Cultură

Teatrul Eugene Ionesco si experienta cruzimii la limita

Premiera spectacolului „Sefele” de Werner Schwab (pus in scena in regia lui Veaceslav Sambris si prezentat la finele saptamanii trecute) a deschis stagiunea teatrala 2009-2010 la Teatrul „Eugene Ionesco”. Este un spectacol socant, ce aduce in prim-plan trei personaje – Grete, Erna si Mariedl – interpretate, respectiv, de actritele Irana Boclinca, Dana Ciobanu si Maia Grosu.

„Fiecare om din tara asta are un cadavru ingropat la el in pivnita” – este mesajul central al cunoscutului dramaturg austriac, reluat de Veaceslav Sambris in debutul sau regizoral. Spectacolul „Sefele”, montat in Romania, s-a bucurat de un succes extraordinar, la noi, insa, felul cum a fost redata duritatea existentiala a starnit reactii diferite, unii critici avand chiar mari rezerve in privinta valorii acestuia. Demn de mentionat e ca Werner Schwab este considerat unul dintre cei mai licentiosi dramaturgi, insa a reusit sa devina in ultimul deceniu al secolului trecut unul dintre cei mai jucati autori de limba germana. In 1992, Schwab a fost declarat dramaturgul anului de catre revista Theater Heute (Teatrul, astazi).

Cele trei femei, straine si singure, care stau la taifas in „Sefele", ne transpun intr-o lume a vulgaritatii, limitelor, alienarii umane si a prostului gust. Veaceslav Sambris ne-a marturisit ca a utilizat traducerea in limba romana a piesei, realizata de Dan Stoica, cel mai bun traducator al lui Schwab. Conceptia sa regizorala nu-i fidela suta la suta textului dramaturgului, e asa cum il intelege Sambris, pastrandu-i sensul esential.

„Spectacolul nostru arata viata asa cum este: din tot ce e facuta, atat pentru cei care accepta aceste realitati, cat si pentru cei care le resping. Totul e ca intr-o conserva – cand nu ai dreptul nici la libertate si nici la cuvant. Asta-i legatura cu borcanele din spectacol, ce amintesc de o existenta inchisa”, a spus Veaceslav Sambris.
Pe de alta parte, criticul teatral Larisa Ungureanu se intreaba: „Sa fie la mijloc pudoarea, neadmiterea in teatru a obscenitatilor, a profanarilor de tot soiul care, dupa parerea mea, au invadat spectacolul „Sefele”, de nu s-a inteles unde ne aflam: in cer, pe pamant sau de-a dreptul in iad?”.

Actrita Ala Mensicov sustine ca trupa „Eugene Ionesco” inca nu s-a adaptat in noul sediu si din acest considerent reprezentatiile sub aspect tehnic mai lasa inca de dorit. Asa ca fostul Cinematograf „Moscova” se va mai afla in reconstructii, iar actorii deja sunt in pline pregatiri pentru Bienala, pe care o vor organiza in primavara anului viitor.
Prin luna noiembrie, teatrul urma sa deruleze un proiect teatral „Eugene Ionesco la o suta de ani”, care se amana. Deocamdata, Vitalie Drucec ne promite o noua montare-surpriza.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *