Actualitate

România este într-un risc major şi iminent să devină lada de gunoi a întregii Europe

Potrivit acestuia, transporturile cu deşeuri nu ar veni în România direct de la expeditor, fiind descărcate şi reîncărcate în alte porturi, pentru ca probabil "să li se piardă urma".

"Un procentaj de 60-70-80% erau deşeuri curate, gunoaie şi cele care mai erau cât de cât într-o stare bună, dintre obiectele de acolo, erau tratate timp de 22 de ore cu nişte substanţe, ceva dezinfectant, nişte substanţe care sunt toxice şi, de exemplu, acolo am văzut şi bidoane de lapte pentru copii (…) Transporturile nu vin de la expeditor direct către noi, au oprit în trei porturi. Au fost descărcate, reîncărcate, poate ca să îşi piardă urma, nu ştiu, e doar o presupunere, nu vreau să fac afirmaţii hazardate. Ultimul episod a fost dintr-un port din Turcia, au încărcat pe această navă care a sosit în Portul Constanţa", a spus Niţă.

El a menţionat că în containere este o cantitate mică de marfă utilizabilă, ce poate fi comercializată, restul fiind deşeuri aduse în România, ţară ce riscă să devină "lada de gunoi" a Europei şi nu numai.

"Se poate sorta conţinutul, iau cele câteva procente de marfă relativ utilizabilă pe care o pot comercializa, iar gunoaiele le aruncă în gropile noastre de gunoi, în munţii noştri de gunoi şi în felul acesta se curăţă ţara destinatarului şi se încarcă de gunoi România. Pentru că România are o mare problemă, este într-un risc major şi iminent să devină lada de gunoi a întregii Europe şi nu numai", a afirmat Teodor Niţă.

Conform procurorului, pentru o ţară membră a UE, operaţiunile de import-export au un alt statut.

"Când eşti în afara UE, sunt operaţiuni de import-export clasice. În interiorul UE, nu sunt operaţiuni de export-import clasice, au alt statut juridic, au alte proceduri", a răspuns Niţă, întrebat fiind de ce înaintea Brexitului nu au fost depistate problemele similare cu containerele aduse din Marea Britanie.

Ministrul Alexe: Controalele Gărzii de Mediu se vor amplifica

Ministrul interimar al Mediului, Costel Alexe, a declarat vineri, la Zărneşti, că se vor amplifica, în perioada următoare, controalele efectuate de Garda de Mediu pentru a se evita pătrunderea deşeurilor din alte ţări în România.

"Sunt convins că, în perioada următoare, controalele la nivel naţional realizate de Garda de Mediu vor fi mult mai ample şi vor urmări foarte bine acest fenomen. Am declarat încă de la preluarea mandatului, a fost şi acel caz prezentat de mass-media săptămâna trecută, mi-am asumat că, în ce priveşte problematica de mediu, nu vom acţiona cu jumătăţi de măsură şi sunt foarte hotărât ca, împreună cu ai mei colegi din instituţiile din subordinea ministerului, toată lumea să respecte legea", a afirmat Alexe, răspunzând unei întrebări.

Cu acelaşi prilej, el a reiterat necesitatea întăririi rolului instituţiilor de control din subordinea ministerului.
"Autoritatea de mediu, în speţă ministerul, nu poate face altceva – şi o face din ce în ce mai bine de când conducem acest minister – să verifice, prin controale, dacă reglementările de mediu sunt respectate de administraţiile publice locale sau operatorii privaţi. Astăzi, cadrul legislativ poate fi perfectibil. Ne dorim foarte mult să întărim rolul organelor de control pe care le avem – APM, Garda de Mediu, Garda Forestieră sau orice altă entitate din subordinea Mediului şi sperăm ca, în viitorul apropiat, să reuşim să asigurăm finanţare, sprijin logistic şi mai mult personal, ca să nu mai avem aceste probleme, ca ele să aibă o rezolvare aşa cum ne dorim ca stat şi, evident, o aşteaptă cetăţenii", a spus ministrul interimar.

În ce priveşte cazul din Constanţa, unde, printre articole second hand au fost ascunse şi deşeuri, Costel Alexe a punctat că, în momentul de faţă, există o anchetă în desfăşurare şi, în momentul finalizării, rezultatele vor fi comunicate public.

Gunoaie din Marea Britanie, în portul Constanța Sud Agigea

Doi români şi un cetăţean britanic sunt cercetaţi pentru importarea ilegală de deşeuri în România, după ce poliţiştii de frontieră au depistat în Portul Constanţa Sud Agigea 16 containere cu deşeuri, care în acte figurau ca fiind obiecte de uz casnic second hand, descărcate de pe o navă olandeză venită din Marea Britanie, a informat joi seară Garda de Coastă.

Conform sursei citate, sub coordonarea procurorului de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanţa, poliţiştii de frontieră în cooperare cu lucrători ai Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa, Garda de Mediu, Biroul Vamal de Frontieră Constanţa Sud Agigea şi Direcţia de Sănătate Publică au efectuat joi controlul fizic la 16 containere descărcate de pe o navă, aflată sub pavilion Olanda, sosită din direcţia Marea Britanie în Portul Constanţa Sud Agigea.

Importul ilegal fusese făcut de o firmă ce are puncte de lucru în municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov.

"Astfel, s-a constatat că, deşi în documentele prezentate la autoritatea vamală figurează ca fiind obiecte de uz casnic second hand, acestea erau deşeuri inutilizabile. Totodată, au fost desfăşurate activităţi specifice de către poliţiştii de frontieră din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră în colaborare cu lucrători din cadrul Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti la sediul şi trei puncte de lucru ale societăţii comerciale aflate pe raza municipiului Bucureşti şi judeţului Ilfov", potrivit unui comunicat transmis de Garda de Coastă.

În cauză sunt cercetaţi doi cetăţeni români, în vârstă de 36 şi, respectiv, 33 de ani, şi un cetăţean britanic, de 34 de ani. Poliţiştii de frontieră efectuează cercetări, sub coordonarea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanţa învestit în cauză, sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de export sau import de deşeuri cu încălcarea dispoziţiilor legale în domeniu şi folosirea de acte nereale la autoritatea vamală, iar bunurile vor fi returnate la expeditor. 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *