Afaceri

Unde e asa-zisul profit al CET-urilor?

Revenim la cele publicate

Am citit in TIMPUL din 5 februarie curent articolul Corneliei Cozonac „Curtea clanului Voronin”, pe care-l consider un material foarte important in sirul dezvaluirilor faradelegilor comise in biata noastra tara de catre respectivul clan si a lingailor lui. Activez in sistemul energetic al republicii din anul 1971 si cunosc situatia in domeniu nu din auzite, ci din activitatea SA „CET-Nord” din Balti, unde lucrez. De aceea imi permit sa vin cu unele completari la cele scrise de autoarea investigatiei.

In primul rand, in conformitate cu Legea Curtii de Conturi (CC), „CC este unica autoritate publica a statului care exercita controlul asupra formarii, administrarii si folosirii resurselor financiare publice si administrarii patrimoniului public prin realizarea auditului extern in sectorul public…”, dat fiind faptul ca aceasta sfera prezinta un interes major pentru toti contribuabilii tarii. CC auditeaza si entitati aparte, agenti economici al caror capital social este de stat mai mult de 50 la suta.

Un astfel de control al sectorului energetic a avut loc in prima jumatate a anului 2005. Rezultatele controlului pentru perioada 1 ianuarie 2003 – 1 ianuarie 2005 au fost publicate in Hotararea CC nr. 69 din 13 iulie 2005 („Monitorul Oficial” nr. 142-144 din 28 octombrie 2005).

Vreau sa clarific situatia anului 2008, cand trei CET-uri din republica au incheiat anul financiar cu asa-numitul „profit” de sute de milioane de lei fiecare. In 1997 a fost efectuata reorganizarea Companiei de stat „Moldenergo”, care a fost lichidata avand datorii de miliarde de lei, si s-au creat societati pe actiuni cu capital social integral de stat printre care CET-1, CET-2 si „CET-Nord” din Balti. Aceste societati pe actiuni au fost create fiind in situatie de faliment din start. Astfel, SA „CET-Nord” avea capitalul statutar de circa 95 milioane lei, dar ea mai avea o datorie de 109 milioane lei, constituita din impartirea frateasca a datoriilor istorice ale Companiei „Moldenergo”. Au urmat apoi „inteleptele” hotarari ale guvernului de atunci, care au continuat distrugerea sectorului energetic prin politica tarifara impusa.

Astfel, spre exemplu, tarifele la energia furnizata erau cu mult mai mici decat pretul de cost, deoarece pentru combustibil, metale si alte materiale necesare in activitatea de productie CET-urile trebuiau sa achite sume colosale. Astfel, sectorul energetic a fost transformat intr-o filiala a sistemului de asigurare sociala a consumatorilor de la orase. Intrucat activele nete ale CET-urilor erau negative – lucru ce nu se admite deoarece, in conformitate cu Legea privind societatile pe actiuni, activele nete nu pot fi mai mici decat fondul social -, Comisia Nationala a Pietei Financiare anual ne avertiza sa intreprindem masuri pentru redresarea situatiei, in caz contrar urma sa fim declarati falimentari si sa intrerupem activitatea, adica sa lasam consumatorii fara incalzire centralizata.

Din aceste considerente, in 2008 Ministerul Economiei si Comertului de atunci, in a carui gestiune ne aflam, ne-a recomandat sa infaptuim reevaluarea fondurilor fixe ale societatilor, deoarece preturile de piata din 1997 si pana in 2008 au crescut multiplu. Dupa finalizarea reevaluarilor si perfectarea juridica a acestora, costul fondurilor fixe ale SA „CET-Nord” au crescut de la 110 milioane lei pana la 545,7 milioane lei, iar fondul social al societatii a fost aprobat in marime de 117 milioane lei. Astfel, pentru prima data in istoria SA „CET-Nord” activele nete au depasit fondul social si, in sfarsit, putem activa in conformitate cu legislatia enuntata mai sus. Asemenea reevaluari au avut loc si la CET-1 si CET-2 din capitala.

Aceasta reevaluare, adica aducerea costului fondurilor fixe la pretul real de piata, economistii si contabilii (eu personal nu inteleg de ce) o includ in darile de seama la profit. Iata de unde CET-urile din republica s-au pomenit cu profit pentru anul 2008. Pacat ca acest „profit” nu poate fi intins ca untul pe paine.

In sistemul termoelectroenergetic al republicii exista multe si mari probleme care pot fi solutionate doar cu ajutorul statului, unicul actionar al ramurii. Aceasta insa este o alta tema, la fel de importanta, care necesita a discutie separata.

Nicolae Habasescu,
secretar al Consiliului SA „CET-Nord” din Balti

Foto: eco.md

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *