Radu Marian: „Utilizarea rețelelor sociale, în mod abuziv, poate duce la depresie”

publicat în Interviu pe 20 Iunie 2018, 07:49

Interviu cu managerul proiectului TwentyTu, Radu Marian, care vrea să revoluționeze educația digitală.

 Elevii din R. Moldova ar putea studia robotica sau inteligența artificială. Nu este ceva din domeniul fantasticii, dar e o idee reală și ambițioasă care vine să revoluționeze educația digitală. Centrul de excelență în domeniul IT „Tekwill” a lansat recent proiectul TwentyTu, care prevede că până în 2022 fiecare al patrulea elev din ţară ar urma să fie instruit în domenii ale viitorului, ceea ce va minimaliza riscul plecării tinerilor peste hotare. Despre cum va funcționa totul la modul practic, cine vor fi beneficiarii și cum va arăta „școala” viitorului, a vorbit într-un interviu pentru TIMPUL, Radu Marian, managerul proiectului TwentyTu.

- Radu, înainte să vorbim despre TwentyTu, spune-mi cât de actual este sistemul nostru de educație?
- Sistemul educațional se confruntă cu o serie de provocări – exodul profesorilor, motivația cadrelor didactice curente, dotările necesare, situația demografică și altele. În ultimii ani, Guvernul a promovat inițiative de adaptare a sistemului educațional la provocările pieței. De exemplu, aprobarea strategiei Moldova Digitală 2020, Codul Educației, inițiative în învățământul dual, inițiativă de a include robotica în școli, același Tekwill etc. Totuși, eforturile necesare sunt mult mai mari și necesită coagularea unor parteneriate strategice dintre toți actorii relevanți. Noi nu avem petrol, mare, resurse naturale, dar avem oameni, în care încă mai putem investi și putem face diferență după modelul Țărilor Baltice, Singapore sau chiar Georgia. TwentyTu își propune să suplinească sistemul actual de educație, nu să-l înlocuiască.

- Până în 2022, fiecare al patrulea elev din ţară ar urma să fie instruit în domenii ale viitorului, cum ar fi astronomia prin realitate virtuală, robotică sau inteligență artificială. Cum va derula proiectul și, mai ales, cum ar putea funcționa la modul practic?
- TwentyTu are trei mari componente: cursuri în domeniile viitorului pentru elevi, instruiri pentru 2200 de profesori în utilizarea instrumentelor digitale și a noilor metode de predare și dotări și echipamente pentru școli. Proiectul propriu-zis se va desfășura în trei etape: fundraising, aprilie - iulie 2018, timp în care ne-am propus să colectăm 500.000 euro; dezvoltarea cursurilor TwentyTu pentru profesori și elevi, august-decembrie 2018 și livrarea propriu-zisă a cursurilor, dar și oferirea granturilor mici pentru echipamente școlilor, care va avea loc în perioada ianuarie 2019 - mai 2022.

„Matematica e importantă ca să nu-i amăgească la magazin cu banul”

- Cât de practică ți se pare implementarea unui asemenea proiect într-un stat sărac, de unde zilnic pleacă circa 100 de persoane, inclusiv mulți copii, potențiali beneficiari ai proiectului pe care-l administrezi?
- Din fericire, în Moldova încă mai există aproximativ 320.000 elevi, deci încă avem cui să oferim educație. Noi am făcut niște focus-grupuri și am chestionat peste 200 de elevi. La Ungheni, de exemplu, am aflat că nimeni niciodată la școală nu le-a explicat de ce sunt importante matematica, informatica sau orice alt obiect. Am aflat că profesorii lor, în loc să le spună că matematica e importantă ca să poți construi poduri, avioane și nave spațiale, le-au spus că matematica e importantă ca să „nu-i amăgească la magazin cu banul”. Cu toate acestea, am aflat că avem copii care știu despre Elon Musk, SpaceX sau liftul spre spațiu din Japonia. Am aflat că avem copii interesați de univers și astronomie, arhitectură, copii care știu despre pericolul încălzirii globale, copii care vor să devină antreprenori, nu angajați. Prin TwentyTu vrem să le deschidem orizonturile.

- Acum sunteți la etapa fundraising și vă propuneți să colectați jumătate de milion de euro. Ce metode folosiți ca să convingeți cetățenii să contribuie, fie cei care sunt aici, acasă, fie peste hotare?
- Suma va fi acumulată din trei surse: cetățeni din țară și diaspora prin crowdfunding – asta înseamnă că oricine poate să intre pe www.twentytu.md și să contribuie pentru TwentyTu. Am lansat o campanie de promovare, inclusiv un spot video îndrăzneț. Fiecare donator primește câteva recompense, un roboțel imprimat 3D, o cană, tricou și hanorac cu însemnele proiectului, dar și un mesaj special. Am lansat site-ul la sfârșit de aprilie, iar până acum am colectat peste 12.000 euro de la peste 90 de contribuitori, inclusiv câteva companii, dar și o donație extrem de generoasă de la Mariana Dahan, în valoare de 5000 dol. SUA. De asemenea, avem alte două surse de finanțare: sponsorizări din mediul privat și granturi de la instituțiile internaționale, opțiuni pe care am început să le explorăm înainte de lansarea campaniei. Dacă nu vom colecta 500.000 euro până în iulie, asta nu înseamnă că proiectul nu va avea loc. Chiar și cu o sumă mai mică vom putea începe dezvoltarea proiectului.

Absolvi cursurile TwentyTu și primești un bonus la nota finală pentru semestru

- V-ați propus ca în curicula de bază, cursurile online, din cadrul proiectului, să devină discipline opționale. Înseamnă asta că educația viitorului nu va fi nimic altceva decât un elev care stă singur în camera sa, acasă, în fața unui calculator?
- Cursurile TwentyTu vor fi livrate online, dar copiii vor participa la cel puțin o lecție publică offline, pentru a primi un certificat complet. Aceste lecții publice vor fi organizate în șase centre regionale din toată țara, mai aproape de ei, iar costurile de transport le vor fi parțial rambursate. La lecții vrem să invităm experți și oameni de succes din domeniile vizate, care să-i inspire și să-i motiveze. În plus, vom pune mare accent pe profesori, le vom oferi instruiri pentru ca să devină mentori TwentyTu. Vrem să consolidăm relația dintre elevi și profesori, pentru ca cei din urmă să-i stimuleze și să-i îndrume pe tineri.

- Cum vor fi organizate, propriu-zis, cursurile?
- Oricine are un calculator și conexiune la Internet va putea urma cursurile online, absolut gratuit. Cursurile vor fi livrate în 30 de sesiuni separate, a câte 15 minute – iar pentru a trece la următoarea etapă, trebuie să o închei pe prima. Cursurile vor integra câteva elemente inedite: învățarea prin joacă – asta înseamnă cu unele sarcini vor presupune un joc care trebuie completat sau lucru în echipă – unele sarcini vor fi îndeplinite împreună cu alți participanți online. Conținutul propriu-zis, modulele, vor fi elaborate începând cu luna august. În cazul în care elevii vor absolvi un curs online în cadrul TwentyTu, vor primi un mic bonus la nota finală pentru semestru. Vom coopera cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, care va avea un rol crucial în promovarea și diseminarea proiectului către elevi și profesori.

„Copiii trebuie să știe cum să diferențieze informațiile veridice de cele false”

- Ai declarat într-un interviu că proiectul nu este doar despre IT și că veți încerca să oferiți şi antreprenoriat, şi cursuri de inteligenţă emoţională, şi tot ce înseamnă comunicare interpersonală. Te rog, în acest sens, fii mai explicit...
- Noi nu ne propunem să creștem o țară doar de specialiști în IT, însă economia R. Moldova poate face un mare salt doar dacă începem să creăm produse, înalt apreciate pe piața globală, iar industria IT este un domeniu unde am putea concura. Ceea ce vrem să facem este să le spunem elevilor că ei pot folosi noile tehnologii în orice domeniu în care și-ar dori să lucreze. Pe lângă asta, cursul de inteligență emoțională mi se pare extrem de important. Prin acest curs le vom transmite elevilor un mesaj clar: empatia și abilitățile sociale sunt la fel de importante pentru viață și o carieră de succes, ca și abilitățile tehnice.

- Proiectul își propune să integreze două module care-mi par foarte curioase: unul care să-i ajute pe elevi să lupte cu dependența de rețelele sociale, iar altul care să-i facă să diferențieze, în mediul online, informația falsă de cea veridică. Cât de grave și actuale sunt, totuși, aceste probleme pentru societatea noastră?
- Aceste două module vor fi integrate în cursul de alfabetizare digitală. Se știe că rețelele sociale, utilizate în mod abuziv, pot duce la depresie și la alte probleme psihologice. Vrem să le explicăm elevilor cât de important este să fie atenți, deoarece nu prea li se vorbește despre asta la școală, iar de multe ori – nici măcar în familie. Referitor la știrile false, din păcate, trendul este negativ, Internetul începe să fie văzut tot mai mult ca un instrument de manipulare. Ceea ce vrem să transmitem prin acest modul este că Internetul e, de fapt, cel mai frumos și eficient instrument de cunoaștere și explorare, iar pentru asta, copiii trebuie să știe cum să diferențieze sursele de informații veridice și cele false.

„Ne vom asigura că va fi un număr egal de fete și băieți care beneficiază de cursuri”

- Peste 2000 de profesori ar urma să fie mentori, iar peste 80 de mii de elevi ar urma să fie beneficiari. Ce trebuie să facă și unii, și alți ca să devină parte a acestui proiect și conform căror criterii vor fi selectați?
- Vom anunța înscrierile pentru profesori și elevi în august-septembrie 2018. Înscrierile vor avea loc online, dar și în școli. Nu va exista niciun proces de selectare sau criterii de eligibilitate, orice elev și profesor va putea să se înscrie la cursurile TwentyTu. În cazul profesorilor, dacă vor fi mai mulți doritori decât spații, vom încerca să-i instruim pe toți, într-o perioadă mai extinsă. De asemenea, ne vom asigura că va fi un număr egal de fete și băieți, care beneficiază de cursurile noastre și un număr proporțional de copii din sate și orașe. Suntem, de asemenea, în discuții pentru a adapta platforma noastră online la necesitățile copiilor nevăzători și cu probleme de auz.

- Există riscul că elevii care vor beneficia de cursurile TwentyTu să vrea să plece ulterior din R. Moldova, în state unde cunoștințele lor în domeniul IT vor fi mult mai apreciate și respectiv, mai bine remunerate?
- Exodul tinerilor din Moldova este cauzat de provocări fundamentale, care țin de oportunităție sociale și economice, calitatea instituțiilor, politici publice, iar TwentyTu nu poate să-și asume misiunea de a-i ține pe tineri acasă. Însă ce putem face este să minimizăm riscul plecării tinerilor prin oferirea unor instrumente de învățare mai bune și mai atractive, care să le permită se dezvolte soluții IT aici, acasă. Aceasta e frumusețea digitalului – poți schimba lumea, oriunde te-ai afla.