Reabilitarea drumului Chișinău-Ungheni: o companie a fost avertizată

publicat în Ungheni pe 29 Septembrie 2014, 07:54

Două companii din Azerbaidjan și Cehia reabilitează drumul de importanță națională R1 pe traseul Chișinău-Ungheni. 

Deși lucrările au început în august, progresele nu sunt prea vizibile. Una din explicații ar fi faptul că în prezent are loc importul de echipament necesar și asamblarea uzinelor de asfalt și reciclare. Totuși, la Ungheni, compania cehă nu a reușit să se mobilizeze, motiv pentru care Administrația de Stat a Drumurilor a emis deja primele avertizări.

Pe traseul R1 Chişinău-Ungheni-Sculeni (92 km), lucrările vor fi efectuate de o companie din Azerbaidjan şi una din Cehia, selectate în urma unui tender. Contractele cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID) au fost încheiate pe 24 martie, iar la sfârșitul lui iulie au fost emise notele de începere a lucrărilor. Din acel moment, contractorii au 24 de luni pentru realizarea proiectelor. Lucrările sunt supravegheate de o echipă de ingineri ai companiei WSP Global din Canada, condusă de un expert american cu experiență de muncă în România.
Compania azeră „Evrascon”(„Azerkorpu”) va reabilita 17,6 km de drum pe porțiunea cuprinsă între kilometrii 6-24 (Chișinău-Strășeni). Lucrările prevăd reabilitarea drumului și mărimea acestuia prin adăugarea a încă două benzi de circulație. Valoarea contractului pentru acest segment de drum este de 23,1 milioane de euro.


Sursa harta: expresul.com

Compania cehă „OHL ZS” a încheiat două contracte cu valoarea totală de 37,8 milioane de euro pentru reabilitarea a două segmente de traseu. Cel mai mare, de 27,1 milioane de euro prevede reconstrucția a 44,2 kilometri de drum pe porțiunea Strășeni-Bahmut și reparația a zece poduri. Al doilea contract de 10,7 milioane de euro ține de construcția unui drum de ocolire a orașului Ungheni de 8,3 km cu un pasaj denivelat peste calea ferată, podețe, sisteme de colectare și evacuare a apelor, plus 0,6 kilometri de drumuri asfaltate pentru accesul la șoseaua națională.
Porțiunea rămasă Bahmut-Nicolaevca va fi reabilitată tot de compania „Evrascon”. Cele patru contracte semnate au o valoare totală de 80 milioane de euro, bani oferiți de Banca Europeană de Investiții.

Compania azeră s-a apucat de lucru

În doi ani ar trebui să ajungem la Ungheni pe un drum european. Lucrările de reabilitare au început pe 20 august, dar mai mulți cititori ne-au spus că zilele trecute nu se întâmpla mare lucru pe acest drum. Șeful Administrației de Stat a Drumurilor (ASD), Gheorghe Curmei, ne-a explicat că deocamdată doar compania „Evrascon” din Azerbaidjan s-a mobilizat, începând să frezeze carosabilul existent dintre municipiul Chișinău și satul Vatra, după care, până la sezonul rece, urmează să aștearnă un strat de asfalt nou pe ambele sensuri ale drumului. Săptămâna trecută însă cea mai mare parte a activității a constat în transportarea în Republica Moldova a echipamentului necesar, a pieselor de schimb, precum și asamblarea uzinei de asfalt și a laboratorului de testare. „La Evrascon mobilizarea decurge bine, de la emiterea notei privind începerea lucrărilor până astăzi au trecut aproape două luni, întârzieri mari nu au. Sperăm că vremea va fi bună ca antreprenorul de mâine (24 septembrie) să înceapă așternerea asfaltului pe sectorul Chișinău-Vatra”, a menționat șeful ASD.

Cehii au fost avertizați cu rezilierea contractului

În ceea ce privește compania cehă „OHL ZS” situația rămâne „alarmantă”. Or, ASD nu a primit încă programul de lucrări din partea executorului. OHL ZS nu a mobilizat niciun fel de echipament, iar lucrările care se fac în raionul Ungheni sunt nesemnificative. „Le-am dat termen ca până vineri (26 septembrie) să prezinte graficul de lucrări pentru fiecare segment. I-am atenționat că am putea rezilia contractul dacă nu-și mobilizează în cel mai scurt timp echipamentul și personalul care a fost indicat în ofertă”, a declarat Gheorghe Curmei. El precizează că ASD are instrumentele necesare pentru aplicarea penalităților sau chiar anularea contractelor în cazul în care agentul economic înregistrează întârzieri sau devieri mari. În acest caz, compania riscă să piardă garanția de bună execuție care constituie 10% din valoarea contractului.