Carte

Dreptul şi dreptatea cititorului

Adevărat, un om poate să-mi devină, subit, ne-interesant, aflându-i „lecturile preferate”. Intrând într-o casă, voi fi impresionat, într-un anume fel, dacă voi descoperi nişte picturi autentice şi nişte cărţi bune. Şi voi rămâne altfel impresionat dacă voi vedea, puse în evidenţă, nişte bibelouri-kitsch şi nişte cărţi-surogat.

Dacă scriitorul scrie ceea ce doreşte, cititorul ar trebui să citească ce-i place. Cititorul alege, e dreptul lui. Aş putea cocheta cu cititorul şi i-aş da nu numai dreptul, ci şi toată dreptatea. Dar, în măsura în care sunt şi eu cititor şi o carte nu-mi place pentru că-i proastă, cum să fiu de acord cu cineva care zice că-i bună? Aşadar, fiecare cu dreptatea lui? Dar asta ar însemna să nu existe criterii după care judecăm o operă. Or, ele există!

De unde vine problema? Prima cauză e gustul (judecata estetică este una de gust, zicea Kant). Alta e competenţa şi/sau experienţa diferită a consumatorilor. A treia, o dimensiune pusă în valoare mai recent, e perspectiva de receptare ori… „funcţionalitatea” operei. O carte poate să intereseze şi din alte motive decât cele estetice: diverse criterii culturale. Ce ar trebui să facem? Nimic, aş zice eu, dacă se presupune vreo soluţie radicală, cum ar fi interzicerea cărţilor proaste.

Am scris despre o carte, pe care o consider un eşec. Mulţi cititori insistă: trebuie să interzicem această carte în şcoli, pentru că e falsă, mistifică faptele, este un prost model literar. Eu sunt mai tolerant şi cred că trebuie să trecem şi prin această experienţă a promovării surogatului (de către autor şi fanii lui), de care ne vom decepţiona mai târziu. Singurul lucru pe care mi-l propun eu, criticul, e să scriu acum despre această carte, să-i pun în evidenţă lacunele, s-o pun în discuţie. Ca să nu fiu întrebat într-un târziu: dacă ştiaţi că-i un rateu, de ce aţi tăcut? Tăcerea este comodă şi plăcută. Dar nu-mi pare rău că am spus adevăruri incomode, care m-au certat cu prietenii. Îmi pare rău că uneori am tăcut, încurajând ignoranţa agresivă.

Pentru cititor, criticul e un fel de termometru: el constată locul obiectului pe scara gradaţiei estetice. Dar e dreptul cititorului de a alege cartea cu temperatura care i se potriveşte, doar că… e bine să ştii. Iată un test. Vrei să cumperi o pictură de milioane. E dreptul tău să iei marfa ce-ţi place. Dar te vei dezamăgi, dacă peste un timp vei afla că ai cumpărat o copie ieftină, un surogat, că pictorul e un abil speculant etc. Dacă nu vrei să rişti, vei căuta un expert, să-ţi spună cât de bun e pictorul şi cât de autentică e lucrarea respectivă. Dacă vrei să înţelegi pe care raft trebuie să pui cartea pe care o ai şi ce sunt cărţile pe care vrei să le procuri, vei solicita opinia unui critic.

Cărţile proaste sau cărţile kitsch nu sunt periculoase. E periculos gustul pe care pot să ni-l formeze, noi luându-le drept model. Pentru început, e bine să ştim că ele există, ca fenomen. Iar în măsura în care cititorul nu doreşte să asculte şi de „dreptatea mea”, dreptatea lui e chiar una absolută. Or, fiecare e în drept să-şi frângă gâtul pe cont propriu.

Mircea V. Ciobanu

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *