Actualitate

Exporturile de armament ale României S-AU DUBLAT. Harta clienţilor de tehnică militară românească

Producătorii de armament românesc au avut comenzi mari de la parteneri de tradiţie ai României în comerţul cu arme, dar au şi reuşit să reia legăturile cu alte state interesate sau să atragă altele noi. În 2013, România a înregistrat cel mai ridicat nivel de export de arme din ultimii 5 ani.

După un an cu cele mai slabe încasări din exporturile de armament, România a reuşit în 2013 să îşi crească cu 110% valoarea tehnicii militare exportate, la aproape 177 milioane de euro. Este nivelul cel mai ridicat înregistrat în ultimii 5 ani, iar acest lucru poate fi pus pe seama unor comenzi semnificative, venite din partea unor guverne partenere de tradiţie ale României în comerţul cu tehnică militară, dar şi pe seama recâştigării unor clienţi mai vechi, conform datelor obţinute de gândul după consultarea rapoartelor Departamentului pentru Controlul Exporturilor (ANCEX), din subordinea MAE.

Cel mai important client de tehnică militară românească a fost în 2013 Olanda, ţară care îşi menţine relaţia puternică în acest domeniu, cu producătorii români, în special pe tehnica navală. În anul respectiv, comenzile din Olanda au crescut de peste 4 ori faţă de anul precedent. SUA, Israel, Marea Britanie sau Turcia se află şi ele în topul clienţilor de armament românesc, la fel ca şi în anii precedenţi, către aceste ţări înregistrându-se creşteri foarte mari ale exporturilor româneşti de armament.

Producătorii români de tehnică militară au reuşit însă în 2013 să redreseze relaţia comercială cu clienţi mai vechi, precum Maroc, Afganistan, Burkina Faso, Thailanda, Egipt sau Indonezia, dar şi să câştige pieţe noi, precum Iordania, Mozambic, Zambia, Grecia sau Republica Moldova. Pe de altă parte, au pierdut relaţia comercială în domeniul militar cu ţări precum Nigeria, Elveţia, Belgia, Arabia Saudită sau Yemen.

Top 10 clienţi de armament ai României în 2013

1. Olanda – 73,9 milioane euro. Vânzările de tehnică militară românească spre guvernul Olandei au crescut de mai bine de 4 ori faţă de anul precedent. Olanda se numără printre clienţii constanţi de armament românesc, în special în domeniul naval. România a vândut în 2013 aici lunete, o navă de transport deşeuri nucleare, un corp de navă de suport logistic şi documentaţie de execuţie pentru o fregată multirol.

2. SUA – 41,39 milioane euro. Americanii pierd poziţia de cel mai important client de armament al României, însă vânzările către ei au crescut în 2013 cu 87% faţă de anul precedent, ajungând la cel mai ridicat nivel din ultimii 4 ani.

România a vândut aici, în 2013, lunete, accesorii pentru arme de calibru mic, servicii de conversie arme de calibru mic, 35 de mitraliere 12,5×108 mm, 3.862 pistoale, 36.834 puşti semiautomate PSL, 4.664 puşti mitralieră, 8.750 puşti sport, 6 mitraliere antiaeriene cu o ţeavă, 28 mitraliere antiaeriene cu două ţevi, 138 aruncătoare grenade calibru 40 mm, 60 aruncătoare grenade incendiare calibru 73 mm, 41 de aruncătoare de grenade calibru 82 mm, 18 aruncătoare de grenade de calibru 60 mm, muniţie calibru mic, lovituri normale, fumigene şi de iluminare de calibru 60 mm, 73 mm şi 82 mm, un subansamblu pentru echipament de ghidare, piese şi componente pentru aeronave militare.

3. Israel – 16,8 milioane euro. Israel rămâne de asemenea un client de top şi constant al tehnicii militare româneşti. Faţă de anii precedenţi, când exporturile se situau în jurul valorii de 11 milioane de euro, în 2013 acestea au crescut cu peste 40%.

În 2013, aici s-au vândut piese mecanice pentru sisteme aeropurtate, componente pentru sisteme de conducere a focului, produse pentru aeronave militare, 1 elicopter utilitar pentru recuperarea cabinei simulator, produse pentru paraşută luminoasă pentru bombe, echipamente şi software pentru calibrare simulator, componente pentru echipamente formare de imagini şi contra-acţiune, cabluri militare cu conectori, interfaţă de testare surse de alimentare, echipament de testare şi verificare produse militare, software pentru simulator elicopter militar, componente electronice, software pentru echipament de testare şi verificare.

4. Marea Britanie – 11,44 milioane euro. Tendinţa crescătoare a exporturilor către britanici a continuat şi în 2013, cu o creştere explozivă, de peste 250% faţă de anul precedent, care şi aşa fusese un an cu vânzări record către această destinaţie.

Aici au plecat în 2013 lunete, 10 puşti de asalt, trepied pentru infanterie, muniţie de calibru mic, normal şi trasoare, produse pentru aeronave militare, paraşute pentru oameni, de recuperare şi de frânare, componente pentru motoare de aviaţie, reparaţii pentru 10 elicoptere militare de transport, produse pentru avion militar de antrenament, profile extrudate din aliaj de aluminiu, cabluri electrice.

5. Maroc – 4,7 milioane euro. Marocul revine în topul clienţilor de armament românesc, după ce în 2012 acestea fuseseră nesemnificative, de 74.000 de euro. Marocul este însă un client important al României în acest domeniu, în perioada 2010-2011 cumpărând de aici tehnică militară în valoare de 65 de milioane de euro, în special elicoptere militare de transport şi mentenanţa aferentă.

În 2013, spre Maroc au plecat muniţie de calibru mic, lovituri antitanc, bombe explozive calibru 60 mm, 81 mm şi 120 mm, piese de schimb pentru elicoptere militare.

6. Burkina Faso – 4,29 milioane euro. Ţara africană revine în topul clienţilor României, după ce în 2010 importase de aici tehnică militară de 1,8 milioane de euro, însă în următorii ani relaţia comercială nu fusese semnificativă. În 2013, aici au plecat 118 mitraliere şi accesorii, 12 mitraliere antiaeriene cu patru ţevi, 96 de mitraliere antiaeriene cu două ţevi, 20 de mitraliere antiaeriene cu o ţeavă, muniţie calibru mic, grenade de mână ofensive şi defensive.

7. Turcia – 2,53 milioane euro. Turcia a devenit un client constant de armament românesc după ce România a semnat cu Ankara, în 2011, un acord de parteneriat strategic. Valoarea exporturilor se menţine la aproximativ acelaşi nivel cu anii precedenţi. În 2013, aici au plecat piese de schimb pentru container de tuburi lansatoare, componente de lovitură reactivă, muniţie calibru mic, componentă de luptă calibru 122mm şi 107mm, veste antiglonţ.

8. Iordania – 2,3 milioane euro. Este un client nou câştigat de producătorii români de armament, relaţia în domeniu cu această ţară fiind nesemnificativă până în prezent. În 2013, iordanienii au achiziţionat de aici servicii de reparaţii pentru 3 elicoptere de transport şi echipament pentru elicopter de transport.

9. Afganistan – 1,96 milioane euro. Un fost mare client de armament românesc, Afganistanul revine timid în topul achiziţiilor, după ce în anul precedent România nu exportase nimic spre Kabul. În 2010-2011, totuşi, Afganistanul achiziţionase tehnică militară de peste 27,5 milioane de euro din România. În 2013, spre Kabul au plecat muniţie şi componente de simulator.

10. Mozambic – 1,89 milioane euro. Client nou apărut în topul achiziţiilor de tehnică militară românească, ţara sud-africană a achiziţionat în 2013 din România servicii de reparaţii pentru un avion militar de luptă, reparaţii pentru un avion militar de antrenament, piese, echipamente şi materiale pentru avion militar de luptă, servicii de instruire echipaj de zbor.

Vânzările de armament românesc către statele europene au continuat să scadă, la fel ca şi în anii precedenţi, cu excepţia celor câţiva clienţi vechi ai României – Olanda, Marea Britanie – care şi-au crescut nivelul achiziţiilor militare de aici.

1. Olanda – 73,9 milioane euro. Olandezii au achiziţionat în 2013 lunete, 1 navă transport deşeuri nucleare, 1 corp navă suport logistic, documentaţie de execuţie pentru fregată multirol.

2. Marea Britanie – 11,44 milioane euro. Britanicii şi-au crescut achiziţiile de mai mult de două ori faţă de anul precedent, cumpărând din România lunete, 10 puşti de asalt, trepied pentru infanterie, muniţie calibru mic, normal şi trasoare, produse pentru aeronave militare, paraşute pentru oameni, de recuperare şi de frânare, componente pentru motoare de aviaţie, reparaţii 10 elicoptere militare de transport, produse pentru avion militar de antrenament, profile extrudate din aliaj de aluminiu, cabluri electrice.

3. Bulgaria – 1,5 milioane euro. Sofia a devenit un client constant de armament românesc în ultimii ani. În 2013, vânzările cu această destinaţie au scăzut cu 37%, însă anul precedent aproape că se triplaseră. În 2013, bulgarii au cumpărat de aici lunete, 500 de puşti semiautomate PSL cu accesorii, lovituri antitanc, corp gol de proiectil reactiv, proiectil reactiv 122 mm, proiectil reactiv nedirijat pentru aviaţie, grenade de mână cu efect iritant, asistenţă tehnică pentru elicopter militar.

4. Cehia – 716.000 euro. Praga revine în topul european al clienţilor de armament românesc, după ce anul precedent relaţia comercială dispăruse. În 2013, cehii au cumpărat muniţie calibru mic, piese aeronavă militară, documentaţie tehnică pentru aeronave militare.

5. Suedia – 667.000 euro. Suedezii revin şi ei timid în topul european al achiziţiilor, după un an precedent modest, cu achiziţii de doar 40.000 de euro. Relaţia cu Stockholm are însă un etalon record în 2011, când achiziţiile s-au ridicat la 10,6 milioane euro. În 2013, suedezii au cumpărat lunete, muniţie calibru mic, piese şi subansamble pentru rachete anti-navă, paraşută cargo, container desant materiale.

6. Polonia – 535.000 euro. Scăderea achiziţiilor poloneze este semnificativă faţă de anul precedent – 68%, însă este totuşi ceva faţă de mărunţişul înregistrat în 2011. În 2013, Varşovia a achiziţionat de aici componente pentru lunete, lunete şi muniţie calibru mic.

7. Franţa – 509.000 euro. Francezii rămân un client constant, deşi modest, al tehnicii militare româneşti. Achiziţiile au scăzut cu aproape 50% faţă de anul precedent. În 2013, francezii au cumpărat de aici lunete, 11 puşti semiautomate cu lunetă, 10 pistoale mitralieră cu încărcătoare, componente echipament de identificare, scaune pentru maşini militare, veste antiglonţ, componente optice pentru echipamente de formare de imagini şi contra-acţiune.

Alţi clienţi importanţi. Republica Moldova face primele achiziţii importante

În 2013, România a pierdut mai mulţi clienţi care deşi nu se aflau în topul achiziţiilor, aveau contribuţii importante. Astfel, România a pierdut relaţia cu Nigeria, un client constant, care în 2011-2012 cumpărase de peste 5 milioane de euro de aici, precum şi relaţia cu Congo, Guineea, Arabia Saudită şi Yemen. Elveţia iese de asemenea din topul clienţilor importanţi, scăzându-şi semnificativ relaţia comercială în domeniu, cu România.

Azerbaidjan – 421.000 euro. Este un client constant al tehnicii militare româneşti, care a cumpărat în 2010-2011 de peste 5 milioane de euro, însă în 2012 a făcut achiziţii modeste, de doar 133.000 de euro. În 2013, vânzările au crescut, azerii cumpărând de aici componente de arme calibru mic, componente pentru aparat de ochire pentru mortier.

Bangladesh – 1,28 milioane euro. Este un client constant al României, din 2011 încoace, în special în domeniul aviaţiei. În 2013, achiziţiile au scăzut cu peste 50% şi au cuprins reparaţii pentru 4 avioane militare de antrenament.

Belgia – 324.000 euro. Este cel mai scăzut nivel al achiziţiilor din 2010 încoace. Belgienii au cumpărat lunete, componente vehicule militare de teren, costum de protecţie NBC, veste antiglonţ, componente pentru echipamente formare de imagini, cabluri electrice, software pentru echipament de testare şi verificare.

Egipt – 513.000 euro. Cairo revine pe lista clienţilor de armament românesc, după ce dispăruse în perioada 2010-2012. În 2013, a cumpărat lunete pentru arme calibru mic şi bombe de iluminare calibru 122 mm.

Elveţia – 428.000 euro. Este cel mai scăzut nivel de achiziţii din 2010 încoace, de 5 ori mai mic faţă de anul precedent. În 2013, elveţienii au achiziţionat de aici 300 de puşti semiautomate cu accesorii, elemente lovitură aruncător şi componente pentru transportor blindat.

Germania – 382.000 euro. Scăderea relaţiei comerciale în domeniu este continuă, din 2010 încoace, când exporturile româneşti de armament către Berlin depăşeau 2,7 milioane de euro. În 2013, achiziţiile au scăzut cu aproape 25% şi au inclus lunete, piese prelucrate pentru aeronave militare, paraşute, container pentru materiale, paraşută stabilizatoare pentru avioane care alimentează în zbor, piese de schimb avion de luptă, subansamble pentru echipamente de ghidare.

Grecia – 305.000 euro. Grecii sunt clienţi noi ai României. În 2013, ei au achiziţionat componente electrice şi mecanice pentru echipamente din lansatorul de rachete Hawk, profile extrudate din aliaj de aluminiu, elemente metalice de filtraj pentru ventilatoare.

India – 1,5 milioane euro. Indienii rămân un client constant al României, fiind cel mai mare importator de armament din lume. Rămân la acelaşi nivel constant al achiziţiilor, de 1-2 milioane de euro, în 2013 existând o uşoară creştere faţă de anul precedent. India a achiziţionat produse pentru avion de luptă şi motor pentru avion de luptă.

Indonezia – 1,3 milioane euro. Revine, după ce dispăruse din portofoliul de clienţi ai României în 2011-2012. În 2013, au cumpărat echipamente de protecţie NBC, echipament pentru elicopter de transport, software pentru analize CBRN.

Irak – 0. Irakienii sunt un client neconstant de armament românesc, intrând deja într-un ciclu de un an da, unul ba. În 2013 nu au existat achiziţii din România, în 2012 au fost de peste 1 milion, în 2011 zero euro, în 2010 10,5 milioane euro.

Liban – 1,77 milioane euro. Achiziţiile libaneze de armament românesc au crescut cu 88% faţă de anul precedent şi au cuprins lovituri antitanc, piese de schimb pentru elicopter de transport, asistenţă tehnică pentru elicopter militar.

Malaezia – 387.000 euro. Odată un client semnificativ de armament românesc, achiziţiile acestei ţări din România au scăzut de aproape 3 ori faţă de anul precedent. În 2013, ele s-au limitat la lovituri antitanc.

Republica Moldova – 287.000 euro. Vecinii de peste Prut au făcut în 2013 primele achiziţii semnificative de tehnică militară românească, în ultimii ani. A fost vorba despre două avioane militare utilitare şi de motoare de aviaţie.

Pakistan – 736.000 euro. Pakistanezii rămân un client constant al României, chiar dacă în 2013 achiziţiile au scăzut cu peste 50% şi au cuprins componente pentru lovitură antitanc şi piese de schimb pentru elicopter militar.

Thailanda – 338.000 euro. Revine pe lista de clienţi, după ce dispăruse în anul precedent. Thailanda era un client constant al României, în special de tunuri de aviaţie. În 2013, achiziţiile au cuprins componente pentru tun de aviaţie şi produse pentru avion militar de antrenament.

Zambia – 677.000 euro. Este un client nou de tehnică militară românească şi a achiziţionat muniţie de manevră calibru mic.

sursa: gandul.info

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *