Să facem vaca de rușine

publicat în Opinii & Editoriale pe 13 August 2018, 08:15

Am zis că nu mai spun bancuri, dar uneori nu mă pot abține. Cred că nu mulți îl știu pe cel cu țăranul care duce vaca la piață și acolo o critică în tot felul: că nu dă lapte, că dă din picioare, că împunge, că e rea. Până un client îi spune: „Măi, omule, cu așa cuvinte nu mai vinzi tu vaca asta”. Țăranul îi răspunse foarte hotărât: „N-am adus-o s-o vând, am adus-o să o fac de rușine!” 

Situația din Moldova e atât de absurdă și penibilă, că doar în bancuri mai poți găsi asemănări. Ia să vedem noi ce se întâmplă cu Air Moldova. Până nu demult era o companie aeriană decentă, cu prețuri cam piperate, ce-i drept, dar accesibilă, totuși, pentru mulți cetățeni.

Acum câțiva ani a venit în vizită o prietenă din Germania. S-a amuzat de perdeluțele din avion, dar nu s-a plâns de condiții. A venit decent. Prețul era rezonabil. Însă de o vreme, într-un mod cu totul neașteptat, la Air Moldova se întâmplă tot felul de accidente.

Oamenii sunt întorși din drum, aerul condiționat nu funcționează, crapă ferestrele. Ba, până și aeronave lovite de fulger am avut. Toate, desigur, la Air Moldova. Și la știri – cum altfel? – compania e ca vaca din banc, scoasă și făcută de rușine. Până să dispară (tot ca în banc) potențialii cumpărători, vor dispărea și clienții. Vezi trei știri de felul acesta într-o lună, sigur nu iei în calcul ca următoarea călătorie să o faci cu Air Moldova.
Însă mai bine să o luăm cu binișorul: deci a apărut știrea că Air Moldova trebuie vândută. Poate statul vrea să verse prețul la miliardul furat, poate o vinde să acopere datoriile puse în cârca noastră. În fine, nu e așa, dar să mergem mai departe cu logica. Compania are datorii și, pe deasupra, se mai face și de rușine pe piață. Și atunci ne întrebăm: dacă vrei să o vinzi, de ce ne-o tot „lauzi” la piață? Ca să o dai ieftin?

Dar așa, lăudată cum e (geamuri sparte, trăsnită, fulgerată, fără aer pentru pasageri, cu anulări și amânări) cine să o mai cumpere? Sau poate suntem (a câta oară?) naivi și, de fapt, cumpărătorul a existat încă de pe vremea când toate mergeau bine, iar „lauda” din ultima vreme e reducerea de sezon pentru cumpărători? La câte circulă acum prin presă nu văd cine să o cumpere, dacă nu ar exista deja un interes.

Poate am dreptate, poate nu. Însă mulțumesc de idee, că, de multe ori, la cantină văd ultimul ardei umplut scos la vânzare, iar în față am cinci clienți și stau și sper (cu ochii pe el) că nu îl vor cumpăra cei din față. Poate n-ar strica să zic: „Dragi clienți, ardeiul ăla umplut de acolo, care stă singurel în vitrină, a fost reîncălzit de ieri, apoi cineva l-a întors înapoi că și-a dat seama, ba a mai stat și în soare toată dimineața”. Pe lângă faptul că mi-ar rămâne mie, m-aș alege și cu o reducere substanțială. Ba poate l-aș primi gratis.