Actualitate

Statul a subjugat universitatile

In ultimii trei ani, universitatile din R. Moldova au pierdut circa 400 mln. lei. La aceasta situatie s-a ajuns din cauza Hotararii de guvern nr. 434, prin care au fost impuse cote de inmatriculare pentru toate universitatile, atat de stat, cat si private. Este una din concluziile studiului „Impactul politicilor autoritatilor publice centrale asupra sistemului universitar din RM”, elaborat de IDIS „Viitorul”, prezentat, ieri, in cadrul unei dezbateri publice.

Autorii studiului, Cornel Ciurea si Leonid Litra, constata ca, incepand cu 2005, guvernul a initiat o politica de stopare a procesului de expansiune universitara. „In economia reala primeaza legea pietei, nu cea a planificarii de stat”, a concluzionat Cornel Ciurea. Expertul nu exclude totodata anumite ratiuni de ordin politic: „autoritatile imita modelele din est si par a fi deranjate de activismul politic din ce in ce mai mare al tinerilor cu studii superioare”.

In studiu este mentionat faptul ca, in ciuda finantarii insuficiente de la bugetul de stat, autoritatile centrale tind sa-si extinda controlul total asupra procesului de studii si a universitatilor din RM. Or, aceasta situatie ii face pe conducatorii universitatilor destul de vulnerabili si nesiguri fata de ziua de maine, ei ezitand sa-si exprime public punctul de vedere. Nu sunt atestate totodata progrese evidente, care ar face procesul de studii mai aproape de nevoile pietei, de dinamica economica a tarii. Asta confirma inca o data caracterul dirijist si nefast al interventiei statului in acest domeniu.

Autorii recomanda autoritatilor sa se abtina de la decizii motivate doar de pretentii politice si sa propuna o serie de actiuni de prima necesitate pentru deblocarea situatiei de criza. In primul rand, statul trebuie sa renunte la planurile restrictive de inmatriculare. In al doilea rand, actuala criza financiara a universitatilor se va rezolva doar prin maximizarea veniturilor, iar statul va putea redirectiona fondurile disponibile spre studiile secundare. Expertii mai recomanda implicarea studentilor si profesorilor la luarea deciziilor, precum si consolidarea autonomiei universitare, ca mecanism de crestere a eficientei, europenizarii si transparentei procesului de studii superioare.

 

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *