Carte

Un altfel de interes de carte

M-aș bucura dacă cineva, intrând într-o casă unde sunt multe cărți, ar exclama: „Ce de-a cărți… Le-ați citit pe toate?”. Mă tem însă că mirarea nu s-ar opri la cartea care tronează în casă, dar la aparatura tehnologizată sofisticată, care nu zic că nu ar merita toată admirația, mai ales că utilitatea ei face viața mai ușoară. Dorința și bucuria mea ar fi ca și cartea, cum a fost în trecut, să-și păstreze, ori cel puțin să-și găsească același statut onorific de rând cu mijloacele informaționale moderne. Cum să faci ca într-un buzunar al hainei să ai un iPhone, iar în altul o carte, poate să-ți spună un cadru didactic. Am văzut acest lucru la profesoara de limba și literatura română Alexandra Tănase de la Liceul „Gaudeamus”. O carte cumpărată, apoi citită, mai apoi analizată e un reper des întâlnit în agenda tinerilor discipoli ai săi, care sunt apropiați de cărți în care investesc și bani, și lectură. Acesta este și scopul unui proiect de necesitate stringentă – Maratonul 4+4, inițiat și realizat, într-un mod original, de dna Tănase împreună cu elevii săi. Experiența admirabilă a profesoarei îi oferă posibilitatea ca, în era Internetului, să apropie tinerii de cartea tipărită. Astfel, lecturile, dezbaterile și lecțiile publice îndrumează liceenii spre carte, formându-le o competență complexă: analiză, sinteză, dar și deliciul lecturii. Altfel spus, Maratonul lecturii: 4+4 include următoarele volume de poezii: Recitirea proverbelor de V. Romanciuc, Punctul de reper de P. Cărare, Punct de A. Busuioc, Balade vesele și triste de G. Topârceanu sau volumele de proză Floare de cais sau mielul tăiat de A. Strâmbeanu, Scrisoare de dragoste de M. Drumeș, Singur în fața dragostei de A. Busuioc, Numele trandafirului de U. Eco.

Proiectul A. Tănase îndeamnă elevii să facă lecturi serioase și totodată să revigoreze creația scriitorilor români din Basarabia care se înscriu nu doar în contextul literaturii române, dar și al celei europene. Or, intuiția profesoarei de a vindeca golurile sufletești ale tinerei generații prin terapia cărții se sincronizează perfect cu afirmația poetului P. Cărare: „Dar ce voi fi mâine / nici eu nu știu / și nici nime”. Dovadă că elevii de la „Gaudeamus” susțin ideea proiectului este și gradul lor de implicare: lecțiile-recital sunt susținute de talentata elevă A. Gabor, iar D. Hămuraru pregătește la ore recitaluri-surpriză. Recent, la un asemenea maraton de lectură, discipolii dnei Tănase, elevii clasei a IX-a, și-au licitat cunoștințele în cunoașterea creației lui P. Cărare: eleva E. Secrieru a prezentat cartea autorului Punct de reper; A. Cenușă și A. Cara au identificat în versuri sufletul plin de căldură al poetului; crezul său poetic l-au descoperit elevele A. Ganea și E. Iacovlev; un apel la omenie l-a însușit Cornel Iarencovschi; s-au întrecut în recitaluri-bliț V. Danilov, N. Munteanu, C. Roșca, T. Tihon. Maratonul lecturii ajunge de cele mai multe ori la Biblioteca „Transilvania” (directoare – P. Onciu), acolo unde elevii împreună cu profesoara lor reabilitează dimensiunea cărții și a talentului scriitorului.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *