Actualitate

Consumatorii de presă primesc produse mediatice manipulatoare, raport CJI

Cel de-al treilea raport de monitorizare elaborat de CJI, cu genericul: „Elemente de propagandă, manipulare informaţională şi încălcare a normelor deontologiei jurnalistice în spaţiul mediatic autohton”, vizează variantele electronice ale publicaţiilor Ziarul Naţional şi Panorama, precum şi producţia a şase posturi TV – Publika, Prime, Jurnal TV, Accent, RTR Moldova, Ren TV, şi patru portaluri informaţionale – Gagauzinfo.md, Novostipmr.com, Sputnik.md şi Deschide.md.

Viorica Zaharia, expert media care a efectuat monitorizarea, a menţionat, la o conferinţă de presă la IPN, că subiectele analizate se referă preponderent la evenimente politice de actualitate internă. Este vorba despre – congresul de constituire a Partidului Acţiune şi Solidaritate condus de Maia Sandu; alegerea unui nou preşedinte al Partidului Liberal Democrat; vizita la Chişinău şi la Tiraspol a vicepremierului rus, Dmitri Rogozin; reţinerea şi arestul lui Veaceslav Platon şi declaraţiile fostului şef de direcţie din cadrul CNA, Mihail Gofman referitor la frauda bancară.

Victoria Zaharia a menţionat că o parte din instituţiile media monitorizate au reflectat evenimentele ce au făcut obiectul acestui studiu cu abateri de la Codul deontologic al jurnalistului, şi anume au exagerat faptele, le-au prezentat unilateral, au amestecat faptele cu opiniile, au folosit etichetări. La fel, nu a fost asigurat pluralismul de opinii, iar în consecinţă consumatorii de presă au primit produse mediatice unilaterale, tendenţioase şi lipsite de echilibru.

Elemente de manipulare informaţională şi de propagandă au fost constatate mai des în ştirile difuzate de către Publika TV, RTR, Ren TV, Jurnal TV, Sputnik.md şi într-o măsură mai mică la Deschide.md şi la Ziarul Naţional. O parte dintre instituţiile monitorizate au favorizat unii actori politici şi i-au defavorizat pe alţii, prin text şi imagine, prezentând astfel detorsionat faptele.

Experţii CJI recomandă ca la selectarea subiectelor, la realizarea ştirilor şi la construirea ediţiilor informative, în ansamblu, instituţiile media să ţină cont de gradul de interes public pe care îl reprezintă fiecare subiect, să se conducă de normele Codului deontologic şi de standardele de calitate în jurnalism.

La fel, instituţiile de presă ar trebui să se abţină de la implicarea în atacarea şi denigrarea unor surse de informaţii – persoane, instituţii, partide. O altă recomandare e să verifice şi să transmită echidistant informaţiile făcute publice de către aceste surse. Jurnaliştii ar trebui să abandoneze practicile de prezentare unilaterală a faptelor, de folosire a surselor anonime fără verificarea informaţiilor, de comentare a informaţiilor, dacă acestea nu sunt incluse în emisiuni sau rubrici de opinii.

CJI va continua să monitorizeze cele 12 instituţii media în cadrul Campaniei „Stop fals!” şi îi îndeamnă pe consumatorii media să se informeze din mai multe surse pentru a evita riscul de a primi o informaţie eronată.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *