Actualitate

Cum deputaţii fac lobby pentru transportatorii cu automobile reutilate

În Nota Informativă la proiect, autorii argumentează că scopul este de a ”asigura condiții eficiente de organizare și efectuare a transporturilor rutiere luând în act necesitatea ajustării unor norme legale la situația reală în acest sector al economiei naționale”.
Conform autorilor, Codul transporturilor rutiere necesită o serie de modificări, legate, în principal, de articolele 3, 6, 11, 37, 39, 63 și 153, care în urma modificărilor propuse, urmează să stabilească norme legate de Regulamentul privind omologarea autovehiculelor și certificarea componentelor acestora, dările de seamă specifice activității, cererile privind modificarea programului de transport interraional dar și serviciile regulate internaționale ș.a.

Ce vor deputaţii

Proiectul iniţial plasat pe pagina web a Parlamentului avea un conținut diferit (decât cel pe care îl găsim acum), cu amendamente mult mai importante privind Codul transportului rutier. De aici rezultă câteva semne de întrebare:

1) De ce cea mai mare parte a amendamentelor inițiale nu s-au regăsit în Proiectul nou al Legii?
2) De ce atât în forma inițială, cât și în cea nouă, se perpetuează o lipsă consecventă de contracarare a insecurității tehnice a autovehiculelor antrenate în traficul rutier?

Printre completările propuse se numără modificarea termenului (din 31 ianuarie în 31 martie) pentru crearea Consiliului Consultativ în transportul rutier și a Consiliului Consultativ al Agenției Naționale Transport Auto, dar și introducerea excepției de la regula generală privind interzicerea utilizării vehiculelor (rutiere) reutilate la efectuarea transportului rutier în ceea ce privește montarea instalațiilor de alimentare pe bază de gaz, destinate spre utilizare ca combustibil în transportul rutier de persoane.

Deși una din condițiile cruciale ale etapei de elaborare a unui Proiect de lege constă în fundamentarea lui și în acest sens Nota Informativă trebuie să vină cu argumente exhaustive și detaliate privind condițiile ce au determinat iniţiativa, dar și evaluarea impactului economic și social (mai ales) în urma realizării Proiectului, autorii modificărilor neglijează aceste etape, scrie mold-street.com.

Astfel inițial autorii proiectului urmăreau, prin modificările propuse, să ”asigure garanția de stabilitate în efectuarea transportului rutier de persoane cu autovehicule”, ulterior aceștia au simplificat termenii pentru a a beneficia de condiții mai realiste pentru implementare – ”[…] a asigura condiții eficiente de organizare și efectuare a transporturilor rutiere”.

”Garanția de stabilitate”, conform autorilor, avea să fie realizată prin așa norme precum continuarea utilizării vehiculelor rutiere reutilate pentru transportul pasagerilor cu montarea instalațiilor pe bază de gaz (ca sursă de combustibil). Ultima este argumentată de autorii Proiectului prin faptul că ”[…] astfel de vehicule sunt toate mijloacele de transport rutier de tip-taxi” și că abandonarea ideii de a utiliza astfel de vehicule va duce la o lipsă de rentabilitate a serviciilor de transport (taxi preponderent) sau majorarea semnificativă a tarifelor pentru astfel de servicii, precum și poluarea excesivă a aerului (modificarea art. 63 din Codul prezent).

Chiar dacă astfel de argumente pot fi parțial acceptate, în principiu, ele nu sunt proporționale normelor, deoarece autorii Proiectului nu încadrau doar serviciile de tip-taxi, ci toate vehiculele rutiere care au fost reutilate, astfel că beneficiari de pe urma Proiectului puteau fi toate vehiculele reutilate.

Lobby pentru transportatorii de pasageri cu vehicule reutilate

Normele propuse, nicidecum nu aveau să contribuie la creșterea securității cetățenilor în trafic, mai ales în condițiile în care, o bună parte din echipamentele pe bază de gaz sunt instalate în condiții tehnice artizanale.

În timp ce la noi se încearcă a stimula, prin astfel de legi, utilizarea instalațiilor de gaz, în țara vecină, România, au hotărât să limiteze accesul unor astfel de autovehicule în aeroporturi și nu doar din motive de securitate. Instalațiile de gaz, în special cele artizanale, ocupă o suprafață importantă din portbagajul mașinii de taxi, astfel că potențialii clienți sunt constrânși în a transporta liber și în siguranță bagajele lor.
Un argument în plus este pericolul demonstrat al acestor instalații artizanale, dar și inițierea recentă (ianuarie 2017) a normelor care interzic parcarea automobilelor dotate astfel în parcări subterane sau pe alte teritorii închise.

Argumentul ”poluării” invocat inițial nu are nici o justificare certificată și expusă în nota informativă. Mai mult, la nivel european, gazul lichefiat este egalat la normele de poluare cu benzina și motorina și este inclus în lista categoriilor ce urmează a fi excluse ca combustibil preferențial, Germania venind cu o inițiativă în acest sens.

Citește continuarea pe mold-street.com. 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *