Ultima oră

Guvernul minoritar va arunca R. Moldova într-o criză fără precedent

În acest context, ne facem datoria de profesioniști să tragem un semnal de alarmă privind deteriorarea dramatică a economiei Republicii Moldova, deteriorare „întrecută” ca dinamică numai de Ucraina (teritoriul unui conflict major în curs de desfășurare) și Belarus (țară izolată politic și economic de comunitatea internațională, cu legături exterioare numai spre spațiul rusesc).

Din punct de vedere al indicatorilor macroeconomici și al prognozei pe termen scurt situația catastrofală a Republicii Moldova se poate rezuma astfel:

Procentul deficitului comercial în PIB a urcat spre 60% în numai două luni;
Cursul monedei locale (leul moldovenesc) s-a depreciat abrupt față de principalele valute, EURO și USD, atingând recorduri absolute, 23,47 MDL pentru un EURO și aproape 20 MDL pentru un dolar american;
Cursurile de la casele de schimb (pentru populație) și la bănci (pentru agenții economici) sunt însă cu câteva procente mai mari;
Cea mai mare depreciere din Europa (după hrivna ucraineană) față de dolarul american de la începutul anului, de 25% !!!
Scăderea drastică a rezervei Băncii Naționale a Moldovei (BNM) la valoarea de 1,85 miliarde USD; aceasta scade în medie cu 100 milioane USD la două săptămâni, deja de peste trei luni;
Exporturile Republicii Moldova către Federația Rusă și Ucraina au scăzut cu 30%, respectiv 20%, în cursul anului trecut, pe fondul sancțiunilor economice și a aprecierii leului moldovenesc față de rubla rusească, tendința menținută și anul acesta;
Scăderea remitențelor cetățenilor Republicii Moldova aflați la muncă în Federația Rusă (cu aproximativ o treime anul acesta) face imposibilă reechilibrarea deficitului de cont curent;
Acumularea, în ritm susținut, a unor active toxice de valori uriașe la Banca de Economii a Moldovei (BEM), probabil peste 1 miliard USD;
Lipsa oricărei perspective reale de detensionare pe frontul din estul Ucrainei.
În aceste condiții, singura oportunitate de a salva Republica Moldova nu poate să vină decât prin creșterea finanțării grupului FMI – Banca Mondială – UE, prin acordarea unui pachet de împrumut de 1-1,5 miliarde USD . Acest împrumut nu va veni fără a avea la Chișinău un guvern stabil, deschis față de reformele economice și cele din justiție.

Clasamentul OECD, alcătuit după riscul politic de ţară și întocmit la 31.01.2015, arată că Republica Moldova avea risc maxim, adică 7, cum mai au în Europa doar Kosovo, Belarus şi Ucraina sau pe alte continente statele eşuate. În acest context, la Chişinău se propune un guvern minoritar în Parlament, în frunte cu un premier necunoscut şi neangajat politic, cu costuri politice și economice extrem de mari.

Instalarea unui guvern minoritar (PLDM-PD), cu susținere condiționată și selectivă a PCRM în Parlament, va fi un guvern slab, instabil și incapabil să producă reforme. Această decizie va puneîn pericol stabilitatea economică a statului și va conduce la declanșarea unei crize economice și sociale de o amploare fără precedent și de o intensitate mai mare decât cea din 1998.

Sursa: Fundația Universitară a Mării Negre 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *