Cultură

2. Teleradioconfuzii ortografice şi ortoepice

În exemplul de mai sus doar vizual â este în interior, de fapt, cuvântul de la care s-a pornit este împlinit, iar prin ataşarea prefixului ne ortografia acestuia nu se schimbă. Anume la utilizarea unor prefixe, în interiorul cuvintelor, în pofida regulii generale, poate să apară î din i şi nu din a, de ex.: a reîncepe, nemaiîntâlnit, subînţeles, neîncredere ş.a. Pentru o altă inscripţie din cadrul „Mesagerului” „Perigrinările vinului” (corect: peregrinările) nu avem alt comentariu decât acesta: consultaţi dicţionarul.

Nume proprii străine nu trebuie pronunţate „după ureche”, aşa cum se procedează la Radio Ala, când prezentatoarea zice apăsat „Bazél” şi „Brucsél” (pronunţia corectă – Bázel şi Brüsél – pentru Bruxelles). Era cazul să fie verificat accentul cuvântului pronunţat într-un spot publicitar de la Radio Noroc: în cuvântul capsulă accentul cade pe u, nu pe a, deci pronunţia corectă este capsulă (nu capsulă). Mici confuzii ortoepice apar şi la Publika TV: un reporter spune că „toţi copiii sunt îmbrăcaţi leger” (corect: lejer), făcând o greşeală de pronunţie a cuvintelor din seria lejer, menajerie, lenjerie, păianjen, pajişte, sprijin, care se scriu (şi se pronunţă) cu j, nu cu ge/gi.

Un generator sigur de bâlbâieli este accentul divers al cuvântului companie – companie şi existenţa paronimului campanie (accentuat uneori greşit campanie). Ultima victimă pare a fi prezentatoarea unei emisiuni matinale de la TV M1, care afirma „Şi companía noastră a iniţiat o campaníe de ajutorare…”, făcând praf diferenţa dintre companie – mare întreprindere constituită sub formă de societăţi şi campanie – acţiune organizată după un anumit plan, în vederea realizării unor sarcini politice, sociale etc., într-o anumită perioadă de timp; de ex., campanie electorală, campanie agricolă, campanie de presă etc. Iar pentru precizia exprimării trebuie luat în considerare şi cuvântul companie cu sensul de „subunitate militară mai mare decât plutonul şi mai mică decât batalionul”.

Aşadar, campania de corectare a greşelilor continuă.

Irina Condrea

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *