Actualitate

Putin trebuie să răspundă PERSONAL pentru tragedia MH17

Deși Rusia a lansat o campanie fara precedent în care nega responsabilitatea sa pentru doborârea MH17, Echipa Internațională de Investigare (JIT) a stabilit că, la 11 iulie 2014, consilierul apropiat al lui Vladimir Putin, Vladislav Surkov, l-a asigurat pe liderul așa-numitei „DNR” Alexander Borodai că a vorbit cu conducerea de vârf a Rusiei și că urmeaza ”măsuri decisive care vor schimba mersul războiului”.

În primele două zile dupa distrugerea avionului, trollii ruși au postat 65.000 de mesaje pe Twitter care negau implicarea Moscovei în aceasta crimă. Potrivit cercetătorilor olandezi Robert Van Der Noorda și Koen Van De Ven, acest nivel al activității trollorilor ruși a fost fără precedent atât înainte, cât și după prabușirea MH17.

La câteva ore dupa dezastru, Putin și-a oferit un „alibi” la o conferință de presă în Brazilia. Răspunzând la întrebarea despre incidentul de la metroul din Moscova, el a spus: „Responsabilitatea este întotdeauna personificată. Dacă doi vânători trag în tufiș și ucid accidental pe cineva și dacă este imposibil să se stabilească exact cine a dat lovitura mortala, înseamna că ambii sunt eliberați de responsabilitate”.

Putin l-a sunat pe președintele Barack Obama imediat după dezastru să-i povestească ce s-a întâmplat. A fost o situatie ciudata, deoarece nici avionul, nici locul căderii MH17 nu aveau legatura cu Rusia și niciunul dintre pasageri nu era rus. Mai târziu, la o ședinta a guvernului rus, Putin a anunțat un minut de reculegere pentru a onora victimele dezastrului. Insa nu a făcut nimic de acest fel pentru victimele catastrofei de la metroul din Moscova, unde au murit 24 de persoane.

Potrivit fostului consilier economic al lui Putin, Andrei Illarionov, în primele 10 zile după distrugerea MH17, Putin a vorbit de 24 de ori cu liderii occidentali, încercând să-i convingă de un singur lucru: nu ar fi existat această tragedie dacă nu era razboiul din Donbas. Iată de ce liderii occidentali trebuie să facă presiuni asupra Ucrainei pentru a opri ofensiva armatei sale. Potrivit lui Illarionov, aceste conversații au durat „literalmente la nesfarsit”. Putin a vorbit de trei ori cu cancelarul german Angela Merkel și cu premierul australian Tony Abbott. Iar cu premierul olandez Mark Rutte a vorbit de șase ori. Într-o notă de condoleanțe transmisă lui Rutte, autocratul rus a scris: „Această tragedie confirmă încă o dată importanța unei soluții pașnice pentru criza teribilă din Ucraina”.

Dovada că Rusia este responsabilă pentru distrugerea MH17 este cuprinsă în detaliile incidentului în sine. Potrivit JIT, sistemul Buk a fost adus la 20 de mile de granița rusă, iar peste cateva ore transportat la locul de lansare, situat chiar sub coridorul aerian internațional L980.

Anterior, Rusia a închis spațiul aerian dinspre Rostov, curățând cerul de eventuale aeronave care ar putea zbura prin coridor dinspre partea rusă. Sistemul ”Buk” a așteptat 20 de minute, a tras o singura racheta care a doborat MH17 și apoi s-a întors rapid în Rusia. Camera cu infraroșu al sistemului „Buk” vede silueta termică a țintei. Și este puțin probabil ca Boeing 777 să poată fi confundat cu altceva. În acel moment în cer nu era nicio aeronavă ucraineană, doar patru avioane de pasageri, inclusiv MH17.

JIT susține că vor exista noi acuzații penale. Dar condamnarea în lipsa a făptașilor este departe de a satisface in vreun fel justitia. Administrația Donald Trump a adoptat o poziție fermă în politica sa față de Rusia, dar a ratat problemele umanitare. „Dovezile din cazul MH17 și refuzul Rusiei de a coopera vor fi suficiente pentru a aduce Moscova în fața justiției, pentru a interzice aeronavelor guvernului rus să aterizeze pe aeroporturile lumii și pentru a impune sancțiuni personale lui Putin. Washingtonul are obligații atât față de victimele MH17, cât și față de toți cei care se îmbarcă în avioanele comerciale”, se spune în articol.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *