Atitudini

„Subcompetenţii”

În articolele în care am analizat proiectul ediţiei a III-a a Curriculumului de limba şi literatura română şi într-o sesizare Ministerului Educaţiei (ME) am avertizat „modernizatorii” acestuia că vor fi acţionaţi în judecată pentru furt literar şi deteriorare a valorii produsului intelectual. Totuşi Curriculumul de LLR a apărut nemodificat, atât ME cât şi autorii A. Ghicov, T. Cartaleanu, O. Cosovan, V. Bolocan, T. Cristei, M. Ciobanu, A. Grama-Tomiţă şi M. Jitari arătându-se indiferenţi la propunerile de îmbunătăţire şi la chestiunea dreptului de autor, la pag. 3 inserând următorul alineat:

„Acest document promovează, în mod consecvent, principiile şi strategiile educaţionale din lucrarea Vl. Pâslaru, Al. Crişan (coord.) Curriculum disciplinar la limba şi literatura română. Clasele V-IX. Chişinău, Editura „Ştiinţa”, 1997. De asemenea, documentul promovează obiectivele, principiile şi finalităţile Concepţiei educaţiei lingvistice şi literar-artistice a elevilor, rezultat al unei cercetări ştiinţifice, realizată în cadrul Institutului de Ştiinţă al (sic!) Educaţiei (coordonator Vlad Pâslaru), formulate în termeni de competenţe specifice/subcompetenţe ale limbii şi literaturii române (sic!) ca disciplină şcolară, orientate spre asigurarea formării unui profil al absolventului, axat pe spirit activ, întreprinzător şi (auto)critic.”
Dragă profesore de română! Nu crede acestui alineat agramat, căci mesajul lui ascuns este fariseic şi mincinos. Treci peste el, sau încleie o foiţă peste dânsul, ca să nu-l vezi, şi citeşte mai departe năzdrăvăniile autorilor, deoarece eu n-am scris şi nu voi scrie vreodată „competenţe ale limbii române” (doar omul poate avea competenţe, nu şi limba), cu atât mai mult n-am scris „subcompetenţe”, căci, se ştie, un om cu competenţe este un om competent. Dar cum se numeşte cel cu subcompetenţe? Subcompetent?! În acest caz, cei care au expulzat din şcoală formarea cititorului de literatură, înlocuind-o cu „spiritul activ, întreprinzător”, nu mai pot fi numiţi incompetenţi, ca pe timpuri, ci subcompetenţi!, că aşa-i modern, precum e şi curriculumul, „modernizat”! Iar lui A. Ghicov, celui care declară făţarnic că promovează principiile educaţiei literare formulate încă în 1997, fără să menţioneze că acestea sunt şi în primele două ediţii ale Curriculumului (coordonate de subsemnatul) şi înlocuindu-le la ediţia a III-a cu un talmeş-balmeş de enormităţi, acestui „coordonator” care nu ştie nici măcar cum se ortografiază denumirea instituţiei unde şi-a făcut doctoratul, nu ne mai putem adresa cu domnule profesor, ci cu domnule întreprinzător-afacerist, titlu meritat pentru afacerile sale cu manuale şi notele la BAC.

Se pare că voi renunţa totuşi la acţiunea de corecţie silită a autorilor şi funcţionarilor ministeriali, care, prin statut, sunt obligaţi să reprezinte şi să promoveze principiile morale să nu furi şi să nu juri strâmb. Căci, dacă li se spune unor profesori că au furat, iar ei, ca să scape de pedeapsă, răspund prin a-l lăuda făţarnic pe cel de la care au furat, ce rost mai are să-i chemi în judecată?
Să-i judece elevii, studenţii şi colegii.
Dar noul an de învăţământ n-ar trebui să înceapă cu o minciună tirajată pentru fiecare şcoală şi profesor.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *