Astăzi 20 Septembrie 2018, Joi - Ultima actualizare la 19 Septembrie 2018
Abonamente
 
 
 

Moldova 10 Februarie 2016, ora 10:57    Din editia print

Realizări și eșecuri în implementarea Acordului UE-Moldova

Marime Font

Anul 2015 s-a caracterizat prin devalorizarea leului, sărăcirea populației, dar și decepții generale în clasa politică. Toate aceste fenomene de ordin intern au eclipsat în mentalul colectiv Agenda Acordului de Asociere între UE și Moldova pe care guvernanții erau obligați să o pună în aplicare.

Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” și Asociația pentru Democrația Participativă „ADEPT” au monitorizat activitatea instituțiilor implicate în implementarea acordului și au realizat un raport în acest sens. Prin intermediul acestui articol, vom trece în revistă cele mai importante realizări și rateuri înregistrate în implementarea Acordului de Asociere.

Experții au analizat 731 de acţiuni planificate pentru perioada 2014-2016. Potrivit specialiștilor, 60% dintre aceste acțiuni sunt momentan în proces de realizare, pe când 21% pot fi considerate deja finalizate. Realizarea a aproape o cincime din acțiunile planificare nici măcar nu a demarat. Succesele și nereușitele pe care le-au notat experții și pe care le vom analiza vizează perioada august-decembrie 2015.

Restanțe la Procuratură

În domeniul justiției pot fi menționate două mari reușite. În iulie 2015, a fost adoptată Legea cu privire la mediere. Noua lege promovează soluționarea alternativă a litigiilor și explică cine poate fi mediator. Această lege este benefică întrucât reduce fluxul mare de procese în instanțele de judecată și economisește resurse umane și financiare. Tot în această perioadă au fost aprobate „Codul de etică şi conduită profesională al judecătorului” şi „Codul de etică şi conduită al procurorului”. Din păcate, reforma Procuraturii se numără printre restanțele guvernanților. Deocamdată nu a fost revizuită procedura de numire și demitere a Procurorului General, nu au fost stabilite criterii clare, transparente şi obiective de selectare a candidaţilor pentru această funcţie. Tot la acest capitol, guvernanții trebuiau să reexamineze regulile de răspundere a procurorilor şi să excludă imunitatea generală a acestora.

Copiii, în pas cu Europa

Pentru asigurarea securității copiilor, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei în colaborare cu Centrul Internațional „La Strada” au lansat serviciul de asistență psihologică non-stop atât pentru copii, cât și pentru părinți. Acesta poate fi accesat prin intermediul unui număr unic național 116111, armonizat cu serviciul similar din Uniunea Europeană. Tot în acest domeniu, specialiștii au reușit să elaboreze un Plan național de acțiuni cu privire la prevenirea și combaterea abandonului și absenteismului școlar. Cu regret, până în prezent nu există un sistem funcțional de documentare și evidență a cazurilor de violență fizică, psihologică sau sexuală a copiilor. Potrivit autorilor raportului, procedura existentă de identificare și raportare a cazurilor de violență asupra copiilor de către angajații instituțiilor de învățământ deseori se aplică formal și nu conține prevederi clare pentru cazurile de abuz comise de către cadrele didactice. O altă restanță este lipsa Avocatului Poporului pentru drepturile copilului. Numirea avocatului precedent a fost calificată neconstituțională de către Curtea Constituțională pe motiv că acesta nu întrunea toate condițiile de eligibilitate. La sfârșitul anului 2015, Parlamentul a constituit o comisie parlamentară specială pentru selectarea candidaților la funcția de Avocat al Copilului și a anunțat un concurs public. Intervievarea candidaților ar trebui să aibă loc în această perioadă.

Legendă grafic: 60% dintre acțiuni - în proces de realizare, 21% - finalizate, 19% - nerealizate



Realizări și rateuri există și în domeniul mass-media. Datorită modificărilor făcute la Codul Audiovizualului privind transparența proprietarilor mass-media, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a făcut publice declarațiile cu numele proprietarilor beneficiari ai 108 radiodifuzori, datele privind cota lor de participare la capitalul social și sursele de finanțare. Cu toate acestea, Moldova nu a reușit să adere din motive financiare la Observatorul European al Audiovizualului (OEA), centrului european unic de colectare și distribuție a informației privind industria audiovizualului în Europa. Întârzieri se atestă și în procesul de transpunere a normelor europene din domeniul audiovizualului în legislația și practica națională.

Comerț preferențial pentru transnistreni

Domeniul agriculturii și cel al comerțului s-au deosebit prin mai multe reușite. A continuat proiectul ENPARD în valoare de 64 de mil. de euro, inițiativa promovează politicile şi reformele în domeniul agriculturii şi al dezvoltării rurale. A fost lansat ultimul apel de granturi în cadrul programului „Agricultura Competitivă în Moldova” (MAC-P), finanțat de Banca Mondială. Proiectul oferă grupurilor de producători suport financiar nerambursabil de până la 350 mii de dolari. Schimbări pozitive vor resimți și antreprenorii transnistreni. De la 1 ianuarie 2016, toți agenții economici din Moldova, inclusiv din regiunea transnistreană, vor beneficia în măsură egală de comerțul preferențial cu UE. Conform autorilor raportului, administrația de la Tiraspol urmează însă să implementeze o serie de măsuri pentru a se conforma cerințelor europene, precum eliminarea taxelor de import pentru mărfurile din UE, respectarea procedurilor pentru confirmarea originii produselor și a condițiilor sanitare și fitosanitare, dar și cooperarea cu autoritățile de la Chișinău pe dimensiunea vamală. Pentru a beneficia de aceste avantaje, antreprenorii trebuie să se asigure că produsele lor corespund normelor europene. Dintre toate produsele moldovenești, cele de origine animalieră (carne de pasăre și ouă de categoria B) întâmpină cele mai multe probleme la export, întrucât nu corespund criteriilor de calitate și de siguranță europene.

Trenuri pe bani europeni

În octombrie 2015, în urma unor acorduri între Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Ministerul Transporturilor și Calea Ferată din Moldova, CFM va beneficia de investiții de 255 de mil. de euro din Fondul Special BERD. Banii vor fi folosiți pentru procurarea locomotivelor, amenajarea depourilor și a unui sistem informațional de management.

Pe lângă reușitele menționate anterior, autorii raportului menționează retragerea licențelor Băncii de Economii, Băncii Sociale și Unibank, precum și inițierea celei de-a doua faze a investigației legate de fraudele din sistemul bancar. Aceasta va fi condusă de către compania Kroll și compania juridică internațională Steptoe & Johnson LLP, care urmează să implementeze o strategie de recuperare a activelor fraudate ale celor trei bănci.

În topul celor mai semnificative eșecuri ale Acordului intră eșuarea selectării candidatului pentru funcția de Guvernator al Băncii Naționale a Moldovei. Întrucât nici una dintre cele 8 candidaturi la această funcție nu a întrunit criteriile necesare, Dorin Drăguțanu continuă să exercite funcția de Guvernator al BNM.

Pe 27 ianuarie, miercuri, Guvernul a aprobat Planul naţional de armonizare a legislaţiei pe 2016. Potrivit acestuia, legislaţia naţională urmează să fie armonizată la 81 de acte UE pe parcursul anului curent.

Un articol de: Victoria Colesnic Contactează autorul
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Istorie 18 Septembrie 2018, ora: 19:33

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut”

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut” Din editia print

Un reportaj al ziarului „Ardealul (Transilvania)” despre prima ședință a parlamentului Basarabiei, care în 1918 a votat Unirea cu România Continuăm publicarea materialului „Dare de seamă asupra primei ședințe a Sfatului Țării din 21 noiembrie 1917”,...

( ) Citeşte tot articolul



Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 13 Septembrie 2018, de Dan Nicu

O tragedie uitată – Cehoslovacia anului 1968

În a doua jumătate a lunii august, Europa a marcat 50 de ani de la invadarea Cehoslovaciei de către trupele URSS şi ale altor state din blocul sovietic.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 12 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Caritate sau reclamă?

Ori mai degrabă aș spune că ambele. Și când spun acest lucru, o fac cu convingerea că reclama va fi condiționată cu timpul de caritate.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 11 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

Zece ani de la războiul ruso-georgian. Cauze și efecte

În această săptămână, s-au împlinit zece ani de la războiul ruso-georgian, care a condus la apariția a două noi conflicte înghețate în Regiunea Extinsă a Mării Negre: Abhazia și Osetia de Sud, recunoscute ca state independente, cu precădere, de către Federația Rusă. 

() Citeşte tot articolul

Editorial 10 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Tata cu trei feciori

Nu știu de ce, poate de-atâta că vine sezonul rece, când moldovenii (etnicii români), dârdâind de frig, revin la îndeletnicirea lor milenară – crearea folclorului – poate pentru că s-au întors deputații din vacanță și reîncepe sezonul fierbinte,...

() Citeşte tot articolul