Astăzi 20 Septembrie 2018, Joi - Ultima actualizare la ora 15:06
Abonamente

Moldova 7 Octombrie 2013, ora 06:55    Din editia print

Vine noul cod al transporturilor. La ce să ne așteptăm?

Marime Font

 
 
 

Transportul de călători va fi reglementat de un Cod al transporturilor rutiere (CTR). Documentul va impune noi condiții de licențiere a companiilor și clasificarea unităților de transport după gradul de confort. 

Experții din domeniu susțin că după ce vor fi aplicate prevederile Codului, firme specializate în transportarea oamenilor vor trebui să renunțe la „hârburi”.

Săptămâna trecută, în parlament a trecut de prima lectură proiectul Codului transporturilor rutiere. Documentul are menirea să alinieze legislația națională la directivele europene cu privire la transportul de călători și marfă.



Patru condiții de licențiere

Prima schimbare care o va aduce CTR este stabilirea unor condiții clare de licențiere a companiilor. Directorul Agenției Naționale Transport Auto (ANTA), Iulian Postică, susține că în prezent nu există vreo lege sau hotărâre de guvern în acest sens. Din acest motiv, Camera de Licențiere este nevoită să caute în mai multe acte normative condițiile pe care le înaintează. „Codul vine să acopere această lacună. Vor fi patru condiții: capacitate financiară, capacitate profesională, buna reputație și existența unui sediu real și stabil. Sunt condiții standard care se aplică în toată Europa”, a precizat Iulian Postică.

Vehiculele vor fi clasificate pe categorii de confort

După adoptarea CTR vor fi introduse și cerințe noi față de vehicule. Unitățile de transport care vor circula în țară, cu anumite excepții, vor trebui să fie dotate cu limitatoare de viteză și tahografe. În prezent, conform acordului AETR, condițiile respective sunt impuse doar vehiculelor care circulă pe curse internaționale.

De asemenea, vor fi introduse categoriile de confort pentru autocarele ce vor transporta călători contra cost. Acestea vor fi definite într-un regulament special. „Categoria de confort va fi unul din criteriile de bază la atribuirea curselor. De exemplu, în Estonia, la concurs se iau în considerare două criterii: confortul și prețul călătoriei pe care îl stabilește transportatorul. Toate vechiturile care circulă prin Moldova nu sunt încadrate nicăieri. Respectiv, condițiile de transport vor trebui să se îmbunătățească”, a spus directorul ANTA.

Șoferii vor primi certificat de competență profesională

Șoferii autocarelor și microbuzelor care vor transporta călători vor trebui să posede certificat de competență profesională, care va fi eliberat în baza unei examinări periodice odată la trei ani. Certificate similare vor trebui să aibă și managerii companiilor de transport. Potrivit proiectului CTR, capitalul întreprinderilor din domeniu va constitui 9000 euro pe o unitate de transport și 5000 euro pentru a doua unitate de transport. Directorul ANTA precizează că nu e vorba de bani fizici pe un cont bancar, ci de orice activ al întreprinderii ce poate acoperi capacitatea financiară. El a adăugat că toate firmele auto care lucrează în Chișinău vor fi supuse noilor condiții de licențiere.

Când vor fi aplicate prevederile CTR?

Dacă CTR se aprobă până la sfârșitul lui 2013, va trece o jumătate de an până va intra în vigoare. În această perioadă, transportatorii vor trebui să se conformeze noilor cerințe. În ceea ce privește licențierea transportului marfă, va urma o perioadă de tranziție de un an. Prin urmare, teoretic, până în anul 2015 toate condițiile de licențiere față de întreprinderi vor fi puse în aplicare.

Vladimir Florea, președintele Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto:

„Noi am participat activ la elaborarea acestui proiect. Au fost mai multe versiuni. În final, proiectul care a ajuns în parlament coincide cu poziția mediului profesionist din domeniu. Așteptam să se schimbe, în primul rând, situația în transportul călători, care este grea. De foarte mulți ani, acest domeniu a fost lăsat în voia sorții. Codul va stabili reguli de joc clare și ne va da posibilitatea să schimbăm situația”.

blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Istorie 18 Septembrie 2018, ora: 19:33

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut”

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut” Din editia print

Un reportaj al ziarului „Ardealul (Transilvania)” despre prima ședință a parlamentului Basarabiei, care în 1918 a votat Unirea cu România Continuăm publicarea materialului „Dare de seamă asupra primei ședințe a Sfatului Țării din 21 noiembrie 1917”,...

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 20 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Viața și moartea doamnei Clara

…O cheamă doamna Clara, locuiește într-un apartament cu două odăi, are 45 de ani, doi băieți, unul de 22, iar altul de 19 ani.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 13 Septembrie 2018, de Dan Nicu

O tragedie uitată – Cehoslovacia anului 1968

În a doua jumătate a lunii august, Europa a marcat 50 de ani de la invadarea Cehoslovaciei de către trupele URSS şi ale altor state din blocul sovietic.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 12 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Caritate sau reclamă?

Ori mai degrabă aș spune că ambele. Și când spun acest lucru, o fac cu convingerea că reclama va fi condiționată cu timpul de caritate.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 11 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

Zece ani de la războiul ruso-georgian. Cauze și efecte

În această săptămână, s-au împlinit zece ani de la războiul ruso-georgian, care a condus la apariția a două noi conflicte înghețate în Regiunea Extinsă a Mării Negre: Abhazia și Osetia de Sud, recunoscute ca state independente, cu precădere, de către Federația Rusă. 

() Citeşte tot articolul

 

 


Cele mai citite articole Timpul.md