Actualitate

8 posturi TV s-au abătut de la normele profesionale în perioada electorală, studiu

Într-o conferinţă de presă la IPN, directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, a menţionat că în pofida faptului că instituţiile media au fost monitorizate în perioada 15-29 septembrie, când încă nu era anunţată campanie electorală, la cele 12 posturi TV a fost difuzat un număr foarte mare de ştiri cu caracter electoral direct şi indirect.

Potrivit directoarei CJI, posturile private de televiziune cu acoperire naţională Prime TV, Canal 2, Canal 3 şi Publika TV au difuzat un număr mare de materiale ce au promovat guvernarea. Primul în topul concurenţilor electorali care a beneficiat de cea mai mare reflectare la aceste posturi a fost candidatul Partidului Democrat, Marian Lupu. Candidatul Partidului Politic Platforma Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase, a apărut deseori în imagine la aceste posturi, în principal în materiale cu conotaţie negativă. Dumitru Ciubaşenco, candidatul Partidului Politic Partidul Nostru, a fost de cele mai dese ori defavorizat în materialele de la cele patru posturi TV.

Raportul arată că postul de televiziune cu acoperire regională Jurnal TV a alocat foarte mult spaţiu pentru apariţiile şi intervenţiile lui Andrei Năstase, majoritatea în context pozitiv. La acelaşi post, reprezentanţii PDM şi implicit Marian Lupu au fost menţionaţi în context negativ.

Posturile NTV Moldova şi Accent TV l-au favorizat pe Igor Dodon, atât prin spaţiul acordat pentru intervenţii directe, cât şi prin contextul pozitiv al materialelor.

La postul public de televiziune Moldova 1 s-a remarcat o uşoară favorizare a concurentului Marian Lupu, în principal prin ştiri în care guvernarea apare în context pozitiv.

Posturile de televiziune Realitatea TV, ProTV Chişinău, TV7 şi N4 au avut un comportament relativ echilibrat, fără a fi constatate tendinţe evidente de favorizare sau defavorizare a concurenţilor electorali.

Directorul executiv al API, Petru Macovei, a menţionat că printre portalurile online monitorizate situaţia este mai proastă decât în cazul posturilor TV. Astfel, politica editorială a celor 12 portaluri monitorizate nu a fost îndreptată spre informarea cetăţenilor cu drept de vot şi ajutorul în formarea unei alegeri conştientă, dar a fost îndreptată spre favorizarea unor candidaţi şi defavorizarea altora. „S-a remarcat la majoritatea absolută a portalurilor o selecţie tendenţioasă a materialelor. Au fost selectate pentru publicare anumite materiale fie pozitive, fie negative despre concurenţii electorali”, a menţionat Petru Macovei.

Potrivit lui, calitatea informaţiilor publicate de cele patru ziare monitorizate, Komsomoliskaia pravda v Moldove, Panorama, Timpul şi Săptămâna, lasă mult de dorit. Ziarele publică mai mult opinii despre campanie decât ştiri, astfel aproape 60% din spaţiul editorial al celor patru ziare a fost dedicat opiniilor şi comentariilor. Petru Macovei a mai spus că şi ziarele au fost părtinitoare faţă de anumiţi concurenţi electorali.

În total au fost monitorizate 28 de instituţii media. Acestea au fost selectate după forma de proprietate, limba de difuzare sau editare, acoperirea geografică, notorietatea şi audienţa.

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy şi Consiliul Europei. Rezultatele vor fi raportate săptămânal, până la data de 13 noiembrie.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *