7 filme low-budget care au scris istorie
Cea mai bună dovadă sunt titlurile despre care urmează să vorbim. Blockbusterele din ziua de azi se bucură de bugete care ajung până la două-trei sute de milioane de dolari, multe dintre ele ieșind pe minus la final de zi. La polul opus, o groază de filme făcute aproape moca au reușit să scrie istorie, lansând francize de succes sau chiar trenduri cinematografice. Articolul de față e dedicat celor din urmă.
Night of the Living Dead (1968)
Buget: 114.000 $ / Încasări: 42 milioane $
Primul lungmetraj din cariera lui George Romero a creat, practic, sub-genul „zombie movie”. Filmat în alb-negru, aproape toată acțiunea filmului are loc într-o casă și în curtea dimprejurul ei. „Night of the Living Dead” reușește să construiască o atmosferă tensionată fără ajutor din partea efectelor speciale și ridică noțiunea de claustrofobie la un cu totul alt nivel. Clasic. Aur pur.
Rocky (1976)
Buget: 1 milion $ / Încasări: 225 milioane $
Stallone a dat lovitura din prima încercare. Scenariul lui „Rocky” e scris de el, iar filmul a făcut ravagii la Oscaruri: 3 premii câștigate + alte 7 nominalizări. Considerat oficial cel mai bun film al anului 1976, povestea ambițiosului pugilist Rocky Balboa a impresionat criticii și simplii spectatori deopotrivă, lansând o întreagă serie de succes.
Halloween (1978)
Buget: 325.000 $ / Încasări: 70 milioane $
Maestrul John Carpenter și-a încercat norocul cu un slasher inspirat din „Psycho”-ul lui Hitchcock. Criminalul Michael Myers a dat coșmaruri publicului și a clădit seria Halloween, adică 10 filme + cărți + benzi desenate + chiar un joc video. Originalul nu a îmbătrânit prea frumos, în sensul că e greu să-l urmărești în 2017 și să-l iei în serios, să te implici ca lumea în film. La vremea lui, a fost un fenomen.
Mad Max (1979)
Buget: 400.000 $ / Încasări: 100 milioane $
Vorbim aici despre originalul din ’79, cu Mel Gibson în rolul principal, nu despre reboot-ul cu Tom Hardy. „Mad Max” e regizat de același George Miller și s-a bucurat de un succes colosal, chiar dacă povestea se rezumă la Gibson urmărind cu mașina niște motocicliști. Cam la fel ca în „Fury Road”, doar că situația e inversată. „Mad Max” a deținut la un moment dat titlul de „cel mai profitabil film din toate timpurile”, dar între timp l-a întrecut un horror despre care vom vorbi în curând.
The Blair Witch Project (1999)
Buget: 750.000 $ / Încasări: 248,6 milioane $
Trei actori și o cameră video. Atât le-a trebuit regizorilor Daniel Myrick și Eduardo Sánchez ca să transforme o simplă pădure într-o fabrică de coșmaruri. „The Blair Witch Project” e prezentat ca fiind proiectul pentru școală al unor studenți la Film, un documentar amator pe tema legendei urbane Blair Witch. Horror-ul ăsta a lansat trendul filmelor de tip „found footage”, adică înregistrări găsite (chipurile) pe camerele victimelor.
Saw (2004)
Buget: 1,2 milioane $ / Încasări: 103 milioane $
Când spui „Saw”, sunt șanse mari să te gândești la scene scârboase cu mațe împrăștiate peste tot și la „torture porn”. Din păcate, în asta s-a transformat treptat seria de filme. Dar originalul, regizat de genialul James Wan, rămâne o capodoperă a genului Horror. E mai mult Thriller și Mystery decât Horror, tortura psihologică fiind elementul de bază. Și cheia succesului.
Paranormal Activity (2007)
Buget: 450.000 $ / Încasări: 89.318.792 milioane $
Am ajuns și la cel mai profitabil film din toate timpurile. De departe! Horror-ul lui Oren Peli a avut o rată de recuperare a investiției de 19.756%. Ai citit bine: aproape douăzeci DE MII la sută. „Paranormal Activity” a relansat trendul „found footage” și, din păcate, a pus bazele unei serii de filme din ce în ce mai proaste și mai puțin înfricoșătoare.
Originalul a funcționat pentru că ne-a arătat puțin, lăsând mult loc pentru imaginație. E o regulă de aur a filmelor de groază, accea că antagonistul e cu atât mai înfricoșător cu cât apare mai puțin în film. Prezența lui poate fi simțită de la distanță, indirect, iar atunci devine mai eficientă.
Sequel-urile au încălcat regula asta și au distrus franciza încet, dar sigur. Chiar și așa, originalul rămâne al naibii de înspăimântător, până și Steven Spielberg recunoscând că l-a lăsat cu o senzație de neliniște.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!