Astăzi 19 Februarie 2018, Luni - Ultima actualizare la 18 Februarie 2018
Abonamente

Actualitate 9 Februarie 2018, ora 11:11    Din editia print

Transportul spre Puhoi – o ecuație complicată chiar și pentru Gaburici

Marime Font

 O parte din săteni protestează în fața Parlamentului, alții sunt gata să adere la PD doar pentru a avea cu ce se deplasa acasă

Chiar dacă se află la numai 30 km de Chișinău, satul Puhoi din raionul Ialoveni nu are o rută directă de transport spre Capitală. După 11 ani, în care sătenii își caută dreptatea, recent, în rezolvarea situației respective s-a implicat însuși ministrul Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici. Oricum, soluțiile oferite de minister par să nu fie pe placul locuitorilor. TIMPUL s-a deplasat la Puhoi, pentru a afla, din prima sursă, cum a apărut această problemă, de ce ea durează la nesfârșit și care este în realitate poziția Ministerului Economiei și Infrastructurii vizavi de acest caz.

În ziua în care am ajuns la Puhoi, oamenii, chiar dacă se grăbeau, erau nevoiți să aștepte câteva zeci de minute în stație, pentru a prinde vreun microbuz, care vine din alte localitate, dar trece și prin satul lor. Tatiana, o mămică de 27 de ani, își duce zilnic trei copii, din cei patru, la o grădiniță din Chișinău. Ea ne spune că, de multe ori, dimineața și seara, stă în stradă câte o oră sau două în căutarea unui transport, în care să nu fie îmbulzeală. „Satul Puhoi ar trebui să aibă propria rută, pe care să circule autobuzele cumpărate din banii noștri. Ne-am săturat în fiecare dimineață să stăm ticsiți în microbuzele de pe ruta Văratic și să ne calce toți pe picioare”, explică femeia revoltată.



Câțiva pași, mai la vale, stau trei bărbați. Unul dintre ei, pe nume Trofim, se arată foarte supărat de această problemă. Ne povestește că puhoienii luptă, de doi ani, pentru a găsi o soluție, iar guvernanții se fac că nu-i aud. „Ne-am săturat să așteptăm mană cerească de la ei. De aceea am strâns mână de la mână și am cumpărat două autocare, care acum ruginesc în parcarea satului, pentru că nu ne dau ruta noastră. Celor de la guvernare nu le convine să vină bani în bugetul local, din care să cumpărăm o casă unui sărac sau să lecuim un sătean bolnav. Ei vor să-și pună toți banii în buzunar”, adaugă Trofim.

„Ne vom da cu Plahotniuc și atunci ne vor da rute”

Lângă el stă moș Vasile, un bărbat de 73 de ani, care spune că va ieși oricum la proteste, dacă cei de la minister nu vor rezolva problema transportului public din Puhoi. Mai în glumă mai în serios, bătrânul zice că e gata să intre și în PD, dacă va fi nevoie... „Mai avem vreo două zile și, dacă nu rezolvă problema, ne ducem să protestăm la Guvern și la Parlament. Sau poate ne vom da cu Plahotniuc, că atunci precis ne vor da rute”, precizează moș Vasile. Auzindu-l, Trofim ripostează: „Nu, nu ne mai dăm cu nimeni. Noi nu ne vindem!”.

De fapt, în Puhoi, oriunde te-ai întoarce, peste tot, oamenii vorbesc despre lipsa rutelor spre Chișinău. Potrivit primarului satului, Petru Frunze, problema transportului public își are rădăcinile încă din anul 2007, când cursele spre Puhoi au fost prelungite până în satul Văratic. În 2011, când a devenit primar, el a făcut multe demersuri către Ministerul Transporturilor, până când, în anul următor, au fost deschise, în sfârșit, șapte curse spre Puhoi. Însă fericirea sătenilor nu a durat prea mult... „Ministrul de atunci ne-a promis că pe aceste curse vor circula autocare, însă nu s-a ținut de cuvânt. Oamenii călătoreau oricum în condiții inumane”, explică primarul.

Problema are 11 ani

Petru Frunze ne mai spune că, inițial, agenții economici refuzau că asigure această rută, motivând că nu au autocare. Primarul a hotărât atunci să meargă la compromis. „Am rugat mai mulți consăteni din diasporă să procure autocare și să facă un bine comunității. Astfel, prin 2013, niște persoane fizice au procurat două autocare, care au fost incluse în firma unui agent economic care gestiona ruta Văratic-Puhoi-Chișinău”, își amintește Frunze.



Din păcate, nici autocarele cumpărate de diasporă nu au circulat prea mult pe ruta Puhoi-Chișinău, deoarece prețul unui bilet la ele era cu doi lei mai mic decât la microbuzele de pe același traseu. Respectiv, autocarele au început să reprezinte o adevărată amenințare pentru agenții economici. În ciuda acestui fapt, puhoienii au continuat să lupte cu sistemul neprietenos, pentru ca în 2015 să obțină o mică victorie. Atunci, spre Puhoi au fost deschise alte patru curse pentru un al treilea agent economic, care erau efectuate cu aceleași două autocare. Acestea au circulat până în 2017, când cursele au fost anulate la solicitarea agenților economici de pe ruta Văratic-Puhoi-Chișinău. „Ei simțeau o adevărată concurență, deoarece un bilet de călătorie cu autocarul costa 10 lei, pe când la microbuz era de 15 lei”, explică edilul.

Peste 600 mii de lei ruginesc în parcarea satului

După aceasta, sătenii n-au vrut să mai susțină niciun agent economic și au cumpărat alte două autocare în proprietatea Primăriei, iar venitul din activitatea lor urma să ajungă în bugetul local. „Sătenii au colectat în jur de 130 de mii de lei, iar Primăria a contribuit cu 477 de mii. La solicitarea sătenilor, aceste autocare au circulat cam două săptămâni pe curse ocazionale, în orele de vârf, când oamenii întârziau la serviciu sau la școală”, precizează Frunze. Dar să vezi și să nu crezi, atunci șoferii autocarelor erau reținuți zilnic, câte o jumătate de oră, fără motive plauzibile, de către colaboratorii Agenției Naționale de Transport Auto (ANTA), care, în plus, le scoteau și plăcuțele de înmatriculare.

Uluiți de cele întâmplate, puhoienii au început să protesteze ba la sediul ANTA, ba la Guvern, până când au fost auziți de noul ministru al Economiei, Chiril Gaburici. Petru Frunze ne relatează că ministrul a avut o discuție cu reprezentanții satului și a spus că va rezolva această problemă. „Domnul Gaburici a solicitat secretarului de stat, domnului Sergiu Bucătaru, să caute soluții, pe care să le coordoneze cu Primăria Puhoi. Însă Bucătaru nu a coordonat nimic și a venit doar cu niște informații prin intermediul mass-mediei, ca să prostească oamenii”, susține edilul.

Petru Frunze se arată foarte revoltat de faptul că presa a anunțat despre soluționarea problemei transportului în Puhoi, deși, în realitate, nu s-a făcut nimic. El ne asigură că, pe ruta Văratic-Puhoi-Chișinău, așa cum au fost 18 curse, așa au și rămas, doar că cinci dintre ele au fost înscrise, pur formal, pe ruta Puhoi-Chișinău. „Nu a fost suplinit nici numărul de autocare, nici prețul călătoriei nu s-a micșorat. De aceea locuitorii satului vor protesta în continuare”, specifică primarul. Potrivit lui, puhoienii își doresc să fie deschise zece curse spre satul lor, expuse la un concurs public, la care să participe Primăria cu autocarele sale și alți agenți economici, și să fie aleasă cea mai bună ofertă.

Gaburici: „Legea este lege pentru toți și nu poate fi selectivă”

Solicitat de TIMPUL, ministrul Chiril Gaburici ne-a spus că a dat indicații ca transportul public din Puhoi să fie suplinit cu rute adiționale, pentru ca oamenii să nu fie nevoiți să aștepte, însă problema va fi soluționată definitiv peste câteva săptămâni. „Săptămâna trecută, în această localitate a stat o echipă, care a monitorizat fiecare rută ce trece pe acolo. În următoarele zile, vom avea și o discuție cu domnul primar Pentru Frunze pentru a vedea cum soluționăm această problemă. Însă legea este lege pentru toți și nu poate fi selectivă”, explică ministrul.

Oficialul a adăugat că primarul Frunze nu poate avea condiții mai speciale decât restul agenților economici, deoarece, în orice situație, trebuie respectat Regulamentul privind eliberarea și utilizarea autorizațiilor de transporturi rutiere. Prin urmare, a precizat ministrul, puhoienii ar trebui să aștepte anunțul privind concursul public până pe data de 15 februarie, conform procedurii.

La scurt timp după această declarație pentru TIMPUL, Chiril Gaburici l-a invitat pe Petru Frunze la o discuție, pentru a identifica soluții. Ulterior, primarul a declarat că, din cele zece curse solicitate de săteni, ministerul le-ar fi dat numai două, pentru orele de vârf. În acest mod, pot fi utilizate și autocarele Primăriei, dacă aceste unități de transport vor fi incluse în firma unui agent economic de pe ruta Văratic-Puhoi-Chișinău.

După 11 ani, carul începe să se miște din loc

Joi, 8 februarie, locuitorii satului Puhoi au protestat în ploaie, în fața Parlamentului. După aceste evenimente, Petru Frunze ar fi fost invitat din nou la Ministerul Economiei și Infrastructurii. În urma ultimelor discuții cu Chiril Gaburici, primarul de Puhoi a spus că problema începe să fie soluționată. „Cursa de la 06:23 din satul Puhoi, care inițial a fost propusă să fie efectuată cu autocarul cumpărat de locuitori, doar că acesta să aducă venit firmei de pe ruta Varatic-Puhoi-Chisinau, deja poate fi administrată de primărie. Astfel, avem deja două curse spre Puhoi, una la ora 06:23, și alta la 08:20 dar sunt insuficiente”, concluzionează edilul.

De asemenea, Frunze reiterează că i-ar fi explicat ministrului că rezolvarea acestei probleme se tergiversează încă din anul 2011. Primarul de Puhoi a mai solicitat să fie anulate propunerile, secretarului de stat Sergiu Bucătaru. „D-ul Bucătaru permanent afirma că este imposibil să fie deschise cursele solicitate, deoarece nu există probleme în transportul public din Puhoi, iar dl. ministru Gaburici a găsit imediat doua curse pentru orele de vârf. Consider că din cauza propunerilor dl. Bucătaru este imposibil de identificat soluții,deoarece totul a fost făcut pentru a nu fi afectați financiar agenții economici”, explică sursa.

Potrivit lui Pentru Frunze, primăria Puhoi va colabora în soluționarea problemei cu o altă persoană care nu activează de mult timp la Ministerul Economiei și Infrastructurii. Astfel, împreună vor analiza graficul de activitate, ca ulterior să propună ministrului soluții. În concluzie primarul de Puhoi a adăugat că după 11 ani, carul începe să se miște din loc.


Un articol de: Ana Marchitan
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi


Editorial 14 Februarie 2018, de Moni Stănilă

Credința și minunile (III)

Legătura dintre vindecare și credință este una foarte puternică, dar are loc în plan spiritual. Credința vie și lucrătoare duce la vindecarea sufletului nostru, la sănătatea duhovnicească. Nu întotdeauna și la cea trupească, cum ne place să credem.

() Citeşte tot articolul

Constantin Tănase 14 Februarie 2018, de Constantin Tănase

„Azilul singuraticilor”, fragment din cartea „Groapa cu lei”, 2014

Există un paradox, care doar aparent e paradox: omul, fiind sută la sută ființă socială, care „înnebunește” în singurătate în aceeași măsură în care are nevoie de parteneri sociali. Cândva eram și eu înclinat să cred că singurătatea e apanajul,...

() Citeşte tot articolul

Editorial 14 Februarie 2018, de Moni Stănilă

Accesul la literatură

Întotdeauna mi s-a părut nedrept că literatura își croiește mai greu drumul prin lume decât arta plastică, pentru că – spre deosebire de cea din urmă – are nevoie de traducere. Și cu cât e mai săracă țara, cu atât mai puține sunt căile de acces la literatura...

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 13 Februarie 2018, de George Simion

Igor cel Fără de Țară

Chiar în aceste zile și în săptămânile și lunile, care vor urma, R. Moldova se unește cu România, comună cu comună, localitate cu localitate, om cu om. 

() Citeşte tot articolul

Editorial 13 Februarie 2018, de Răzvan Munteanu

(I)logica rusă

Tensiunile dintre NATO și SUA, pe de-o parte, și Federația Rusă, pe cealaltă parte, ating, din păcate, cote din ce în ce mai ridicate, fiind evident că asistăm la cea mai rece relație pe axa Washington-Moscova, de după căderea Zidului Berlinului.

() Citeşte tot articolul

Actualitate 22 Decembrie 2017, de Marin Basarab

Domnule Jereghi, ne așteptam să turnați filme, nu să vă turnați colegii

„Noi îl mustrăm întotdeauna pe tovarășul Stalin, și da, cu siguranță o merită. Însă eu vreau să întreb – cine a scris 4 milioane de denunțuri?” (Serghei Dovlatov)

() Citeşte tot articolul

Editorial 18 Decembrie 2017, de Octavian Țâcu

Dosarul Centenarului (V): Sfatul Țării în polemica dintre Ioan Pelivan și Pavel Miliukov

Spuneam în articolul precedent dedicat problemei legitimității Sfatului Țării la Conferința de Pace de la Paris (1919), că unul din cei mai importanți și înflăcărați apărători ai intereselor Basarabiei a fost Ion Pelivan.  

() Citeşte tot articolul