxelles si Chisinau. In acest context este salutabila declaratia noului guvern de dupa alegerile 29 iulie care a stabilit integrarea in UE drept o prioritate absoluta a politicii externe a Moldovei”, noteaza raportorul NATO.

AP NATO a salutat si incurajat participarea Moldovei la proiectele regionale si europene. Totodata, AP NATO a mentionat normalizarea progresiva a relatiilor cu Romania, astfel ca acestea sa culmineze cu niste relatii fara probleme. „Bucurestiul si Chisinaul au foarte mult de castigat de pe urma cooperarii active si multidimensionale”, se arata in raport.

Referindu-se la conflictul transnistrean, AP NATO a remarcat ca acesta continua sa fie subiectul primelor pagini din presa occidentala. „Transnistria este la doar circa o suta de kilometri de UE si pana in prezent au fost obtinute putine progrese in solutionarea acestui conflict, care dureaza deja 17 ani. Orice situatie de conflict nerezolvat este o potentiala sursa de instabilitate. De aceea este important de a sensibiliza opinia publica internationala in legatura cu conflictul din Transnistria, de a adopta masuri impotriva oricaror incercari de a inrautati situatia si de a nu conteni eforturile in vederea obtinerii unei solutii pasnice a conflictului”.

„Negocierile in format 5+2 trebuie reluate cat mai curand posibil. Prioritate trebuie sa aiba propunerile concrete de restabilire a increderii si de iesire din impas”, se mai arata in Raportul „Republica Moldova: provocari interne, perspective de integrare euroatlantica”.
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *