Pentru ce sumÄ statul vinde compania AIR Moldova
Potrivit lui Vladimir Baldovici, întreprinderea necesitÄ investiČii foarte mari, pe care statul nu le poate asigura, înregistreazÄ pierderi Či are datorii de 1,2 miliarde de lei. Compania de stat, care este Či cea mai mare companie aerianÄ din R. Moldova, urmeazÄ a fi înstrÄinatÄ în baza unui concurs comercial la un preČ de 48 de milioane de lei.
Čeful APP afirmÄ cÄ decizia de a privatiza AIR Moldova a fost luatÄ încÄ în 2008, dar cÄ timp de zece ani acest lucru nu s-a întâmplat deoarece ar fi lipsit „consens politic” Či nicio guvernarea nu a dorit sÄ-Či asume responsabilitatea.
Oficialul a invocat cÄ decizia nu este una curentÄ Či cÄ despre necesitatea privatizÄrii companiei se stipuleazÄ în Strategia pentru Dezvoltarea Transportului 2015-2020. Acesta a citat Či un Raport al ConferinČei Europene a AviaČiei Civile (ECAC), organizaČie din care R. Moldova face parte din 1996, care indicÄ tendinČa, atât a ČÄrilor din estul, cât Či vestul Europei, de a privatiza total sau parČial întreprinderile aeriene de stat.
„Raportul aratÄ cÄ, practic, toate companiile aeriene naČionale din vestul Europei au fost privatizate”, a declarat Baldovici, care a adus exemple de companii aeriene europene deČinute doar parČial de stat sau care sunt expuse spre privatizare.
Un argument al statului este Či compania deČinutÄ de statul român în proporČie de 95%, „TAROM”, care în 2017 a înregistrat priederi de 37 de milioane de euro sau compania europeanÄ Estonia Airlines, care a falimentat în 2015.
„Compania Air Moldova este o întreprindere care necesitÄ foarte mari investiČii”, afirmÄ Čeful APP.
„Dezavantajul mare care este astÄzi la Air Moldova este cÄ suportÄ pierderi. În doar cinci luni ale anului curent avem priederi de 150 de milioane de lei. Anul trecut, Air Moldova a avut balanČÄ negativÄ, ori datoriile per total pe care astÄzi le are Air Moldova la diferite capitole ajung aproape de 1,2 miliarde de lei”, susČine Vladimir Baldovici.
Potrivit acestuia, preČul de 48 de milioane de lei la care este scoasÄ la vânzare compania reprezintÄ diferenČa dintre „valoarea complexului patrimonial unic Či datoriile pe care astÄzi le are”.
„Concursul comercial în sine înseamnÄ cÄ cel care va cumpÄra compania va fi nevoit sÄ-Či ia asupra sa toate obligaČiunile pe care astÄzi le are AIR Moldova, inclusiv obligaČii care Čin de datorii, indiferent la ce capitol sunt: datorii operaČionale, pe credite, de alt gen. Toate datoriile pe care astÄzi le are AIR Moldova vor trebui a fi acoperite din buzunarula cestui investitor”, susČine Čeful APP, care afirmÄ cÄ viitorul proprietar va fi nevoit sÄ menČinÄ brandul AIR Moldova, activitatea acesteia Či va avea unele obligaČii la nivel de angajaČi.
În august 2017, Î.S. „Aeroportul InternaČional ChiČinÄu” a acordat un împrumut de 75 de milioane de lei pentru AIR Moldova. Banii urmau a fi întorČi în termen de Čase luni cu o ratÄ a dobânzii de 7,55%.
Concursul comercial de privatizare a AIR Moldova are loc între 27 iulie – 4 septembrie, perioadÄ în care sunt propuse spre vânzare alte 11 întreprinderi de stat, inclusiv Î.S. „Fabrica de sticlÄ din ChiČinÄu”, Î.S. „Combinatul poligrafic din ChiČinÄu” Či Î.S. Hotelul „Zarea”.
Sursa: zdg.md
FiČi la curent cu ultimele noutÄČi. UrmÄreČte TIMPUL pe Google News Či Telegram!