Astăzi 21 Septembrie 2017, Joi - Ultima actualizare la ora 07:42
Abonamente

a

 

 
 
Chişinău
Hânceşti
Tiraspol
Chişinău 40 Hânceşti 39 Tiraspol 39
 

Actualitate 8 Septembrie 2017, ora 13:51

„Omul meu e mort de 12 ani, dar vine in fiecare joi si sambata”, spune femeia! Te ingrozesti, este un caz prezentat de un doctor:

Marime Font

Un doctor in etnologie din Bucuresti a batut tara in lung si in lat, vreme de peste 30 de ani, in cautarea si inregistrarea unor obiceiuri si credinte din peisajul arhaic. Tot mai putin intalnite in mediul urban, aceste credinte au caracterul unor litere de lege in anumite zone ale tarii. Oamenii povestesc despre vizitele pe care le primesc din partea unor morti, cum anumiti localnici decedati se pot transforma in animale, pentru a face rau, sau in niste fiinte sau forte, numite strigoi.

Dr. Mihai Alexandru Canciovici, cercetator stiintific principal la Institutul de Etnologie si Folclor Bucuresti, a studiat peste 30 de ani traditiile mitologice si proza populara romaneasca, mai ales cea transmisa pe cale orala. Ielele, Fata Padurii, balaurii sau misterele comorilor ingropate au fost numai cateva dintre obiectele sale de studiu. Un alt motiv intalnit frecvent pe tot teritoriul Romaniei si studiat de Mihai Canciovici in societatile arhaice este cel al strigoiului, sau al moroiului, cum i se mai spune.
Strigoiul e o forta diabolica ce nu are alt scop decat sa chinuie oamenii. El poate lua diverse forme sau poate sa te strige pe nume cu vocea unor cunoscuti, ca sa te atraga in locuri neiluminate si sa faca rau. De multe ori, strigoii chiar ii omoara pe cei care nu ii sunt pe plac.

„Trebuie spus ca oamenii care sustin ca au avut experiente cu strigoi sau ca cineva din familia lor a avut asa ceva, traiesc intr-o societate diferita de cea de la oras. Cei mai multi oameni care spun ca au intalnit strigoi sunt din Bistrita-Nasaud, Maramures, Bihor, din Muntii Apuseni, Bucovina, dar si din Moldova sau Oltenia. Am zeci de inregistrari in care oamenii povestesc experientele prin care au trecut”, afirma cercetatorul.



Nu de putine ori, temerile oamenilor fata de strigoi au fost intemeiate. Pentru ca strigoii nu sunt doar spirite ce se intorc noaptea din mormant ca sa siluiasca femei; sa-i omoare pe cei cu care au avut rafuieli. Sunt purtatorii unor pacate grave, oameni care s-au spanzurat, inecati, copii ce au fost omorati de parinti, copii facuti de veri primari.

Intoarcerea strigoilor din mormant se face doar noaptea, iar prima sa iesire pentru a-i chinui pe bietii oameni se poate face de la 9 zile dupa inmormantare, pana la 12 ani.

Mihai Canciovici spune ca sunt atat strigoi morti, cat si strigoi vii. Strigoii vii sunt oameni care s-au nascut cu aceasta calitate, ce traiesc in comunitarul respectiv. E posibil ca nimeni sa nu-si dea seama ca ei sunt strigoi. Insa pot fi identificati, deoarece au o vertebra in plus la capatul inferior al coloanei vertebrale, ca o codita. Strigoii vii, barbati sau femei, sunt chei in crestetul capului, nu mananca deloc usturoi si ceapa, au codita pomenita, vizibila la scalda, si nu suporta tamaia. Atentie insa, coada trebuie cautata doar cand e frig, deoarece la caldura aceasta se retrage. Obligatoriu, in noaptea Sf. Andrei, acestia dorm afara. Strigoiul viu poate fi recunoscut inca de la nastere, copilul avand pe cap o pielita ca o caciulita. Nou-nascutul se va zbate sa manance pielita, pentru a fi strigoi toata viata.

„Foarte multi subiecti au povestit intamplari pe care le-au trait. Le pot numi experiente paranormale de viata. Niste muncitori forestieri mi-au spus ca intr-o noapte, cand se intorceau cu caruta acasa, langa un cimitir au intalnit un caine ce a speriat rau caii. Cand si-au facut cruce, cainele-strigoi a disparut. De aici rezulta o concluzie: cimitirul se evita noaptea, pentru ca strigoii lucreaza doar dupa inserat. La cantatul cocosilor ei se intorc in morminte”, ne-a mai spus Mihai Canciovici.
Strigoii ingropati sunt urati de oameni pentru ca ei se intorc la casele unde au locuit si distrug inimile apropiatilor. Ii secatuiesc de viata. Multi oameni au fost gasiti morti, cu inima de consistenta unor carpe.
Unii strigoi se intorc insa doar ca sa manance, sa bea, sa stea de vorba. „In Mehedinti, barbatul unei femei se intorcea la ea zilnic, ca sa i se dea de mancare. Ea le-a spus vecinelor ce i se intampla, dar n-au crezut-o si i-au cerut o dovada palpabila. Atunci, ea l-a convins pe strigoi sa se descalte si l-a tinut de vorba pana aproape de cantatul cocosilor. Acesta n-a mai apucat sa se incalte decat cu o cizma si a fugit in mormant. Ea a ramas cu dovada palpabila ca sotul mort a fost la ea, avand cizma cu care acesta fusese ingropat”, povesteste cercetatorul.

Un alt caz de senzatie a fost cules in zona Romanati si amintit de T. Pamfile in lucrarea „Mitologie romaneasca”: „Trei oameni s-au dus intr-un sat ca sa-si caute o cunostinta din tinerete. Sotia celui cautat le-a spus: „Omul meu e mort de 12 ani, dar vine in fiecare joi si sambata. Daca vreti sa vorbiti cu el, asteptati”, se arata in lucrare. Se spune ca unii recunosc ca sunt vizitati de strigoi, ca au legaturi cu ei, sau ca sunt strigoi, dar altii nu o fac nici in ruptul capului.

In cazul celor despre care s-a stiut cat timp erau in viata ca au fost strigoi, cand mor, lucrurile sunt simple. Se ia o andrea de lemn si i se infige in inima, iar omul este ingropat cu fata in jos. Urechile, ochii, nasul si sub unghii, ii sunt infundate pietre sau tamaie.

Strigoii umbla mai ales in noptile Sf. Andrei, de Sf. Gheorghe si Sf. Vasile. Marturiile despre diverse patanii din „noaptea strigoilor”, cea a Sf. Andrei, au fost relatate si de un taran din Suceava. Este vorba de capacitatea strigoilor de a-si parasi trupurile noaptea si de a pleca prin sat. „Aseara, de Sf. Andrei, nevasta-mea s-a culcat devreme, ca niciodata. La miezul noptii m-am trezit ca sa ma duc afara si am vazut cum din gura ii iesea ca o para rosie. Am tras de ea sa se trezeasca, dar era ca moarta. Am mutat-o de pe pat ca am crezut ca o sa-si revina. Insa nu s-a mai trezit. Babele mi-au spus ca para aceea era sufletul ei si ca s-a intors ca sa intre in trup, dar pentru ca nu si-a gasit trupul pe pat, s-a dus pe cea lume”, povestea batranul, marturia fiind consemnata in lucrarea lui T. Pamfile.

O alta caracteristica a strigoilor intalnita in povestirile taranilor e ca strigoiul viu e si un mic vrajitor. Astfel, sotul sau sotia este „orbit” de acesta si nu realizeaza ce i se intampla. Femeia strigoi poate fi urata, dar sotul o vede frumoasa.

„Strigoii au functia de a-i chinui pe muritori. De multe ori devin strigoi tinerii care nu si-au indeplinit sentimentul erotic si care au avut o moarte violenta. Ei se intorc din mormant la ibovnice si fac dragoste cu ele. La Ramnicu-Sarat am gasit o poveste interesanta. O fata si un baiat se iubeau si faceau dragoste. El era mai sarac, iar cand a cerut-o in casatorie, parintii fetei i-au interzis sa se mai apropie de casa lor. Ca sa o poata iubi ca si pana atunci, tanarul s-a spanzurat si a devenit strigoi. Asa putea sa vina noaptea si sa faca dragoste. Apoi, pe rand, l-a omorat pe tatal fetei, pe mama acesteia si pe tanara. Aceasta s-a transformat intr-o floare si, mai tarziu, iar intr-o fata frumoasa. Numai pocnirea strigoiului cu o icoana a putut pune capat hartuielii. Acest fapt arata ca strigoii poarta pacatele originare, chiar peste generatii„, ne-a mai spus cercetatorul. In mediile traditionale se mai crede ca strigoii pot nu doar sa-si paraseasca trupurile, ci sa se si transforme in animale.

„O femeie s-a casatorit cu un barbat strigoi. Ei s-au dus la adunat de fan, iar la un moment dat sotul a spus ca merge pana in padure. Dupa un timp, langa femeie a aparut un caine mare ce s-a dat sa o muste si a prins-o de fusta. Ea a luat furca si l-a intepat, javra disparand imediat in padure. Ca prin farmec, a aparut si sotul, sangerand. Intre dinti avea material din fusta sotiei. El nu a recunoscut ca e strigoi, dar dovezile erau evidente.

Cand se descopera ca cineva a fost strigoi, se merge la cimitir si se dezgroapa. In inima i se infige o tepusa de lemn si se va vedea ca strigoiul nu e putrezit. Sicriul trebuie ferecat bine si frecat de jur imprejur cu usturoi”, ne-a mai spus cercetatorul.

Mihai Canciovici ne-a mai declarat ca s-au facut confuzii intre strigoi si vampiri. „In sistemul mitologic romanesc nu exista vampiri. La noi exista doar strigoi, care nu sug sange. Aceasta confuzie a dus la grave erori de interpretare a personajului istoric legendar Vlad Tepes, care a fost asimilat vampirului si de aici, gresit, strigoiului”, ne-a mai spus acesta.

Cum sa ne aparam de strigoi:

Pentru a nu ajunge pe mana strigoilor, se crede ca e bine sa punem obloane la geamuri, ei neputand intra, spune Mihai Canciovici. In cazul in care cineva cunoscut ne striga de afara, sa nu iesim daca nu striga de trei ori. Daca Necuratul intra in casa, facem cruce de 3 ori cu limba in gura si scuipam. Ar fi mai simplu insa daca am manca usturoi de la inceput.

Cine vrea sa supuna strigoii, trebuie sa tina la brau in prima zi de Paste, la biserica, lingura cu care s-au intors ouale rosii in oala. Apoi trebuie sa se urce intr-un copac, iar in scurt timp strigoii se vor aduna la baza copacului si ii vor asculta ordinele.

O alta modalitate de a stapani strigoii este de a decapita un sarpe si de a-i pune in gura trei catei de usturoi. Capul acestuia trebuie sa-l luam cu noi la biserica. Imediat strigoii vor sti ca i-ai descoperit si vor face tot ce vrei.

Mult mai usor este ca in prima luni de dupa Paste sa ne postam pe un pod de peste apa si sa ne uitam la oameni, capatand capacitatea de a stapani strigoii. Evident, mai intai trebuie crezut in asa ceva.

Sursa: Libertatea.ro 

blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 20 Septembrie 2017, ora: 13:11

Câștigă o invitație la Ethno Jazz Festival 2017

Câștigă o invitație la Ethno Jazz Festival 2017

Timpul.md oferă invitații gratis la Ethno Jazz Festival 2017. Tot ce trebuie să faci e să intri pe pagina de facebook a TIMPULui și să urmezi pașii indicați în descrierea imaginii.

Citeşte tot articolul


Editorial 20 Septembrie 2017, de Constantin Tănase

…Peste patria-nspumată (Eseu post-modernist)

…Peste patria-nspumată Vestitorul de furtună duhul răzvrătirii cântă; satele din R. Moldova fac folclor apocaliptic despre zâne preafrumoase care pleacă-n istanbuluri pe dolari să-și vândă trupul; moși cu albe-dalbe plete exorcism comit în public, invocând lupta de...

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Septembrie 2017, de Irina Tabaranu

Ajutați-o pe Moldova 1 să-și îndeplinească obligațiile...

Protestul de duminică a avut un traseu mai neobișnuit. Dacă până acum erau pichetate doar sediile unor partide sau unele instituții de stat, de data aceasta PAS și PPDA au hotărât să meargă și la sediul postului public Moldova1, televiziunea „poporului”.

() Citeşte tot articolul

Editorial 19 Septembrie 2017, de Moni Stănilă

Ethno Jazz festival

Aflat deja la cea de a XVI-a ediție, Ethno Jazz Festival a ajuns să fie unul dintre cele mai importante evenimente muzicale din Moldova. Ediția actuală va aduce pe scenă participanți din Franţa, Germania,

() Citeşte tot articolul

Constantin Tănase 19 Septembrie 2017, de Constantin Tănase

Imposibilul Filat și tejghetarii de opinii

Fenomenul „jurnalismului plătit” există; într-un capitalism sălbatic în care valoarea supremă este banul, unde totul se vinde și se cumpără, nu poate să nu existe și un comerț cu opinii.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 18 Septembrie 2017, de Octavian Țâcu

Reconcilierea unirilor

Duminica trecută am fost invitat la Congresul al II-lea al Partidului Acțiune și Solidaritate.

() Citeşte tot articolul

Editorial 18 Septembrie 2017, de Moni Stănilă

Se poate trăi și din romantism

După cum deputații PLDM au elaborat un proiect de lege privind modificarea art. 13 din Constituție pentru înlocuirea sintagmei „limba moldovenească, funcționând pe baza grafiei latine” cu sintagma „limba română” și fac apel către toate fracțiunile din legislativ să...

() Citeşte tot articolul

Editorial 18 Septembrie 2017, de Dan Nicu

Dorin Chirtoacă, pe nedrept, la stâlpul infamiei

Primarul Chişinăului este supus de câteva luni unei campanii de denigrare fără precedent în Republica Moldova.

() Citeşte tot articolul

Editorial 16 Septembrie 2017, de Răzvan Munteanu

Rusia pregătește ocuparea militară a Belarusului

Exercițiile militare Zapad-2017, realizate de către Federația Rusă împreună cu Belarus, și cunoscute ca cele mai ample manevre de acest tip realizate de Moscova după sfârșitul războiului rece au fost și sunt amplu dezbătute în presa occidentală.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 15 Septembrie 2017, de Constantin Tănase

Codul Educației, Lupu și treuca puterii

…Nu m-aș mira deloc dacă aș afla că în fruntea unei școli din Moldova e director unul care a fost numit în funcție încă în timpul lui Brejnev sau și mai și – că acesta are acasă Biblia cu autograf de la Autor.  

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 15 Septembrie 2017, de Pavel Păduraru

Cum ar trebui să protestăm

Consiliul Marii Adunării Naţionale a invitat cetăţenii să iasă în această duminică la un protest de amploare în faţa Parlamentului, pentru a-şi manifesta dezaprobarea faţă de acţiunile actualei guvernări şi pentru a sensibiliza instituţiile internaţionale asupra stării de fapt a...

() Citeşte tot articolul

Bună Dimineața 14 Septembrie 2017, de Ana Gabor

Roșu socialisto-dodonist

Îmi pare rău de culoarea roșie a trandafirilor, dar și a altor flori. Despre maci nu spun nimic: roșul lor în câmp e o poveste, dar pare-mi-se că socialiștii lui Dodon au gustat din macul roșu după ce i-au căzut petalele...  

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 1 Septembrie 2017, de Marin Basarab

Violul este ok

„Violul este ok”, vorbeau sătenii pe la margini de drumuri și prin baruri, și oricum destrăbălata ceea umbla toată ziua beată cu țâțele la vedere, a căutat-o. Iar cei 4 băieți îs gospodari dom-le, muncitori, ce vină au ei că le-a apărut asta în cale?

() Citeşte tot articolul