Astăzi 26 Septembrie 2018, Miercuri - Ultima actualizare la 25 Septembrie 2018
Abonamente

 
 

Soroca 12 Ianuarie 2015, ora 08:22

Soroca și Vinnița au nevoie de un pod pe Nistru

Marime Font

Foto: tomkad.livejournal.com

Anul trecut, autoritățile raionului Soroca și a regiunii Vinnița din Ucraina au semnat un memorandum privind identificarea surselor financiare pentru construcția unui pod peste Nistru. 

Oricine intră în biroul vicepreședintelui raionul Soroca, Boris Ivasi, poate să observe pe un perete un poster mare cu imaginea unui pod. La întrebările curioșilor el răspunde că e un vis de-al său, dar și o necesitate pentru Republica Moldova. Adevărul e că deja de câțiva ani, autoritățile raionale promovează ideea construcției unui pod peste Nistru în zona Sorocii, dar, din păcate, la Chișinău argumentele lor nu prea sunt luate în seamă. „Prin 2012 am adus în atenția guvernului subiectul respectiv, dar nu e o idee nouă. Încă în perioada interbelică se vorbea de necesitatea construcției unui pod la Soroca. Dacă aș fi fost auzit, în 2015 lucrările ar fi fost în toi”, observă funcționarul.

În perioada medievală, Soroca făcea parte din drumul comercial Iampol-Cosăuți-Soroca-Bălți-Fălești-Iași care lega regiunile de peste Nistru cu celelalte ținuturi moldovenești. Târgoveții traversau râul pe vadul de lângă cetate, care era o trecere importantă a hotarului, în afară de cele de la Otaci și Vadul-Rașcov. Căile comerciale au rămas aceleași, însă circulația mărfurilor este încetinită de lipsa unei infrastructuri moderne. Or, astăzi, pentru a ajunge în Ucraina, camioanele trebuie să meargă doar la punctul de trecere Otaci - Moghiliov-Podolsk. Dacă ar fi existat un pod lângă Soroca, susține vicepreședintele raionului, traseele Iași-Cosăuți-Vinnița sau Botoșani-Suceava-Soroca-Iampoli ar fi mai scurte, iar raioanele de nord ale Moldovei ar avea numai de câștigat.




Concepția podului Iampoli-Cosăuți

„Toată lumea așteaptă”

Primarul comunei Vărăncău, Ion Lesco, spune că oamenii pleacă în Ucraina pe la punctul de trecere de frontieră Soroca-Țikinovka sau Cosăuți-Iampoli. Numărul călătorilor e mai mare în zilele de piață. Traversarea râului are loc cu ajutorul bacurilor. „Oamenii trec ușor, în baza buletinelor de identitate, în mod gratuit. Numai pentru unitățile de transport se plătește”, explică Ion Lesco. Problemele pot să apară în timpul inundațiilor sau când îngheață Nistrul. Atunci punctele de trecere sunt înghețate, pentru că bacurile nu pot să circule în așa condiții. Când am adus vorba de proiectul privind construcția unui pod, primarul s-a însuflețit. „Ar fi foarte bine, fiindcă foarte multă lume trece peste Nistru. Sunt zile când stau câte trei ore la coadă. Raioanele megieșe ar profita, iar fluxul de călători ar fi mult mai mare. Toată lumea așteaptă podul”, ne-a declarat șeful administrației locale. De aceeași părere este primarul satului Cremenciug, Anatolie Sava. „Ar fi mai ușor de circulat. Podul de la Mojilău (Otaci-Moghiliov-Podolsk, n.red.) e aglomerat tot timpul”, susține el.


Guvernatorul regiunii Vinnița, Anatolie Oleinic, și vicepreședintele raionului Soroca, Boris Ivasi

Ucrainenii sunt interesați de proiect

Chiar dacă pe 5 noiembrie 2013, premierul Iurie Leancă a semnat la Kiev cu omologul său ucrainean un Plan de acțiuni pentru 2013-2014, în care părțile s-au angajat, printre altele, să examineze posibilitatea construirii unui pod peste Nistru în regiunea Cosăuți-Iampoli, mare lucru nu s-a făcut. Am putea bănui care au fost motivele, având în vedere situația actuală din estul Ucrainei. Cu toate acestea, unele decizii au fost luate la nivel local. La 22 august 2014, în cadrul forumului investițional de la Vinnița, Ucraina, a fost semnat memorandumul cu privire la construcția podului Cosăuți-Iampoli între Administrația Regională de Stat Vinnița în persoana guvernatorului Anatolii Oleinik și Consiliul Raional Soroca în persoana vicepreședintelui Boris Ivasi. Documentul prevede pregătirea studiului de fezabilitate la construcția podului peste Nistru în regiunea satului Cosăuți, R. Moldova și orașul Iampoli, Ucraina și mecanismul de atragere a resurselor financiare din fondurile țărilor membre ale UE. Potrivit unui studiu de fezabilitate mai vechi, podul ar trebui să aibă o lungime de 1800 m cu tot cu intrări, lucrările de construcție ar dura doi ani, iar valoarea proiectului s-ar ridica la 10 milioane de euro.

Un articol de: Ion Macovei Contactează autorul
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 24 Septembrie 2018, ora: 13:44 de Ana Marchitan

ANCHETĂ /// Kievul a declanșat război în lumea ortodoxă Din editia print

ANCHETĂ /// Kievul a declanșat război în lumea ortodoxă

Rușii consideră că nu e timpul potrivit pentru acordarea autocefaliei Bisericii de la Kiev, în timp ce ucrainenii dau asigurări că numai așa se va face dreptate

( ) Citeşte tot articolul

Interviu 23 Septembrie 2018, ora: 15:40 de Ana Marchitan

PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud: „Acordarea autocefaliei unei biserici nu va provoca un război mondial”

PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud:  „Acordarea autocefaliei unei biserici nu va provoca un război mondial” Din editia print

Pentru a afla opinia Bisericii Ortodoxe Române (BOR) privind eventuala recunoaștere a autocefaliei Bisericii din Ucraina, TIMPUL a discutat cu Preasfințitul Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud din cadrul Mitropoliei Basarabiei, fost secretar al Sfântului Sinod al BOR.

( ) Citeşte tot articolul

Carte 23 Septembrie 2018, ora: 05:03

Cum vorbim, cum scriem // Eu vreém, eu beem

Cum vorbim, cum scriem // Eu vreém, eu beem Din editia print

Mai ieri, de câte ori deschideam vreo pagină în internet, îmi sărea în faţă un spot publicitar, sonorizat de o tânără care întreabă, punând un accent puternic pe primul cuvânt al frazei: „Vrai să trăieşti, să înveţi şi să...

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 24 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Unioniștii, alegerile și opoziția

Campania electorală pentru următoarele alegeri parlamentare în R. Moldova a început deja. Toate partidele își pregătesc armele pentru această luptă.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 24 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Republica Moldova cu o mână dă, cu alta lovește

Republica Moldova e un ceas cu rotițele stricate. Sau, mai degrabă, fiecare rotiță funcționează de capul ei. Iar dacă ele nu funcționează cum trebuie, nu avem nici oră, nu avem nici ceas. Moldova ca stat e de mult timp nefuncțională.

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Viața și moartea doamnei Clara

…O cheamă doamna Clara, locuiește într-un apartament cu două odăi, are 45 de ani, doi băieți, unul de 22, iar altul de 19 ani.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 14 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Vestirea patimilor și a învierii

„Pe când străbăteau Galileea, Iisus le-a spus: Fiul Omului va să fie dat în mâinile oamenilor. Şi-L vor omorî, dar a treia zi va învia. Şi ei s-au întristat foarte!” (Matei 17; 22-23)

() Citeşte tot articolul