Opinii și Editoriale

Cti ani are Aviatia civila a Moldovei?

Maine, 19 septembrie, R. Moldova va consemna inca un jubileu sovietic: 65 de ani de la formarea Aviatiei civile. La multi ani si zboruri linistite le dorim tuturor celor care au ales sa-si traiasca viata in aer. Dar mai avem ceva de spus cu aceasta ocazie… Sau mai bine zis, de intrebat ceva, si anume: Cati ani implineste maine Aviatia civila a Moldovei?

Nu credem ca printre stimatii nostri aviatori nu sunt si oameni care cunosc adevarata istorie a aviatiei moldovenesti. Care nicidecum nu a aparut, asa cum se spune, in anul de rascruce 1944, ci cu mult, mult timp inainte, in perioada interbelica. Jurnalistul Ion Cernei, pasionat de istoria acestei branse, a scris cateva carti despre istoria aviatiei. Ar fi bine sa le rasfoiasca si cei care activeaza in acest domeniu.

Astfel, ar afla ca inca in 1926 a fost infiintata prima cursa aeriana Chisinau-Bucuresti, eveniment important, din moment ce a fost marcat si prin lansarea unei marci postale. Atentie: aceasta se intampla cu cel putin doua decenii inainte ca pe cerul Moldovei sa-si faca aparitia vestitele „kukuruznice” sovietice, „renumite” prin faptul ca ii uimeau pe tarani, imprastiind in aer tot felul de substante chimice cu care stropeau viile si livezile.

Asadar, inca din 1926 avioane de productie franceza (POTEZ), olandeza (FOKER) si romaneasca (IAR 11, IAR 13) au aterizat pe aerodromul Bulgarica-Ialoveni, ani la rand, ducand si aducand pasageri, ziare, corespondenta… Precizam, aceste avioane erau civile, nu militare, transportau oameni, nu bombe, aveau statut clar de aviatie civila. Mai mult decat atat, acele avioane erau pilotate de echipaje valoroase.

Zborurile Chisinau-Bucuresti erau efectuate de Compania LARES, iar printre aviatori intalnim nume notorii, cum ar fi cel al lui Constantin Bazu Cantacuzino. Notoriu nu numai pentru obarsia sa (era fiu al principelui Mihai Cantacuzino si al Mariei Cantacuzino (nascuta Rosetti), dar si pentru ca era considerat asul nr. 1 al avioanelor de vanatoare romanesti.

Cu toate acestea, istoriografii moldoveni se fac a nu fi auzit nimic despre acele vremuri, mai mult chiar, se ambitioneaza sa stearga acea perioada eroica, de 18 ani, din istoria aviatiei. Lor le place mai mult anul 1944, pentru ca, asa cum atesta noua Enciclopedie a Moldovei, in 1944 a fost deschisa ruta Chisinau-Moscova. Comentariile, cum se zice, sunt de prisos.

Din pacate, istoria noastra in general, nu doar domeniul aviatiei, incepe odata cu instaurarea regimului sovietic. Un alt exemplu concludent e cel referitor la anul nasterii teatrului national… Daca mai zaboveau comunistii la putere, istoria noastra ar fi inceput, in mod sigur, cu anul 2001… Oare nu e timpul sa se respecte in sfarsit adevarul istoric? Avioanele pot sa zboare prin nori, stiinta istorica nu. Deocamdata, istoricii nostri care scriu enciclopedii umbla, din pacate, cu capul prin nori.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *