Astăzi 24 Septembrie 2018, Luni - Ultima actualizare la ora 09:03
Abonamente

Chișinău 23 Aprilie 2012, ora 08:16    Din editia print

Să afle toţi: fiecare al doilea şofer de microbuz poate fi internat la casa de nebuni

Marime Font

Foto: Ramin Mazur
 
 
 

Călătorii care circulă în mare parte cu microbuzele îşi au, cum e şi firesc, plângerile lor faţă de şoferii de microbuze. 

Că aceştia conduc şi vorbesc la telefon în acelaşi timp, că pun muzică execrabilă la un volum ridicat, că umplu maşinile până la refuz etc., etc. În acest context, vă propunem să luaţi cunoştinţă de „viaţa de şofer”. O să vedeţi ce probleme îi macină pe ei, cu ce dificultăţi se confruntă etc., iar titlul textului, după cum era şi de bănuit, vorbeşte despre multe.

Majorarea taxei de călătorie: 4 lei – un preţ real

Şoferul Mihai, de pe ruta 189, într-o discuţie mai pe îndelete, ne-a povestit cum vede el situaţia privind majorarea preţurilor la călătoria cu microbuzul. Atunci când se ridică un preţ, indiferent la ce, cetăţenii au o reacţie imediată şi încearcă, pentru început, să evite produsul respectiv, serviciul, marfa ş.a. Prima reacţie, fireşte, e de revoltă. Tot aşa e şi cu preţul călătoriei cu microbuzul. „Chiar dacă, să zicem, 5 sau 10 procente din pasageri vor renunţa la microbuz din cauza preţului de 4 lei, oricum, în decurs de o săptămână-două, ei vor reveni la deprinderea de a circula cu microbuzul”, ne-a asigurat Mihai.

Primăria municipiului Chişinău va accepta majorarea tarifului numai dacă toate rutele vor ajunge la un tarif comun şi rezonabil. Cel puţin, cam asta a sugerat edilul. Pe de altă parte, povesteşte Mihai, la noi îi foarte mare corupţia în transportul cu microbuzele. Conform zvonurilor care circulă, sunt duzini de rute pe care le deţin comuniştii, liberalii sau liberal-democraţii…

Circuitul banilor în microbuz

Un microbuz care are un patron cumsecade - şi dacă mai are norocul şi de un şofer de treabă - poate aduna pe parcursul unei zile o suma de o mie de lei, în cazul rutei 189. „Dacă eu adun timp de o zi 1000 de lei, ceea ce se întâmplă mai rar, din suma asta dau pe motorină 450-470 de lei”, calculează şoferul Mihai. Din aceeaşi sumă, angajatul înmânează 450 proprietarului de microbuz. „În total, iese că dau 900 de lei, iar eu lucrez, începând cu ora şase până pe la ora nouă-zece seara. Îmi rămân 100 de lei… Noi lucrăm ca robii”. Când lucrează stăpânul în calitate de şofer, îi este mai convenabil, mai economiseşte nişte bani. Însă, din suma de 400-500 de lei pe care o primeşte proprietarul microbuzului de la şofer o parte se duce pentru deservirea tehnică a maşinii, o altă parte merge ca taxă lunară pentru licenţa pe care o deţine. „Ei plătesc pe lună o taxă, iar banii merg din mână în mână, nimeni nu monitorizează circuitul lor”, menţionează Mihai.



Ca să cumperi o fişă (aşa numesc şoferii de microbuz licenţa) pentru traseul microbuzului 189 ai nevoie, în mod real, de 5000 de euro. Acesta ar fi un preţ pragmatic. Însă, pe piaţă, fişa se vinde la un preţ umflat, de 10.000 euro. „Fişa pentru ruta 184 ajunge la 18.000 de euro, pentru ruta 110 preţul atinge suma de 14 mii de euro, deoarece traseul microbuzului 110 e considerat unul dintre cele mai profitabile, în plus, maşinile de pe această rută bat câte 10-12 drumuri pe zi”, precizează Mihai. Dacă tragem o privire asupra anunţurilor de pe internet, aflăm că ruta 155 se vinde cu tot cu microbuz şi cu tot cu fişă la preţul de 20.000 de euro. Chipurile, ne asigură cei care au plasat pe net anunţul, venitul zilnic ajunge la 500 de lei.

Dificultăţile meseriei: lucrul îi mârşav şi parşiv

Pentru şoferi, cele mai complicate momente le prezintă nerespectarea de către aceiaşi colegi-şoferi a graficului de circulaţie. „E haotic. Şi asta, în primul şi în primul rând, din cauză că nu ne oprim numai în staţii. Dacă ar fi staţionările numai în locurile permise, ar fi foarte bine”, zice Mihai. Al doilea lucru complicat e fluxul intens de transport, în special în orele de vârf. „Mergi şi te gândeşti cum să scapi mai repede de ora 21.00. Microbuzul e plin şi fiecare îţi spune: opreşte aici, opreşte dincolo. Dacă nu vrei să te opreşti, se apucă de înjurat sau chiar sar la bătaie”, exclamă, cu o voce indignată şi uimită în acelaşi timp, Mihai. „La noi pe rută deja la doi şoferi le-au dezbătut dinţii şi până în ziua de azi se judecă cu respectivii pasageri. Şi asta - pentru că nu au oprit unde au vrut ei”. Să afle toţi: fiecare al doilea şofer de microbuz poate fi internat la casa de nebuni, de aceea nimeni nu vrea să se angajeze în calitate de şofer. Lucrul îi mârşav şi parşiv”.

Spre sfârşitul zilei de muncă, unii dintre pasageri urcă în microbuz în stare avansată de ebrietate. „Ăstora beţi le spun că mă costă 70 de lei să merg undeva să aduc în ordine salonul maşinii, dar îi doare în cot”. Dar câte bătăi vezi seara în microbuz! „Am avut un caz în care tot salonul maşinii mi l-au umplut de sânge. M-am pomenit că toată lumea ieşea afară şi nu am reuşit să înţeleg măcar de ce. Mi-au rupt şi husele de la scaune, şi perdelele, iar sticlele erau numai sânge”, îşi aminteşte şoferul.

Hoţi, muzică şi procese de judecată

Hoţia şi corupţia sunt două surori gemene. În cadrul acestui tip de transport, în microbuz adică, hoţia are mare succes. „Avem vreo două persoane care lucrează anume pe traseul nostru. Odată i-am observat şi i-am dus la staţia terminus să ne „lămurim”. După cum era şi de aşteptat, poliţia a fost implicată în toată povestea asta, dar ce folos, din relatările şoferilor, aflăm că aceşti hoţi apar din nou, practicându-şi meseria. „Se întâmplă mai ales pe str. Grenoble, în orele de vârf. Noi îi ştim pe toţi la faţă, dar nu ne mai atingem de ei”. De obicei, hoţii de meserie sunt tineri bine îmbrăcaţi, care, în anumite momente, au avertizat şoferii: „Vezi bine, nu-ţi băga nasul, nu e chestiunea ta. Îţi ţii volanul în mâini - ţine-l, fă-ţi bucăţica ta de pâine, căci eu, ceea ce fac, o fac încetişor şi am ieşit, tu n-ai nicio treabă”, redă stupefiat mesajul pe care l-a primit Mihai de la unul dintre hoţi. Asta dacă nu vrei să ai mai apoi probleme. S-au întâmplat cazuri în care un şofer a intrat în conflict cu respectivii „meseriaşi”, iar după aceasta, la o oră mai târzie, în parbrizul microbuzului a intrat o cărămidă…

„Da! Ascultăm muzică în microbuz şi, de obicei, nu vin plângeri la adresa muzicii. Dimineaţa toţi tac chitic în saloane. Le mai punem o muzică sau nişte noutăţi, dar ne străduim mai mult în română. Sunt băieţi care încearcă să promoveze o politică naţională, căci la noi vreo 90 la sută îs moldoveni”.

De Blajini, cea mai mare beţie din Europa e la „Sf. Lazăr”

Microbuzele de pe ruta 189, dacă unii dintre cititori nu cunosc, au la capătul traseului cel mai mare cimitir din Europa. Şoferul Mihai a ieşit la lucru în perioada de Blajini a anului trecut. „Este imposibil de lucrat. Mulţi dintre colegii mei nu vor să iasă la lucru numai de aceea că-i o aglomeraţie de neînchipuit. Când duci lume înspre cimitir mai e cum e, dar înapoi… Nu vreau să ies de Blajini nici în ruptul capului”, spune Mihai. Pe perioada Blajinilor, majoritatea dintre călători sunt beţi şi se ceartă încontinuu. „Pasagerii vomită prin maşină de la excesul de mâncare şi băutură, rup perdelele. Anul trecut, mi-au rupt şi cauciucurile de la ferestre, şi scaunele mi le-au deteriorat. Încearcă, după asta, şi intră cu ei în conflict”. Şoferii de microbuze, care circulă în zona respectivă în perioada Blajinilor cunosc situaţia în miezul ei. Unii spun că mulţi dintre oamenii care merg de Paştele Blajinilor la Cimitirul „Sf. Lazăr” o fac numai de aceea ca să se îmbete. „Şi stăpânul mi-a spus să nu ies de Blajini pe rută. Aşa-i, dacă e cel mai mare cimitir din Europa, în timpul Bajinilor, glumim între noi, se transformă în cea mai mare beţie din Europa”. 

Un articol de:
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 23 Septembrie 2018, ora: 15:40 de Ana Marchitan

PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud: „Acordarea autocefaliei unei biserici nu va provoca un război mondial”

PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud:  „Acordarea autocefaliei unei biserici nu va provoca un război mondial” Din editia print

Pentru a afla opinia Bisericii Ortodoxe Române (BOR) privind eventuala recunoaștere a autocefaliei Bisericii din Ucraina, TIMPUL a discutat cu Preasfințitul Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud din cadrul Mitropoliei Basarabiei, fost secretar al Sfântului Sinod al BOR.

( ) Citeşte tot articolul

Carte 23 Septembrie 2018, ora: 05:03

Cum vorbim, cum scriem // Eu vreém, eu beem

Cum vorbim, cum scriem // Eu vreém, eu beem Din editia print

Mai ieri, de câte ori deschideam vreo pagină în internet, îmi sărea în faţă un spot publicitar, sonorizat de o tânără care întreabă, punând un accent puternic pe primul cuvânt al frazei: „Vrai să trăieşti, să înveţi şi să...

( ) Citeşte tot articolul

Istorie 21 Septembrie 2018, ora: 17:00

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut”

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut” Din editia print

Un reportaj al ziarului „Ardealul (Transilvania)” despre prima ședință a parlamentului Basarabiei, care în 1918 a votat Unirea cu România Continuăm publicarea materialului „Dare de seamă asupra primei ședințe a Sfatului Țării din 21 noiembrie 1917”,...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:51 de Doina Stimpovschii

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern Din editia print

Prin schimbarea a doi miniştri, guvernarea face o mișcare de PR înainte de alegeri, consideră analiştii politici

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:28

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion, ACTIVIST CIVIC, ZIARIST

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion,  ACTIVIST CIVIC, ZIARIST Din editia print

Liderul unioniștilor, George Simion, s-a născut pe 21 septembrie 1986, la Focșani. În 2005, a absolvit Colegiul Național „Gheorghe Lazăr‟ din București.

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 24 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Unioniștii, alegerile și opoziția

Campania electorală pentru următoarele alegeri parlamentare în R. Moldova a început deja. Toate partidele își pregătesc armele pentru această luptă.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 24 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Republica Moldova cu o mână dă, cu alta lovește

Republica Moldova e un ceas cu rotițele stricate. Sau, mai degrabă, fiecare rotiță funcționează de capul ei. Iar dacă ele nu funcționează cum trebuie, nu avem nici oră, nu avem nici ceas. Moldova ca stat e de mult timp nefuncțională.

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Viața și moartea doamnei Clara

…O cheamă doamna Clara, locuiește într-un apartament cu două odăi, are 45 de ani, doi băieți, unul de 22, iar altul de 19 ani.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 14 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Vestirea patimilor și a învierii

„Pe când străbăteau Galileea, Iisus le-a spus: Fiul Omului va să fie dat în mâinile oamenilor. Şi-L vor omorî, dar a treia zi va învia. Şi ei s-au întristat foarte!” (Matei 17; 22-23)

() Citeşte tot articolul

 


Cele mai citite articole Timpul.md