Astăzi 18 August 2019, Duminică - Ultima actualizare la 17 August 2019
Abonamente

Eveniment 4 Martie 2010, ora 14:16

O noua viata pentru corabiile lui Stefan cel Mare

Marime Font
Imagini: 3

Vreti sa stiti mai multe despre istoria flotei moldovenesti? Aceasta intrebare ne-a adresat-o la redactie un fost marinar, astazi pensionar, care s-a recomandat scurt: Ion Friptu, din Chisinau. Ceea ce ne-a povestit a fost o adevarata lectie, pe care putini dintre noi au auzit-o la scoala. Gratie pasiunii sale pentru ape si corabii, Ion Friptu a devenit un bun cunoscator al flotei, dar si unul dintre putinii experti de la noi care pot sa reconstituie, dupa desene, o replica fidela a unei corabii cu panze de pe vremea lui Stefan cel Mare.

Dupa pensionare, Ion Friptu si-a ocupat timpul cu realizarea modelelor de corabii cu panze din diferite tari, insa replici ale navelor moldovenesti a inceput sa faca dupa ce, intr-o buna zi, fiul sau mai mic l-a intrebat: „Bine, aceasta este flota internationala, dar noi, moldovenii, am avut corabii?”. Intrebarea l-a intrigat. „Am mers pe la biblioteci sa caut literatura, dar mi-am dat seama ca exista foarte putine studii despre ceea ce ma interesa. Am reusit sa gasesc in diferite carti doar mici insemnari in baza carora am reconstituit modelele navelor”, imi povesteste Ion Friptu.

Primul lucru pe care l-a aflat atunci cand a inceput sa studieze istoria flotei noastre a fost acela ca nave asemanatoare cu cele construite de stramosii nostri nu mai exista nicaieri in lume. Documentele vremii confirma ca, din timpurile stravechi, ei intrebuintau cel mai simplu si mai ieftin mijloc de transportare a marfurilor pe rauri si pe mare - plutele. Acestea au fost primele ambarcatiuni mesterite din trunchiuri de copaci sau barne, legate intre ele cu chingi din ramuri, fiind si cele mai usoare si simple mijloace de transportare pe apa a diverselor incarcaturi si marfuri. Treptat, plutele sunt perfectionate si apar primele specialitati marinaresti - plutasii, podarii, luntrasii si barcagiii.

Inca in secolul VI i.e.n., geto-dacii navigau intens pe raurile interne, transportand cu plutele si barcile scobite, numite monoxile, numeroase incarcaturi spre litoralul Pontului Euxin (Marea Neagra) unde erau situate factoriile si orasele-colonii grecesti. O alta ambarcatiune antica, construita de geto-daci prin arderea si scobirea unui trunchi mare de copac, provenita de la stravechea monoxila este tumbuza (dumbasa).

„Cand am vazut desenele si schitele acestor nave, am ramas frapat si mi-am dat seama ca avem o istorie marina extraordinara. Navele au un design original si exclusiv, pentru ca niciuna dintre ele nu se aseamana nici dupa forma, nici dupa velatura cu o alta nava. Daca atragem atentia la monoxila, vedem constructia originala a carmei, forma incovoiata fiind caracteristica doar pentru navele moldovenesti”, imi descrie cu entuziasm descoperirile fostul marinar care, pentru a reproduce modelul ambarcatiunilor, respectand toate dimensiunile si elementele specifice, a studiat aprofundat evolutia constructiilor navale romane.

Barca de comert si de lupta a geto-dacilor

Ion Friptu ne spune ca stramosii nostri au fost niste marinari desavarsiti si ca nu in zadar erau numiti „lupi de mare“. Stravechiul simbol al geto-dacilor - capul de lup cu colti fiorosi si corpul de sarpe, ce simboliza rezistenta dura in fata cotropitorilor si intelepciunea stramosilor - era fixat de marinarii geto-daci pe varfurile catargelor de pe navele maritime pentru a fi vazut din departare. Nava comerciala a geto-dacilor cu vasle si panze avea elementele constructive destul de dezvoltate. Corpul barcii, cu capete inalte ale prorei si pupei, era cioplit dintr-un trunchi intreg si mare de stejar. Bordurile barcii erau marite cu scanduri late, imbinate la etambou si pe coaste cu cavile. Barca era manevrata cu o vasla mare cu eche legata la carma, pe bordul drept, pe pupa, avea o platforma cu o constructie suprapusa in forma de mic castel deschis, pentru timonier. Barca era folosita la pescuit, la transportarea incarcaturilor pe rauri si pe mare. Avea o lungime de pana la zece metri si o latime de pana la trei metri.


Corabiile lui Stefan cel Mare navigau pana in Creta

In sec. al XII-lea in porturile din Cetatea Alba, Chilia, Vicina, Braila si Galati soseau foarte multe nave genoveze si venetiene. Volumul tranzactiilor prin portul Vicina, de exemplu, era egal cu cel al tuturor porturilor Crimeei luate la un loc. Avand o prezenta mai indelungata la litoralul Marii Negre, Moldova a avut si o activitate maritima bogata. Navele comerciale isi aveau bazele in porturile Galati, Chilia si Cetatea Alba, care erau puternice centre comerciale si de transport. ?ara Moldovei din acea perioada avea si o puternica flota militara, condusa de comandanti de flota care purtau numele de Duce Campestru.

La sfarsitul secolului XIV, cetatile si porturile Moldovei de la gurile Dunarii si de pe litoralul Marii Negre au devenit portile comerciale ale Europei la Marea Neagra. Aici se acumulau imense cantitati de marfuri si incarcaturi comerciale din toate colturile Moldovei precum si cele aduse din tarile europene pe Dunare, pe mare si pe uscat - din Ungaria, Austria, Germania, Polonia si ?arile Baltice. Siruri de care incarcate cu marfuri ale negustorilor rasariteni din Kiev si Rusia, venind prin vadurile Nistrului, erau primite in porturile moldovenesti unde se intalneau caile comerciale de pe rauri si mare cu cele de pe uscat. Aici se realizau schimburi comerciale cu negustorii-navigatori din Turcia, Venetia, Franta, Spania, Genova, Egipt, Siria, Grecia, s.a. Avand o flota comerciala puternica, negustorii si navigatorii moldoveni transportau pe mare nu numai marfurile si produsele proprii, ci si incarcaturile de tranzit ale negustorilor straini. In prima jumatate a sec. XV, nobilii feudali si negustorii bogati din ?ara Moldovei aveau corabii mari, ca, de exemplu, caraca venetiana cu care participau si la traficul maritim indepartat prin Marea Egee, Marea Mediterana, pana si in Oceanul Atlantic.

Primele consemnari referitoare la flota Moldovei medievale dateaza de la asediul Chiliei din 1465. Moldova maritima, cu porturile Cetatea Alba si Chilia, era la acea vreme singura opozanta a turcilor pe ape, dupa ce cetatea genoveza Caffa fusese ocupata de turci la asediul din 6 iunie 1475, iar comertul genovez la Marea Neagra incetase. Documentele vremii confirma forta militara a „flotei” moldovenesti. In 1475, navele turcesti care se intorceau cu prada de la asediul Caffei au fost capturate de catre panzarele moldovenesti din Chilia si Cetatea Alba. Istoricii mentioneaza ca, in sec. al XV-lea, flota Moldovei realiza transporturi pe Marea Neagra spre Istanbul, trecea in Mediterana, prezenta panzarelor moldovenesti fiind semnalata chiar in Insula Creta.

Reconstructia dupa desene

„Inginerii navali din Cetatea Alba, Chilia si din leaganul flotei moldovenesti - portul Galati - au perfectat si unificat in aceasta nava cele mai reusite realizari constructive proprii cu cele mediteraneene. Impodobind panzarul cu elemente originale moldovenesti, ei i-au dat o forma unica, fara asemanare”, imi demonstreaza Ion Friptu. Din considerente financiare fostul inginer naval nu a putut realiza pana in prezent reproducerea la scara 1:1 a panzarului. Ceea cu ce se poate lauda este reproducerea cu exactitate a modelului vaselor moldovenesti de pe la anul 1500 care aveau prora inalta si intoarsa ca la gondole, pupa taiata drept si terminata cu doua coarne. Carma panzarelor era formata din doua rame solide, cate una in fiecare bord, intarite cu fier la pana, iar copastia era inchisa numai in parte, pentru a putea fi utilizate si rame.

Ion Friptu spune ca este pasionat nu doar de corabiile Moldovei, dar si de istoria acestora. Chiar daca a fost destul de dificil sa stabileasca nomenclatorul si terminologia ramurii studiate, el a reusit sa descrie cu exactitate toate elementele folosit de strabuni la constructia navelor. Acum isi doreste cel mai mult ca flota moldoveneasca sa nu ramana doar in istorie, dar sa revina ca un prilej de mandrie pentru noi. „Traiesc cu ideea de a executa reproduceri, nu la scara 1:1, dar mai mici, de salupe care ar fi perfecte pentru a naviga pe Nistru sau pentru a fi antrenate in cercetari stiintifice importante”, imi destainuieste pasionatul meu interlocutor. Doar argumentul ca pe o astfel de nava marinarii moldoveni navigau, in urma cu o jumatate de mileniu, pe Mediterana pana in Insula Creta sau in porturile italiene ar insemna pentru turisti o atractie deosebita, considera Ion Friptu.

Pana atunci, insa, marinarul ramane fidel indeletnicirii de a construi nave in miniatura. Lucreaza asupra unei nave trei - patru luni si foloseste doar materiale identice celor pe care le utilizau stramosii nostri - din stejar si frasin. In prezent colectia sa include o monoxila, o tumbasa, panzarul militar si cel comercial, pe care insa nu doreste sa le vanda cu toate ca pe piata, de exemplu, pretul pentru modelul unei fregate sau al unui galion poate ajunge pana la sapte-opt sute de dolari.

 Urmărește știrile Timpul.md pe Telegram
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 17 August 2019, ora: 16:40

 Premierul britanic Boris Johnson urmează să efectueze săptămâna viitoare vizite la Paris şi Berlin şi să fie primit de Emmanuel Macron şi Angela Merkel pentru a discuta despre Brexit, înaintea summitului G7, potrivit unor surse diplomatice, relatează AFP.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 17 August 2019, ora: 16:22

 Unul dintre inițiatorii legii privind interzicerea organizațiilor, simbolurilor și faptelor cu caracter comunist e Cristian Ghinea. L-am întrebat cum își explică faptul că fascismul e unanim condamnat, în schimb, în ceea ce privește comunismul, persistă...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 17 August 2019, ora: 16:20

 Proiectul Trans Adriatic Pipeline (TAP) era finalizat în proporţie de 88,8%, la sfârşitul lunii iulie, arată datele actualizate publicate pe site-ul consorţiului TAP AG.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 17 August 2019, ora: 11:28

Cinci angajați ai spitalului în care au fost tratate victimele accidentului nuclear de la Arhanghelsk au spus pentru Moscow Times că medicii care au lucrat direct cu pacienții au fost puși de agenți ai Serviciul Federal de Securitate să semneze acorduri de confidențialitate. Cei trei...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 17 August 2019, ora: 11:26

Specialiștii INML nu au putut identifica niciun profil ADN de pe oasele găsite în pădure, în cazul Caracal, deoarece erau într-o stare de calcinare excesivă, arată DIICOT. Procurorii au retrimis INML dispoziție de refacere a analizei. 

( ) Citeşte tot articolul

Horoscop 17 August 2019, ora: 11:22

Horoscopul zilei de 17 august 2019 aduce previziuni astrale pentru zodiile Berbec, Taur, Gemeni, Rac, Leu, Fecioară, Balanță, Scorpion, Săgetător, Capricorn, Vărsător, Pești. Horoscopul zilnic pentru 17 august 2019 vine cu sfaturi pentru toate zodiile. Horoscopul zilnic pentru 17 august...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 17 August 2019, ora: 07:18

  13 ONG-uri din întreaga țară au solicitat Parlamentului să modifice Legea cu privire la Curtea Constituțională. Aceasta în contextul numirii celor doi judecători la Curtea Constituțională: Domnica Manole şi Vladimir Ţurcan.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 17 August 2019, ora: 06:42

 Igor Dodon este personalitatea politică care se bucură de cea mai mare încredere în rândul cetățenilor Republicii Moldova, fiind urmată de premierul Maia Sandu. 59% dintre moldovenii care au participat nu au încredere in nimeni.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 14:23

Purcari Wineries raportează venituri de 88 mil.lei în S1/2019, în creştere cu 25% şi profit de 17 mil.lei, plus 7%

Purcari Wineries raportează venituri de 88 mil.lei în S1/2019, în creştere cu 25% şi profit de 17 mil.lei, plus 7%

Grupul Purcari Wineries a încheiat primul semestru din 2019 cu venituri de 87,7 milioane lei, în creştere cu 25% şi un profit net de 17,1 milioane lei, cu 7% mai mare decât în perioada similară din 2018.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 14:18

PSD-ista Dăncilă, cu elicopterul în turneu electoral în Moldova, regiunea unde nu s-a construit niciun kilometru de autostradă

PSD-ista Dăncilă, cu elicopterul în turneu electoral în Moldova, regiunea unde nu s-a construit niciun kilometru de autostradă

În turneu electoral în Moldova, ​​Viorica Dăncilă a venit cu elicopterul la Iași, precizând că pentru a putea ajunge în fiecare județ trebuie să apeleze și la acest mijloc de transport. Secretarul general al PSD, Mihai Fifor, a precizat că elicopterul este...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 13:28

Ministrul Transporturilor din România anunță că Autostrada Unirii va fi declarată obiectiv strategic de importanţă naţională

Ministrul Transporturilor din România anunță că Autostrada Unirii va fi declarată obiectiv strategic de importanţă naţională

​Autostrada Marii Uniri, care face legătura între Târgu Mureş şi Iaşi, va fi declarată obiectiv de importanţă naţională, a anunţat vineri ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, citat de Agerpres.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 13:18

Curtea Constituțională, în componență deplină. Candidații desemnați de Guvern, Parlament și CSM au depus jurământul

Curtea Constituțională, în componență deplină. Candidații desemnați de Guvern, Parlament și CSM au depus jurământul

Curtea Constituțională are componență deplină. Cei șase candidați desemnați de Guvern, Parlament și CSM au depus astăzi în plenul Parlamentului jurământul de investire, în fața președintelui.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 11:46

Cornelia Cozonac: Planul de intimidare a celor de la “Accente” a fost plămădit la Preşedinţie, la cererea lui Vladimir Ţurcanu

Cornelia Cozonac: Planul de intimidare a celor de la “Accente” a fost plămădit la Preşedinţie, la cererea lui Vladimir Ţurcanu

Despre Vladimir Ţurcanu, actualul ambasadorul al Republicii Moldova în Federaţia Rusă şi ex-ministru de interne, cei care îl cunosc bine spun că este un om foarte deştept, destul de abil, şi …carierist până în măduva oaselor.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 11:38

CINE ESTE socialistul Vladimir Țurcan: salariu de bugetar, viață de lux și donații generoase la partid

CINE ESTE socialistul Vladimir Țurcan: salariu de bugetar, viață de lux și donații generoase la partid

Vladimir Țurcan, unul dintre cei mai longevivi deputaţi în Parlamentul Republicii Moldova, este numărul 20 pe lista socialiştilor pe circumscripţia naţională. Ţurcanu candidează şi pe circumscripția uninominală nr.8, Cantemir. El are la activ cinci mandate de deputat, cu o...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 10:55

Modificările privind reglementarea și accizarea produselor din tutun au fost publicate în Monitorul Oficial

Modificările privind reglementarea și accizarea produselor din tutun au fost publicate în Monitorul Oficial

Proiectul de lege ce stabilește reglementarea și accizarea produselor din tutun încălzit și a țigărilor obișnuite în mod egal a fost promulgat de președintele țării și publicat vineri, 16 august, în Monitorul Oficial. 

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 10:52

Norvegienii au detectat iod radioactiv la graniţa cu Rusia

Norvegienii au detectat iod radioactiv la graniţa cu Rusia

Autoritatea norvegiană responsabilă cu securitatea nucleară analizează mai multe mostre de iod radioactiv, detectate în apropierea graniţei cu Rusia, la câteva zile după incidentul nuclear din regiunea rusă Arhanghelsk, potrivit Reuters.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 10:44

BREAKING NEWS / Răsturnare de situație la CCM: Dodon îl retrage pe Pulbere și îl propune pe deputatul socialist Vladmir Țurcan

BREAKING NEWS / Răsturnare de situație la CCM: Dodon îl retrage pe Pulbere și îl propune pe deputatul socialist Vladmir Țurcan

PPDA-ul lui Năstase ar fi acceptat ca Dumitru Pulbere să fie judecător la CC, dar PAS-ul Maiei Sandu s-a opus și socialiștii au fost astfel forțați să vină cu o altă candidatură.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 10:13

Vlad Țurcanu: Pielea rea și răpănoasă

Vlad Țurcanu: Pielea rea și răpănoasă

 Propunerea lui Igor Dodon privind instituirea în Republica Moldova a unui moratoriu pe teme geopolitice s-a dovedit până la urmă un bluff ordinar. Oferta sa era adresată partidelor pro-europene, cu care socialistul s-a arătat dispus să coabiteze în condiții care să...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 09:34

ACUM caută justificări pentru menținerea PSRM la putere

ACUM caută justificări pentru menținerea PSRM la putere

Deputatul Blocului ACUM, Dinu Plîngău, susține că, deși fracțiunea pe care o reprezintă și PSRM au poziții diferite, deosebirile dintre abordările acestora nu-s chiar atât de mari.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 09:22

Sturza îi răspunde lui Voicu: Uită cum colegii lui socialiști protestau în fața Centrului de Informare NATO, cerând lichidarea Armatei Naționale

Sturza îi răspunde lui Voicu: Uită cum colegii lui socialiști protestau în fața Centrului de Informare NATO, cerând lichidarea Armatei Naționale

Eugen Sturza a venit cu o reacție după ce ieri ministrul Apărării, Pavel Voicu, a afirmat că au avut loc mai multe ilegalități în perioada când acesta conducea instituția.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 09:17

Azi se va decide dacă prețul la energie electrică va crește sau nu

Azi se va decide dacă prețul la energie electrică va crește sau nu

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică se întrunește astăzi în ședință urmând să aprobe noile tarife la energia electrică livrată populației, dar și la serviciile de apă și canalizare.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 09:15

Dodon ar vrea ca băncile „transnistrene” să fie integrate în sistemul bancar al R. Moldova

Dodon ar vrea ca băncile „transnistrene” să fie integrate în sistemul bancar al R. Moldova

Liderii separatiști de la Tirsapol cer Chișinăului rezolvarea problemelor băncilor transnistrene, care sunt în afara legii. Declarații a fost făcută de către Igor Dodon în cadrul „Ediției Speciale” de la postul public Moldova 1, informează deschide.md

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 16 August 2019, ora: 09:14

Fostul principe Nicolae a rămas fără permis de conducere după ce a condus cu 112 kilometri la oră în localitate

Fostul principe Nicolae a rămas fără permis de conducere după ce a condus cu 112 kilometri la oră în localitate

Fostul principe Nicolae a rămas fără permis de conducere pentru 90 de zile, după ce a circulat cu 112 kilometri la oră în localitatea Băiculeşti, judeţul Argeş, transmite News.ro

( ) Citeşte tot articolul
Current tier / breakpoint: xs sm md lg xl (= visible only on this breakpoint)

.hidden-xs-down .hidden-sm-down .hidden-md-down .hidden-lg-down

.hidden-xs-up .hidden-sm-up .hidden-md-up .hidden-lg-up .hidden-xl

.hidden-xs (only) .hidden-sm (only) .hidden-md (only) .hidden-lg (only) .hidden-xl (only)