Comentariu

Simbolul de credinţă – Dumnezeu Fiul

Care pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Fecioara Maria şi S-a făcut om. Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Pilat din Pont şi a pătimit şi S-a îngropat şi a înviat a treia zi după Scripturi. Şi S-a înălţat la ceruri şi şade de-a dreapta Tatălui şi iarăşi va să vină cu slavă să judece viii şi morţii, a Cărui împărăţie nu va avea sfârşit”. Acest articol al Crezului a iscat cele mai multe controverse, fiindcă era cel destinat să combată definitiv arianismul şi alte eventuale erezii legate de persoana Fiului lui Dumnezeu.

El începe prin mărturisirea că Iisus Hristos e singurul fiu născut al lui Dumnezeu, noi oamenii fiind făcuţi fii ai Săi prin jertfa Mântuitorului. Apoi este afirmată veşnicia Mântuitorului Iisus Hristos, conform mărturiei Sfintei Scripturi: Din pântece mai înainte de luceafăr Te-am născut. (Psalmul 109,3); sau cum spune şi Iisus în rugăciunea arhierească: Acum Mă preaslăveşte Părinte, cu slava pe care am avut-o la tine, mai înainte de-a fi lumea (Ioan 17; 5).

O discuţie aparte a stârnit-o termenul de o fiinţă (omo ousios), introdus în Crez de Sfântul Athanasie. La început acest cuvânt a întâlnit rezistenţă deoarece el nu se află în Scriptură, însă spusele Mântuitorului confirmă faptul că El este egal şi una cu Tatăl: Eu şi Tatăl una suntem (Ioan 10; 30). Astfel, pentru a îndepărta definitiv erezia lui Arie, Sfinţii Părinţi au convenit acceptarea acestui termen pentru a sublinia egalitatea de fiinţă între Tatăl nostru, al tuturor, şi Fiul Său, Iisus Hristos.

Odată stabilit faptul că Fiul este de o fiinţă cu Tatăl şi singurul născut din Tatăl în tot universul, sinodalii au adăugat în articolul despre Iisus Hristos faptele esenţiale pentru mântuirea noastră: întruparea, răstignirea, învierea, înălţarea şi a doua Sa venire pentru judecarea lumii.

Primul Sinod ecumenic a încheiat în acest punct Crezul, subliniind că nimeni, niciodată, să nu schimbe aceste cuvinte. Articolele s-au păstrat ca atare, însă, după jumătate de veac, o nouă erezie avea să încolţească, de data aceasta împotriva Duhului Sfânt, şi în urma căreia a devenit necesar un nou Sinod ecumenic care avea să întocmească articolul referitor la Persoana Sfântului Duh.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *