Economie

Monopolizarea pieţei avia scumpeşte biletele la călatoriile cu avionul

"De ce biletul la AirMoldova pe ruta Atena-Chişinău costă circa 180 de euro, În timp ce zborul din capitala elena spre Bucureşti este de doua ori mai ieftin, iar preţul la un bilet de avion pe ruta Atena-Moscova prin Chişinău cu acelasi AIR Moldova costă 178 de euro?", se intreabă aceeaşi experţi.

Un alt exemplu vehiculat în presă, costul biletelor pentru cursa Chişinău-Paris este de 242 de euro pentru Econom Class şi de 385 de euro pentru Business Class. În acelasi timp, biletele de avion pentru cursa Tbilisi-Paris se pot procura la un preţ de 221 euro pentru Econom Class şi la 320 euro pentru Business Class. Şi asta În timp ce diferenţa de drum este cu mult mai mare în al doilea caz.

Reprezentanţii companiei invocă taxele portuare foarte înalte şi cheltuielile înalte. "Sunt ţări care nu au regim liberalizat de vize, cum este Tunis sau Ucraina, dar au companii low-cost, respectiv au pasageri, şi sunt ţări cu fluxuri mult mai mici de pasageri decât Moldova, cum este Macedonia, de exemplu, în care operează trei companii low-cost care presteaza servicii foarte ieftine la zboruri", menţioneazĂ Leonid Litra, director adjunct pe cooperare internaţională la Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale "Viitorul".

Potrivit acestuia, este un sector care trebuie să fie liberalizat, "dar vor apărea şi alte efecte ca urmare a semnării acordului global de transport aerian cu UE. O întrebare ar fi: ce facem cu "AIR Moldova"? Nu ştiu dacă această companie va rezista concurenţei pe destinaţiile europene. Din momentul semnării acestui acord, companiile vor putea deschide rute, va fi o competiţie liberă pe acest sector, care va duce la o creştere a calităţii serviciilor şi la o reducere a preţurilor", este de părere expertul IDIS "Viitorul".

Platim mult pentru o călătorie cu avionul pentru că statul protejează companiile aeriene, în special AIR Moldova. În Moldova nu există concurenţă pe piaţa transporturilor aeriene de pasageri, sunt concluziile unui studiu realizat de experţii fundaţiei Soros Moldova. Ministerul Transporturilor declară că companiile low-cost refuză să intre pe piaţa Moldovei pentru că fluxul de pasageri este mic.

Reprezentanţii unor companii avia sunt de parere că soluţia pentru ieftinirea biletelor ar putea fi efectuarea unei liberalizari interne a pieţei, prin aplicarea unui tratament egal şi nediscriminatoriu faţă de operatorii aerieni autohtoni, astfel încât, prin concurenţă liberă şi deschisă, ei să fie nevoiţi să practice preţuri mai ieftine la serviciile pe care le oferă.

Consiliul de Miniştri al Transporturilor din Uniunea Europeana a adoptat la 16 iunie, la Luxembourg, decizia de autorizare a Comisiei Europene pentru deschiderea negocierilor cu Republica Moldova cu privire la un acord global de transport aerian.

Negocierile vizează: deschiderea progresivă a pieţei în ceea ce priveşte accesul la rute şi capacitatea pe bază de reciprocitate; nediscriminarea şi condiţii egale de concurenţă pentru agenţii economici pe baza principiilor din tratatele UE; alinierea legislaţiei moldovene în domeniul aviaţiei la legislatia UE privind siguranţa, securitatea şi managementul traficului aerian.

Autorităţile şi expertii se asteaptă ca procesul de negocieri sa fie finalizat în 6-10 luni.

După: Moldpres
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *