Astăzi 24 Septembrie 2018, Luni - Ultima actualizare la ora 14:14
Abonamente

Social 17 Martie 2012, ora 07:45    Din editia print

Vom plăti cel puţin 4 lei pentru o călătorie cu maxi-taxi. E doar o chestiune de timp!

Marime Font

Foto: Ramin Mazur
 
 
 

În capitală, preţul pentru un bilet la maxi-taxi va fi majorat până la cel puţin 4 lei. 

Singura dilemă este cât de repede va intra în vigoare noul preţ şi dacă vom primi un minimum de confort în transportul public în schimbul unui leu în plus. 

Ultima majorare a preţului pentru o călătorie cu microbuzul a avut loc în august 2006, de la 2 la 3 lei. De atunci, preţul la motorină a crescut constant, de la 9 lei în 2006 la 16,7 lei în 2012, iar preţul unui bilet la microbuz a rămas acelaşi. Transportatorii auto susţin că din 70% din venituri cumpără motorină şi că majorarea preţului la o călătorie este inevitabilă. Iniţial, ei au cerut o majorare de circa 7 lei, iar săptămâna aceasta au anunţat că preţul pentru o călătorie cu microbuzul va creşte treptat, astfel încât, în toamnă, tariful să ajungă la 5 lei.
Funcţionarii de la primărie spun că va mai dura ceva timp până subiectul va ajunge pe agenda Consiliului municipal Chişinău (CMC) şi că majorarea ar putea avea loc abia peste o jumătate de an. În schimb, administratorii celor 19 firme care deţin toate cele 1850 de microbuze din capitală, cer ca preţul pentru o călătorie să crească de la 3 la 4 lei cât mai curând. Potrivit preşedintelui Asociaţiei transportatorilor privaţi, Ion Mămăligă, şoferii au informat deja autorităţile locale că, în caz contrar, nu vor ieşi la muncă.

Autorităţile promit: pentru un leu în plus, vom avea condiţii mai bune în transportul public

Până miercuri, doar opt din ei reuşiseră să-şi înregistreze oferta, potrivit şefului Direcţiei municipale transport public, Adrian Boldurescu, se va discuta despre tarif doar după ce toţi cei 19 administratori auto din capitală vor depune ofertele „Altfel, nu-i corect. Poate unul din ei ştie ceva ce ar putea să-i ajute şi pe ceilalţi în administrarea venitului şi diminuarea pierderilor. Subiectul abia se conturează”, spune funcţionarul.
Autorităţile ne promit două lucruri: nu vor accepta tarife mai mari de 4-5 lei, dar ne asigurăm că, „la leul care poate vom fi nevoiţi să-l plătim în plus, vom primi în schimb condiţii mai bune în mijloacele de transport”, susţine Adrian Boldurescu.

„Este la mintea cocoşului să se înţeleagă că, dacă tariful la combustibil creşte, e normal să crească şi preţul biletului”

Potrivit lui Ion Mămăligă, cu trei săptămâni în urmă, toţi cei 19 administratori ar fi depus o cerere la primărie pentru majorarea taxei, însă conform metodologiei, fiecare administrator trebuie să depună separat oferta de preţ. Aşa ar fi apărut confuzia că doar câţiva administratori cer majorarea tarifului.



Deşi este aproape imposibil de verificat, deoarece în microbuzele din Chişinău nu se dau bilete, Mămăligă susţine că o maşină face pe zi între şase şi opt curse şi are încasări de maximum 1000 de lei pe zi, dintre care 600-700 de lei se duc pe combustibil. „Această situaţie a dus la faptul că maşinile nu trec revizia tehnică, parcul rulant nu poate fi întreţinut, etc. Este la mintea cocoşului să se înţeleagă că, dacă tariful la combustibil creşte, e normal să crească şi preţul biletului. Nouă nici de salarii nu ne mai ajunge. Noi nu pretindem la asta, dar uitaţi-vă cum e în Europa, unde preţul unei călătorii este echivalent cu preţul unui litru de motorină”, spune Ion Mămăligă.

La fel ca şi autorităţile publice, Preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Privaţi, Ion Mămăligă, promite: „Chiar dacă taxa va fi majorată cu un singur leu, am putea asigura disciplină în trafic, am angaja mai mulţi şoferi, rutele ar fi mai dese şi am transporta mai puţini călători în microbuz, pentru a asigura un anumit confort. Recunoaştem că nivelul actual de deservire este sub orice nivel”.

Ion Mămăligă consideră că administratorii auto sunt discriminaţi în comparaţie cu Regia Transport Electric. El susţine că un autobuz consumă pe zi motorină de 2000-3000 de lei, aducând un venit de doar 200-300 de lei la bugetul local, şi cu toate acestea, tariful rămâne a fi subvenţionat cu 4 lei. Pentru comparaţie, cei 19 administratori de microbuze plătesc lunar în bugetul primăriei între 250 şi 900 de lei, potrivit autorităţilor locale.

Alexei Arhire, şofer de microbuz pe ruta 192

Zilnic, cheltuiesc 350 de lei pentru motorină. Lunar, pentru întreţinerea microbuzului scot din buzunar 4 mii de lei. Doar schimbarea plăcuţelor de frână costă aproape 600 de lei. Înainte le schimbam o dată la jumătate de an, iar acum - o dată la trei luni, fiindcă la fiecare groapă trebuie să frânez. Pe zi câştig 50-80 lei, dar câteodată rămân fără nimic. Dacă se va scumpi călătoria până la 5 lei, nu cred că se va micşora numărul de călători.

Valentin, şofer de microbuz pe ruta 155

Motorina s-a scumpit şi piesele de schimb la fel. S-a majorat şi taxa de drum, şi impozitul la primărie. Nu câştigăm nimic. Lucrăm chiar în minus. Întreţinerea maşinii mă costă circa 12 mii lei pe lună. Numai pentru motorină plătesc zilnic 700 de lei, pe când câştigul total e de 1000-1100 lei. Cu ce rămân?

Dacă se va majora tariful, poate nu va călători atâta lume, dar o să fie mai bine. Nu vom merge supraîncărcaţi şi nu vom repara maşinile atât de des.

Ion, şofer de microbuz pe ruta 166

Pe zi cheltuim 700 de lei pentru motorina şi încă 200 lei pentru reparaţie. Eu, ca proprietar de maşină, nu am niciun venit. Lucrăm în pierdere. Reparaţia maşinii mă costă 10 mii de lei. Dacă autorităţile vor să pună capăt goanei microbuzelor pe străzile Chişinăului, atunci trebuie să majoreze taxa de călătorie.

În cazul în care o călătorie cu microbuzul va costa 4-5 lei, o familie cu circa 4 membri care se deplasează zilnic cu microbuzul va trebui să scoată, minimum, din buzunar circa 1000-1200 de lei lunar pentru transport. Amintim autorităţilor că salariul minim pe economie în R. Moldova este de 1100 de lei.

ARTICOLUL FACE PARTE DIN EDIȚIA PRINT A ZIARULUI TIMPUL DE VINERI

blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 24 Septembrie 2018, ora: 13:44 de Ana Marchitan

ANCHETĂ /// Kievul a declanșat război în lumea ortodoxă

ANCHETĂ /// Kievul a declanșat război în lumea ortodoxă Din editia print

Rușii consideră că nu e timpul potrivit pentru acordarea autocefaliei Bisericii de la Kiev, în timp ce ucrainenii dau asigurări că numai așa se va face dreptate

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 23 Septembrie 2018, ora: 15:40 de Ana Marchitan

PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud: „Acordarea autocefaliei unei biserici nu va provoca un război mondial”

PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud:  „Acordarea autocefaliei unei biserici nu va provoca un război mondial” Din editia print

Pentru a afla opinia Bisericii Ortodoxe Române (BOR) privind eventuala recunoaștere a autocefaliei Bisericii din Ucraina, TIMPUL a discutat cu Preasfințitul Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud din cadrul Mitropoliei Basarabiei, fost secretar al Sfântului Sinod al BOR.

( ) Citeşte tot articolul

Carte 23 Septembrie 2018, ora: 05:03

Cum vorbim, cum scriem // Eu vreém, eu beem

Cum vorbim, cum scriem // Eu vreém, eu beem Din editia print

Mai ieri, de câte ori deschideam vreo pagină în internet, îmi sărea în faţă un spot publicitar, sonorizat de o tânără care întreabă, punând un accent puternic pe primul cuvânt al frazei: „Vrai să trăieşti, să înveţi şi să...

( ) Citeşte tot articolul

Istorie 21 Septembrie 2018, ora: 17:00

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut”

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut” Din editia print

Un reportaj al ziarului „Ardealul (Transilvania)” despre prima ședință a parlamentului Basarabiei, care în 1918 a votat Unirea cu România Continuăm publicarea materialului „Dare de seamă asupra primei ședințe a Sfatului Țării din 21 noiembrie 1917”,...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:51 de Doina Stimpovschii

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern Din editia print

Prin schimbarea a doi miniştri, guvernarea face o mișcare de PR înainte de alegeri, consideră analiştii politici

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:28

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion, ACTIVIST CIVIC, ZIARIST

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion,  ACTIVIST CIVIC, ZIARIST Din editia print

Liderul unioniștilor, George Simion, s-a născut pe 21 septembrie 1986, la Focșani. În 2005, a absolvit Colegiul Național „Gheorghe Lazăr‟ din București.

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 24 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Unioniștii, alegerile și opoziția

Campania electorală pentru următoarele alegeri parlamentare în R. Moldova a început deja. Toate partidele își pregătesc armele pentru această luptă.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 24 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Republica Moldova cu o mână dă, cu alta lovește

Republica Moldova e un ceas cu rotițele stricate. Sau, mai degrabă, fiecare rotiță funcționează de capul ei. Iar dacă ele nu funcționează cum trebuie, nu avem nici oră, nu avem nici ceas. Moldova ca stat e de mult timp nefuncțională.

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Viața și moartea doamnei Clara

…O cheamă doamna Clara, locuiește într-un apartament cu două odăi, are 45 de ani, doi băieți, unul de 22, iar altul de 19 ani.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 14 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Vestirea patimilor și a învierii

„Pe când străbăteau Galileea, Iisus le-a spus: Fiul Omului va să fie dat în mâinile oamenilor. Şi-L vor omorî, dar a treia zi va învia. Şi ei s-au întristat foarte!” (Matei 17; 22-23)

() Citeşte tot articolul

 


Cele mai citite articole Timpul.md