CSI / Rusia

Restaurarea URSS. Dovezi pe care Occidentul s-a făcut că nu le vede

Intenționând să adune în jurul Rusiei tarile fostului lagar sovietic, Kremlinul urmărește să creeze aparența unor noi uniuni economice, vamale, blocuri militare și politice, care toate dau impresia unor „aliante trase de urechi”, scrie InformSoprotivlenie.

Astfel, Uniunea Euroasiatică (CEEA) – similara Uniunii Europene, este compusa de Rusia, Belarus, Kazahstan, Armenia și Kârgâzstan;

Organizația Tratatului de Securitate Colectivă (OTSC) – alianța militar-politica, similara NATO, dintre Rusia, Belarus, Kazahstan, Armenia, Kârgâzstan, Tadjikistan.

Forțele colective de menținere a păcii ale Comunitatii Statelor Independente – organizatie creata prin analogie cu OSCE. Regulamentul acesteia a fost semnat de Armenia, Kârgâzstan, Republica Moldova, Rusia, Tadjikistan, Turkmenistan, Uzbekistan.

Rusia, care a câștigat independența în 1991, în tot acest timp a incercat de fapt sa-si supuna vecinii, afirma InformSoprotivlenie.

Pentru aceasta, Kremlinul folosește două metode de convingere.

Prima – prin aducerea statele post-sovietice în cadrul organizațiilor „internaționale”, initiate si supravegheate de Rusia. Membrii primesc un bonus – hidrocarburi ieftine şi cooperare economică „preferentiala”.

A doua presupune „infectarea” teritoriului suveran al tarilor vecine și crearea de state nerecunoscute -o presiune constantă asupra guvernelor suverane.

Într-o forma sau alta, influența Rusiei s-a extins asupra tuturor celor paisprezece foste republici sovietice:

a) state care contin teritorii aflate în întreținerea si stapanirea de facto a Rusiei:

· Republica Moldova – 1991 a fost formata Transnistria, un stat nerecunoscut, un fel de protectorat rusesc. Pe teritoriul Transnistriei stationeaza unități militare ruse de „menținere a păcii” și peste 2.000 de militari rusi.

· Georgia – în 1991 este format un stat nerecunoscut Osetia de Sud, iar în 1994 – Abhazia. Ambele entități sunt sub protecția directă a Rusiei care desfasoara trupe „de menținere a păcii”. În plus, in Abhazia este prezent un contingent militar rusesc de 5.000 de persoane, iar în Osetia de Sud – 4000 de militari.

· Ucraina – în 2014 Rusia ocupa Crimeea, iar în 2015 – încearca sa creeze doua noi republici protectorat – DNR și LNR.

b) State satelit rusești

Belarus și Kazahstan – sunt membre în aproape toate „organizatiile” internaționale ale Rusiei. Au o zonă vamala comuna și frontiere transparente. În plus, în interiorul acestor state se afla contingente importante de trupe ruse, al caror numar exact nu este insa cunoscut.

c) State care accepta prezenta de baze militare rusești

· Kârgâzstan – baza a Fortelor Aeriene Ruse (Kant), nod de comunicatii a Marinei ruse (Kara-Balta), baza de testare a torpilelor (Karakol) şi stație seismică a fortelor strategice de rachete ruse (Maili-Suu);

· Tadjikistan – Baza militara 201 a Armatei Ruse (Dushanbe), complex al fortelor spatiale „Okno” (Nurek), grup operativ de frontiera FSB (Dushanbe).

· Armenia – Baza militara rusa 102 (Gyumri).

d) state care încearcă sa scape de influența Rusiei

· Azerbaidjan – în 2013, guvernul a insistat asupra inchiderii ultimei baza militare ruseşti de pe teritoriul său și arată prea puțin interes pentru apropierea de Rusia. În același timp, Moscova încearcă să mențină Baku în orbita sa, oferind contracte de miliarde in industria de petrol și gaze. Pe de altă parte, Baku încearca sa rezolve conflictul mocnit din regiunea Nagorno-Karabah (din 1991) fara ajutorul Moscovei si fără trupe de „menținere a păcii” rusesti;

· Turkmenistan – încearcă să mențină doar relații economice cu Rusia. Sectorul prioritar este cel al gazelor. În ultimii ani, Moscova a construit relatiile sale cu Turkmenistan prin Kazahstan. Rusia încearca sa-si impuna influenta în industria petrolului și a gazelor si in industria militara.

· Uzbekistan – după începerea retragerii trupelor americane din Afganistan, guvernul incearca sa se apropie de NATO. Țara încearca în mod deschis să se distanțeze de politica Rusiei și se declară pro-occidentală.

e) statele baltice – membre ale UE

· Dupa desprinderea de URSS, tarile baltice Estonia, Letonia și Lituania s-au orientat imediat spre integrare occidentală. Rusia încearcă să le mențină in orbita sa prin intermediul manetei reprezentata de dependenta de combustibili, precum și prin utilizarea numeroasei diaspore ruse.

Tendintele de mentinere a acestor state în sfera de influenta sunt mai evidente in sectorul informational. Moscova exploateaza in mod universal tema „compatrioților ruși”: pentru a crea iluzia prigoanei etnice a rusilor.

Cum actioneaza razboiul informational (care pregateste revolta locala)?

· In primul rand, are loc o expansiune a Kremlinului în domeniul mass media din statele respective. Sarcina acestor mass media este ca opinia conducerii locale sa treaca pe planul secund. Spațiu de informare al țărilor este saturat de canalele tv rusesti, fapt care deschide posibilitatea de a manipula informațiile publice;

· Avand spirjinul mass-media rusești locale și a „coloanei a cincea” situația este desenata in tonuri de protest permanent, se fac apeluri ca „oamenii activi” să se unească împotriva guvernului. În paralel, rusofonii sunt bombardati cu idei privind „sprijinul de la Moscova” sau „ajutorarea compatrioților ruși aflati in suferință”;

· Aproape simultan apar „activiștii” care ii spun populatiei inflamate ce si cum să facă. Apelul catre semeni prevede punerea imediata in actiune a unui plan de preluare a puterii regionale de catre „concetățenii asupriti”;

· Grupuri speciale, tip „omuletii verzi”, „oameni politicoși”, „războinici cazaci” sau „miliție populara” sunt gata pentru faza activa de „protecție a compatrioților”.

Jocul de-a „compatrioții” a fost testat în practică în Osetia de Sud, Abhazia, Transnistria, Crimeea, Lugansk și Donețk.

Punerea în aplicare a măsurilor pentru „compatrioții ruși” din străinătate este sustinuta de subventii din fonduri guvernamentale, subvențiilor guvernamentale și finanțare directă a ONG-urilor care lucrează la Moscova.

Astfel, acțiunile Kremlinului in raport cu „compatrioții ruși” sunt destinate manipularii opiniei publice cu caracter destabilizator.

Practica arată că principala condiție pentru crearea unei situații de conflict în alte țări este o prelucrare informationala prealabilă a populației. Aceasta ar putea include formarea opiniei publice, dezvoltarea organizațiilor societății civile și spirjinul de organizatii naționale, precum și asigurarea accesului continuu la mass-media rusă.

Potrivit experților, există multe îngrijorări cu privire la apariția unui nou focar de instabilitate în nordul Kazahstanului, in estul Belarusului sau în Lituania. Acest lucru este indicat prin gradul ridicat de penetrare a fluxului de informații rusesti în spațiul public al acestor țări, crearea unui număr considerabil de organizații non-guvernamentale pro-ruse și a opiniei publice orientate pro- Kremlin.

sursa: paginaderusia.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *