Sistemul educaÅĢional moldovenesc este departe de standardele europene
De aceastÄ pÄrere sunt managerii instituÅĢiilor preuniversitare, cei care nemijlocit îi angajeazÄ pe tinerii specialiÅti pregÄtiÅĢi conform acestor norme. Despre problemele cu care se confruntÄ sistemul educaÅĢional Åi ce este necesar de întreprins pentru a le rezolva am discutat cu directorul Liceului cu profil real „C. Sibirschi”, Pavel Macari, doctor în ÅtiinÅĢe fizico-matematice.
– ActivaÅĢi în sistemul educaÅĢional de mulÅĢi ani. Cum apreciaÅĢi nivelul de pregÄtire al tinerilor specialiÅti care au finisat studiile universitare?
– În prezent în Åcoli nu vin întotdeauna cei mai buni specialiÅti. În urmÄ cu 10-20 de ani, tinerii din anul IV care veneau la practicÄ erau deja formaÅĢi ca specialiÅti, acum însÄ studenÅĢii vin la practicÄ dupÄ un an Åi jumÄtate de studii. AceÅti copii, care nu sunt decât cu vreo trei ani mai mari decât elevii noÅtri, vin sÄ ÅĢinÄ lecÅĢii în faÅĢa altor copii. Evident, pregÄtirea lor este mult mai slabÄ. Probabil, programele universitare de la noi nu coincid cu cele din Europa. Nu sunt satisfÄcut deloc de calitatea profesorilor formaÅĢi în doar trei ani de studii.
– CâÅĢi tineri specialiÅti profeseazÄ acum la liceul pe care-l conduceÅĢi?
– De trei ani de zile activeazÄ la noi douÄ profesoare tinere. Una dintre ele este chiar bine pregÄtitÄ, a fost anterior angajatÄ la un liceu regional. S-a integrat foarte bine Åi nu am pretenÅĢii faÅĢÄ de ea. Nu acelaÅi lucru pot sÄ îl spun despre o altÄ profesoarÄ, care predÄ engleza Åi pe care am fi concediat-o demult, dacÄ aveam un alt specialist. DeÅi se vehiculeazÄ cÄ tinerii specialiÅti fac cozi la DirecÅĢia generalÄ de învÄÅĢÄmânt, chiar avem deficit de cadre calificate. Cei care vor sÄ se angajeze în Åcoli sunt foÅti profesori reveniÅĢi din Italia, dupÄ vreo 10 ani. Din pÄcate, aceÅtia nu sunt tocmai cei care ar oferi o educaÅĢie de calitate.
– De ce tinerii preferÄ alte meserii decât pedagogia? Cum ar putea fi atraÅi tinerii în mediul pedagogic?
– DupÄ studii, tinerii nu vin sÄ lucreze în ÅcoalÄ, ci pleacÄ peste hotare. Nu Åtiu ce ar trebui sÄ se întâmple ca ei sÄ vinÄ în învÄÅĢÄmânt. În majoritatea cazurilor, li se propun locuri de muncÄ mai avantajoase ori sunt chemaÅĢi sÄ munceascÄ pentru firmele internaÅĢionale. Drept rezultat, noi nu avem parte de acei tineri talentaÅĢi care ar trebui sÄ substitue vechea generaÅĢie de pedagogi. Dar asta va fi situaÅĢia, atâta timp cât tineri nu vor fi remuneraÅĢi corespunzÄtor. În FranÅĢa, din salariul pe care îl primeÅte, un cadru didactic tânÄr poate sÄ-Åi închirieze o locuinÅĢÄ Åi un automobil, mai Åi depune bani în bancÄ pentru vacanÅĢÄ. IatÄ asemenea condiÅĢii cred cÄ ar ambiÅĢiona tinerii sÄ profeseze Åi aceastÄ meserie deloc uÅoarÄ – pedagogia.
– Ce cunoaÅteÅĢi despre mobilitatea cadrelor didactice? Se implementeazÄ asemenea practici în R. Moldova?
– Nu prea se cunoaÅte despre programele de stagii internaÅĢionale. În liceul nostru, doar o singurÄ profesoarÄ, de limba englezÄ, la începutul anilor 1990, întâmplÄtor a reuÅit sÄ facÄ un stagiu la IaÅi. Mai existÄ unele oportunitÄÅĢi, dar sunt prea puÅĢine oferte Åi prea mulÅĢi profesori din municipiul ChiÅinÄu care ar dori sÄ beneficieze de aceste programe. De fapt, practic nu existÄ cadre didactice care sÄ fi beneficiat de vreun stagiu din contul statului. Mai mult chiar, cadrele didactice trebuie sÄ plÄteascÄ 1.200 lei pentru stagiile prevÄzute de DirecÅĢia de învÄÅĢÄmânt.
– Sunt obligate cadrele didactice sÄ meargÄ la aceste stagii?
– Conform legii, fiecare profesor trebuie sÄ urmeze cursuri de ridicare a nivelului profesional pentru a fi atestat sau pentru a obÅĢine un grad didactic. PânÄ nu demult, statul îÅi asumÄ rÄspunderea de a instrui pedagogii, dar pentru cÄ statul nu are bani, profesorul trebuie sÄ plÄteascÄ pentru aceste stagii. E strigÄtor la cer sÄ Åtii cÄ un profesor are salariul 2.200 de lei Åi, dacÄ nu frecventeazÄ cursurile respective, nu este înscris în lista de atestare. Dar Åi calitatea cursurilor lasÄ de dorit…
– Cu ce fel de probleme se confruntÄ Åcoala în încercarea de a oferi studii de calitate?
– Una dintre ele este lipsa materialelor didactice. Un fizician lucreazÄ la ÅcoalÄ cu inventar rÄmas din perioada sovieticÄ. Sau cum poÅĢi sÄ explici unui copil reacÅĢiile chimice, fÄrÄ a avea posibilitatea sÄ i le demonstrezi? E o absurditate. În plus, o ÅcoalÄ nu poate sÄ-Åi permitÄ sÄ procure un proiector. Eu, dacÄ aÅ avea mÄcar douÄ-trei proiectoare Åi tot atâtea laptopuri, aÅ putea oferi profesorilor alte posibilitÄÅĢi de lucru. La compartimentul utilaj didactic, de 20 de ani nu s-a procurat nimic.
O altÄ problemÄ este Åi imaginea profesorului în societate. S-au strÄduit Åi guvernul comunist, Åi cel democratic sÄ facÄ cât mai mult rÄu, profesorul fiind arÄtat cu degetul drept cel mai corupt. În schimb, nu am vÄzut nicio emisiune unde sÄ se vorbeascÄ despre rezultate excelente într-o anumitÄ ÅcoalÄ, despre profesori dotaÅĢi sau copii minunaÅĢi. Imaginea profesorului trebuie reconstruitÄ Åi, poate peste ani de zile, vom putea vorbi despre calitatea studiilor Åi a cadrelor didactice.
FiČi la curent cu ultimele noutÄČi. UrmÄreČte TIMPUL pe Google News Či Telegram!