Atitudini

Bârfa între Rai şi Internet…

Bârfa este o formă de comunicare cu o foarte veche tradiţie. Ea a devenit aproape ritualică, imposibil de exclus din sistemul de comunicare uman. Bârfa, ca şi minciuna, este parte constituantă a limbii. Dacă scoţi bârfa din stilul nostru de a fi, de a vorbi e ca şi cum ne-am transmite mesaje prin comunicate de presă. Ar fi ceva groaznic. Numai în mediile puritaniste şi fundamentaliste s-a mai încercat debarasarea de bârfă şi nu s-a terminat deloc bine. De ce? Fiindcă bârfa are o importantă funcţie socială. În ciuda faptului că bârfa ca formă de comunicare conţine elemente false, neadevărate, răutăcioase etc., care la prima vedere par distructive, ea are în esenţa ei o funcţie igienică. E drogul, otrava din medicament, care are rol curativ şi omoară viruşii din tine. E foarte important acest joc: foloseşti o anumită cantitate de otravă, de răutate, pentru a omorî virusul din tine, răutatea din tine sau din celălalt. Problemele apar când proporţiile nu sunt respectate şi dozajele sunt prea mari, însă în societate ele se reglează în timp.

Pentru a bârfi ai nevoie de un spaţiu unde să stea la taclale două-trei persoane, sau mai multe. În vremuri apuse, asta se putea petrece oriunde, de la crâşmă la colţul străzii sau de la piaţă la bucătărie. În vremurile actuale, lucrurile s-au mai schimbat graţie tehnologiei de care dispunem azi. Bârfa, fiind un instrument de comunicare, şi-a schimbat şi ea locul datorită tehnicilor de comunicare apărute în modernitate. De la scrisoarea clasică s-a trecut la telefonul cu fir, şi de la mobil s-a trecut pe toate mecanismele oferite de Internet. Azi bârfim prin sms-uri, pe Messenger sau Skype, pe Facebook sau pe alte reţele de socializare şi tot mai puţin „face to face”/ faţă-n faţă. Crâşmele şi bazarurile au devenit virtuale. Aşa că bârfa nu a dispărut, nu şi-a schimbat funcţia, nu a evoluat, ci şi-a schimbat doar locul.
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *