Internațional

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor

În acest an, potrivit www.consumersinternational.org, tema propusă pentru sărbătorirea Zilei mondiale a drepturilor consumatorilor este "Construirea unei lumi digitale în care consumatorii să poată avea încredere" ("Building a digital world consumers can trust"). Cu toate că mai mulți dintre consumatori încearcă să aibă acces la noile tehnologii, creșterea rapidă a folosirii internetului, telefoanelor mobile și a altor tehnologii digitale a creat oportunități și provocări pentru milioane de consumatori din întreaga lume, se arată pe www.consumersinternational.org.

Pornind de la tema zilei, și la noi în țară, în multe orașe, sunt organizate numeroase evenimente, precum seminarii, acțiuni de informare în școli și piețe, supermarketuri etc., pentru creșterea gradului de conștientizare a drepturilor de care beneficiază consumatorii și stimularea acestora de a acționa în acord cu aceste drepturi, pentru a fi informați corect și transparent.

La data de 15 martie 1962, J.F. Kennedy, președintele Statelor Unite ale Americii, rostea către Congresul American un mesaj în care susținea, pentru prima dată, existența a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat și dreptul de a alege produse și servicii. 15 martie 1962 reprezintă momentul istoric al nașterii mișcării mondiale a consumatorilor.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost marcată pentru prima dată la 15 martie 1983, de către mișcarea consumatorilor "Consumers International", care, în prezent, cu peste 240 de organizații membre în 120 țări, reprezintă o mișcare internațională de consum puternică, al cărei scop este de a ajuta la protejarea consumatorilor de pretutindeni.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost proclamată și prin Rezoluția nr. 39/248 din 1985 a Adunării Generale a ONU, intitulată "Principiile directoare pentru protecția consumatorilor". Potrivit rezoluției ONU, consumatorul trebuie protejat de pericolul de a achiziționa produse ce îi pot afecta viața, sănătatea, siguranța. Drepturile consumatorului sunt de a alege, de a fi informat, de a nu fi înșelat, dreptul de a fi despăgubit și dreptul de asociere. Pentru prețul pe care l-a achitat în condiții contractuale bine definite, cumpărătorul trebuie să beneficieze de serviciul pe care l-a achiziționat.

sursa: agerpres.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *